2021-03-17, 20:32
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag tror det är så att någon tar ett lån i ditt namn, eller någon annans, pengarna sätts in på ditt konto. Personen säger att denne gjort en felaktig insättning på ditt konto. Du swishar över pengarna till personen. Är det ett lån i ditt namn blir du rånad då du sitter kvar med ett lån, är det någon annans pengar så begår du teoretiskt penningtvätt.

Har också hört om någon som sålt en bil på blocket, begärt handpenning som sätts in på ditt konto. Du blir uppringd och personen säger att denne råkat sätta in pengar på ditt konto och ber dig swisha.

Hur kontot ska bli länsat på annat sätt vet jag inte.

Ok det kan jag förstå, men om nån tar ett lån i mitt namn måste dom först gjort en id kapning antar jag sen borde det väl framgå av insättningen var pengarna kommer från Om det är en långivare borde det framgå gissar jag. Men slarvar man att kolla upp det så kanske det går.
Citera
2021-03-17, 20:35
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unelad

Nu har Tjuven loggat in på DIN bank med DIN hjälp, frågor på det?

Ja blir folk bara dummare och dummare, hur vet tjuven vilken bank jag har?
Citera
2021-03-17, 20:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ok det kan jag förstå, men om nån tar ett lån i mitt namn måste dom först gjort en id kapning antar jag sen borde det väl framgå av insättningen var pengarna kommer från Om det är en långivare borde det framgå gissar jag. Men slarvar man att kolla upp det så kanske det går.

Ja det är lite oklart hur det skulle gå till, men bra info att känna till.
Citera
2021-03-17, 20:38
Medlem
Det finns 5 större banker i Sverige. Inte jättesvårt att klura ut vilken bank man har. Eller varför inte bara starta 5 inloggningar samtidigt.

Som sagt extremt vanligt förekommande med mängder av varianter förekommande.
Citera
2021-03-17, 20:39
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja det är lite oklart hur det skulle gå till, men bra info att känna till.

Gäller var på sin vakt, men förstår verkligen äldre blir måltavla som över huvud taget har svårt att använda datorer. Vet inte om det var bättre förr heller. Checkbedrägerier var ganska enkla genomföra.
Citera
2021-03-17, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenpasset
Extremt vanligt förekommande bedrägeri som många tidigare nämnt.

Du riskerar även att bli delaktig i en penningtvättskedja.

Bedragaren sitter rent tekniskt redo för inloggning i din internetbank och väntar bara på att du ska starta ditt BankID. När du då signerar vad du tror är en återbetalning loggar du istället in bedragaren i din internetbank.

Du testar igen och vips har du istället godkänt en överföring eller lagt upp ett bankID till bedragaren.
Borde det inte stå att du ska logga in swedbank i ditt bankid då?
Citera
2021-03-17, 20:41
Medlem
BankID:et säger ju vad det är man godkänner. I en stressad situation när någon ringer eller skriver att du ska skicka tillbaka pengarna börjar människor slarva.

Men din poäng är korrekt. Det framgår alltid vad du signerar varpå banken alltid kan friskriver sig från ansvar...
Citera
2021-03-17, 20:41
Medlem
Unelads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Ja blir folk bara dummare och dummare, hur vet tjuven vilken bank jag har?

Skulle inte tro att det är ovanligt att bedragarna i dessa fall är bekanta med offret på något sätt. Annars kan man gissa sig fram, majoriteten av svenskar har väl Nordea eller Swedbank?
Citera
2021-03-17, 20:42
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Gäller var på sin vakt, men förstår verkligen äldre blir måltavla som över huvud taget har svårt att använda datorer. Vet inte om det var bättre förr heller. Checkbedrägerier var ganska enkla genomföra.

Ja det är synd om de gamla, först sånt här och sen corona på det.
Citera
2021-03-17, 20:43
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenpasset
Det finns 5 större banker i Sverige. Inte jättesvårt att klura ut vilken bank man har. Eller varför inte bara starta 5 inloggningar samtidigt.

Som sagt extremt vanligt förekommande med mängder av varianter förekommande.

En del har ju börjat med QR-kod så man måste sitta intill den enhet som man loggar in med, det borde väl försvåra dessa bedrägerier?
Citera
2021-03-17, 20:44
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unelad
Skulle inte tro att det är ovanligt att bedragarna i dessa fall är bekanta med offret på något sätt. Annars kan man gissa sig fram, majoriteten av svenskar har väl Nordea eller Swedbank?

Du behöver person nr med 4 sista siffror för att logga in det får du inte via Swish.
Citera
2021-03-17, 20:44
Medlem
Citat:
En del har ju börjat med QR-kod så man måste sitta intill den enhet som man loggar in med, det borde väl försvåra dessa bedrägerier?

Svar ja, men detta är långt från fullständigt implementerat ännu i alla svenska banker och i alla lägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in