2021-03-17, 20:43
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Jag tror man skall ha viss förståelse här att det inte är så lätt för Binninge att få jobb efter att han blivit dömd för att ha utsatt sin styvdotter för sexuella övergrepp.
Det är förstås sant. Dessutom envisas han med att vilja jobba som juridiskt ombud utan någon juridisk skolning eller examen. Men en 81-åring som enligt uppgift inte förstår särskilt mycket och har en förmåga att inte komma ihåg saker och ting lyckas han få som klient i vart fall.
2021-03-17, 20:45
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Och det är en enda läkare som undersökt Esbjörn? En enda gång? (Det räcker inte som underlag)
För att bestämma ej demens måste patient undersökas över tid. . (Flera undersökningar).
Det är väll bara jag som kallar hans kognitiva funktionsnedsättning för demens? Men jag överdriver ju lite ibland för förstärka. Det har jag ju sagt.
2021-03-17, 20:46
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Nej jag kanske gjorde ett dåligt ordval. Jag gör om. Ett lands lagar ska inte bygga på vad människan känner i affekt.

Så om du får reda på att en person i ytterkanten av ditt privata eller jobb nätverk har dömts för att brott för X antal år sedan. Så tycker du att det är din uppgift att berätta det för alla?

Det beror helt och hållet på vad det är för brott. Vissa brott är så avskyvärda att jag definitivt skulle ta avstånd och förklara högt och ljudligt varför. Men långt ifrån alla brott.

Våldtäkter, mord & sexbrott mot barn är tre solklara sådana, medan en fyllerelaterad misshandel utan kroniska skador, eller en fortkörning på motorvägen, är på andra änden av skalan.

Jag är själv dömd för misshandel och våld mot tjänsteman, men inser att det jag gjorde, får jag stå för. Det var mitt eget fel och ingen annans. Skulle någon snacka om det, kan jag inte mer än äga problemet, även om det nu gått mer än tjugo år. De som råkade ut för mig, har nog inte glömt.
2021-03-17, 20:47
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är många som citerar den meningen som att det är den enda i det inlägget. Men inlägget är långt och den meningen befinner sig liksom i ett sammanhang av flera andra meningar. Man skriver ofta på det sättet. Ett stycke skapas av flera olika meningar som tillsammans bildar ett sammanhang, eller en betydelse. Såhär till exempel:
Eftersom vi har skrivit ett köpekontrakt och jag har betalat en handpenning så behöver också den situationen redas ut på ett på ett formellt korrekt sätt.
Ett kontrakt, som det vi har undertecknat, finns ju inte bara där för köparens skull, utan också för säljarens. Kan man som privatpersoner inte lösa ut en juridisk fråga så behöver man ibland anlita jurist. Så dialogen sköts nu med hjälp av juridiska ombud, från båda håll, så att allt även i fortsättningen ska gå riktigt till.
Jag hoppas att frågan löses snabbt, för allas skull. Jag har agerat i god tro. Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill. Och självfallet inte om han skulle vara att betrakta som inkapabel att fatta beslut, tvärtemot hur jag och andra uppfattat honom. Jag hoppas nu att detta kan lösa sig på bästa sätt.

Man kan givetvis läsa detta med lite olika glasögon. Men där står ju precis det du fetlagt. Meningen efter inskränker ju, som jag läser, inte den fetade meningen. Inte heller ser jag att något annat inskränker hennes budskap i detta stycke:
Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill.
Nu lär inte detta vara något som Ebba juridiskt måste infria, men kanske kan det påverka bedömningen av hennes handlande ur andra än juridiska synvinklar.

Och vi vet väl att Esbjörn verkligen inte vill?
2021-03-17, 20:48
Medlem
Citat:
Fast Vresbjörn har verkligen ångrat sig.
Det är väl i stora drag det tvisten handlar om har jag förstått. Då återstår att komma fram till om han var inkapabel att fatta beslut som det påstås.
2021-03-17, 20:52
Medlem
Xius avatar
Citat:
Och det är en enda läkare som undersökt Esbjörn? En enda gång? (Det räcker inte som underlag)
För att bestämma ej demens måste patient undersökas över tid. . (Flera undersökningar).

