Citat:
Ursprungligen postat av
Richard-III
För att vara noggrann så är det tydligen så att det inte är helt klart att alla hittills godkända vaccin helt skyddar mot den s k ”Sydafrikanska mutationen”, men däremot klart att de skyddar mot att man blir allvarligt och svårt sjuk av också den mutationen.
Det stämmer med vad jag också har läst. Vaccinet ger delvis skydd mot den sydafrikanska varianten, men inte fullständigt. En intressant aspekt är i vilken utsträckning vaccinerna minskar smittsamheten hos dom individer som infekteras. Kommer vaccinerna att hjälpa till att dämpa smittspridningen?
Den sydafrikanska varianten visar att viruset har utvecklats i en riktning som hjälper viruset kringgå immuniteten efter infektion av äldre varianter. Min farhåga är att den utvecklingen fortsätter. Vad händer då? Kommer det att uppstå varianter som helt kringgår immuniteten från äldre varianter av viruset? I så fall är vi tillbaka på ruta 1.
Citat:
Ursprungligen postat av
Richard-III
Att ”hålla mutationer utanför” är tyvärr inte riktigt realistiskt. Vi har t o m idag snart 20 000 mutationer, så dessa förändringar sker naturligt hela tiden och överallt. Det blir ju lite förvirrande då media har börjat namnge mutationerna med landsbeteckningar (beroende på var de först upptäckts) ...
För enkelhetens skull så borde även den ursprungliga varianten benämnas utifrån landet där den uppstod. På samma sätt som vi säger "den brittiska varianten" och "den brasilianska varianten", så borde vi även säga "den kinesiska varianten".
Citat:
Ursprungligen postat av
Richard-III
... men att hålla en mutation ”utanför” är knappast realistiskt då liknande mutationer kan uppstå på flera olika ställen över tid.
Är det det som har hänt med den sydafrikanska respektive brasilianska varianten? Vad jag har uppfattat, så har dom likheter.
Citat:
Ursprungligen postat av
Richard-III
Så, så länge ett virus sprids inom ett samhälle så muterar det.
Förvisso. Men vad jag förstår, så ökar risken för mutationer proportionelt mot antalet virus-partiklar i omlopp. Den pågående vaccinationen i Europa bör snart kunna hjälpa till att minska antalet virus-partiklar i omlopp? Då känns det vanskligt att ha gränserna öppna mot länder som inte har kommit lika långt i vaccineringen, och därmed har fler virus-partiklar i omlopp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Richard-III
Man stoppar inte mutationer genom att t ex stänga landsgränser.
Hur ska mutationerna kunna ta sig över landsgränser ifall man stoppar människors rörlighet över dessa gränser? Hur kom den brasilianska varianten till Europa?
Citat:
Ursprungligen postat av
Richard-III
Däremot kan man ju alltid skydda sig själv och därigenom begränsa mutation genom att hålla avstånd i sin lokala omgivning. Smittan sker ju främst i hemmet och på arbetsplatsen.
Det gör vi ju redan.