Sedan 2010 har flera undersökningar gjorts för att Esb upplevt besvär som han ej upplevt förut. Ingen av undersökningarna har ens misstänkt demens, för vid redan vid minsta misstanke ska remittering göras för fördjupad undersökning.

Det vi kan utläsa av alla undersökningarna är att Esb har lindriga kognitiva besvär.

Esb är enligt undersökningarna som gjorts sedan 2010 helt rättskapabel och ansvarig för de handlingar Esb fattar beslut om och skriver på.

Esbs egna juridiska ombud har lämnat in inlaga till tinget som styrker att Esb är rättskapabel. (Att det strider mot Esbs mål och intresse kommer att vara en intressant fortsättning att se hur det upplöses)
Senast redigerad av Xiu 2021-03-17 kl. 20:58.
2021-03-17, 20:52
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Det var av omtanke som jag sade det. Om dokumentet ligger hos docdroid så har domstolen möjlighet att ta bort dokumentet om det inte är menat att vara publikt. Om du postar här så kan du aldrig ta bort det du skrev om du väntar för länge och då är det du som har ansvar för det du postade. Både moraliskt ansvar och juridiskt ansvar.

Jag föreslår att du tar bort det du citerade - iallafall som försiktighetsåtgärd. Om du länkar till docdroid så kan personer fortfarande läsa det - men du slipper riskera att göra något fel.
Det finns inget förbud mot att publicera sådant material som det rör sig om här.
2021-03-17, 20:53
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är väl i stora drag det tvisten handlar om har jag förstått. Då återstår att komma fram till om han var inkapabel att fatta beslut som det påstås.
Då återkommer man till att han i så fall oxå är inkapabel att förstå och skriva på en kontrakt.
2021-03-17, 20:57
Medlem
trngws avatar
Citat:
Binninge har dock tagit sitt straff för detta i med att han dömdes för det i domstol. Och jag tror ingen här kan neka att han faktiskt jobbar hårt för att få in pengar så att han kan betala sitt brottsoffer.

Jag vet dock inte varför han inte har specificerat ett belopp i handlingarna som han skickat in till domstolen?

Nej, han har fortfarande inte tagit sitt straff för det. En del av straffet som utdömdes utgorde skadestånd, och det har han smitit ifrån att betala under alla år och han lever som en bedragare för att fortsätta lura den lilla flickan och staten, därtill har han en skatteskuld på över 200 000 kr där han heller inte ser till att göra rätt för sig. Men som redan påpekats så har han ändå pengar att leva ett lyxigt liv med dyra viner, vodka och mat, som han flashar på sin facebook.
2021-03-17, 20:59
Medlem
Citat:
Jag är inte Binninge vän. Jag bara tycker att ska man snacka om honom så kan man göra det i hans tråd.
Binninge vän, du kan inte hitta ett inlägg i tråden som försvara brottet han döms för.

Här är ett exempel på hur ni Binningevänner försöker beskylla offret dör att få Binninge att framstå oskyldig!
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

När Binninge åtalades och dömdes, var det i samband en infekterad skilsmässa som han anklagades för brott. Ganska vanligt att tokiga käringar har den metoden är de vill segra över en man. Likt kvinnan som serie anmäler män för våldtäkt, och till allas förtjusning var det Lambertz som nu drabbades och sitter häktad.

2021-03-17, 21:03
Medlem
Då tycker du alltså att jag har rätt. Du har ju själv skrivit att man kan läsa det med lite olika glasögon.
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Man kan givetvis läsa detta med lite olika glasögon.
2021-03-17, 21:03
Medlem
trngws avatar
Citat:

Jag vill minnas att ingen läkare har undersökt Esbjörn gällande hans "lindriga kognitiva funktionsnedsättning".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in