2021-03-17, 19:45
Medlem
TrotylHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det slogs upp stort i nätmedia.

Hade för mig att det var flera dagar efteråt som det togs upp på andra ställen. Det var här jag läste det först i vart fall och inga av dom stora tidningarna hade det som nyhet då.
Citera
2021-03-17, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrotylHasse
Hade för mig att det var flera dagar efteråt som det togs upp på andra ställen. Det var här jag läste det först i vart fall och inga av dom stora tidningarna hade det som nyhet då.
Nej, Berra76 skrev bara två inlägg här då - nu har det blivit nåt inlägg till. Inget om att han blev släppt, det hade Berra inte sett eller hört något om. Det slogs upp i tidningarna. Berra svarade på en skribent som skrev att "han är frisläppt" (fritt ur minnet) att "nej, han fick fyra år". Berras andra inlägg var att han pratat med en nämndeman som berättat hur domen skulle bli, (tre dagar innan domen meddelades).

Kika på dennes inlägg 9 mars kl 17.22.
Citera
2021-03-17, 20:09
Medlem
TrotylHasses avatar
Citat:
Nej, Berra76 skrev bara två inlägg här då - nu har det blivit nåt inlägg till. Inget om att han blev släppt, det hade Berra inte sett eller hört något om. Det slogs upp i tidningarna. Berra svarade på en skribent som skrev att "han är frisläppt" (fritt ur minnet) att "nej, han fick fyra år". Berras andra inlägg var att han pratat med en nämndeman som berättat hur domen skulle bli, (tre dagar innan domen meddelades).

Kika på dennes inlägg 9 mars kl 17.22.

Jag syftade på det som Moggiman skrev om frisläppandet innan Berra76 skrev om domen.
Citera
2021-03-17, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrotylHasse
Jag syftade på det som Moggiman skrev om frisläppandet innan Berra76 skrev om domen.
Ja, NÅN skrev om frisläppandet (kan ha varit den skribenten du nämner) innan Berra76 skrev. Berra76 skrev att "nej, han fick fyra år". Och inlägget därefter skrev Berra att han pratat med nämndemannen "i måndags"-

Vad jag vill poängtera är att det inte är obligatorisk häktning på ett fyraårigt straff, så VK släpptes fri i väntan på verkställan av fängelsestraffet. Antingen så missförstod Berra76 det där om frisläppandet och trodde att skribenten menade "frikänd", eller så hade Berra inte sett det då han skrev den 9 mars.
Citera
2021-03-17, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Vad tror ni chansen är att HD tar upp det här? 1 eller 2 procent?
1,5%
Citera
2021-03-17, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnabyhimself
Detta med brevet har jag missat. Kan du berätta mer ? ( Har bara läst om ett brev från CÖ till tidigare flickvän om allt de skulle göra när detta är över...)
Ett bra tips är att lyssna på hela rättegången på Prime crime på Youtube. Där tar Martin Cullberg, CÖ's advokat, upp detta om brevet i ett förhör med Viktor. Väldigt intressant att lyssna på, rekommenderas.
Citera
2021-03-18, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amme16
Ett bra tips är att lyssna på hela rättegången på Prime crime på Youtube. Där tar Martin Cullberg, CÖ's advokat, upp detta om brevet i ett förhör med Viktor. Väldigt intressant att lyssna på, rekommenderas.
Jag tycker jag har lyssnat på alla avsnitt från rättegången men har missat detta med brevet. Kan du tala om i vilket avsnitt med förhör av Viktor det finns? Jag kommer bara ihåg att Kullberg frågade Viktor hur han kunde säga att CÖ hade hoppat på ryggen på Lars när det inte fanns minsta spår på Lars att någon hade hoppat på honom. Och CÖ skulle ju dessutom väga över 100 kilo. Jag tycker det är lite konstigt också, ibland står det att det finns sammanlagt 20 avsnitt och ibland står det att det finns 21 avsnitt. Jag har bara hittat 20 avsnitt.
Jag undrar också om när dom skickar brev till varandra när dom är häktade eller dömda, om breven går direkt oöppnade till mottagaren, eller om det är någon inom fångvården som först måste läsa dom.
Citera
2021-03-18, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jag tycker jag har lyssnat på alla avsnitt från rättegången men har missat detta med brevet. Kan du tala om i vilket avsnitt med förhör av Viktor det finns? Jag kommer bara ihåg att Kullberg frågade Viktor hur han kunde säga att CÖ hade hoppat på ryggen på Lars när det inte fanns minsta spår på Lars att någon hade hoppat på honom. Och CÖ skulle ju dessutom väga över 100 kilo. Jag tycker det är lite konstigt också, ibland står det att det finns sammanlagt 20 avsnitt och ibland står det att det finns 21 avsnitt. Jag har bara hittat 20 avsnitt.
Jag undrar också om när dom skickar brev till varandra när dom är häktade eller dömda, om breven går direkt oöppnade till mottagaren, eller om det är någon inom fångvården som först måste läsa dom.
Har för mig det var i Viktors sista förhör. När dom satt häktade, det var ju från Tingsrätten och då var ingen dömd. Det finns 21 förhör på Prime crime.
Citera
2021-03-18, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjSvensk
Ja inte roligt för henne med denna utveckling. Nej , jag tror han är ensamt barn.

Då ska vi alla vara glada över att hon inte fick fler barn.

Jag bryr mig faktiskt inte om hur hon mår. Hon har närt en orm vid sin barm. Det måste ha funnits varningsklockor, från tidig ålder som hon inte tagit på allvar.
Citera
2021-03-18, 11:25
Medlem
Citat:
Om nu nämndemannen gått och skvallrat ur skolan och DESSUTOM i samma veva ansett, och gått emot juristdomarna, att Victor skall frias från mord och grovt rån, så borde denna röst strykas fullt ut. Nämndemannen i fråga är ju en naturkatastrof i rättssalen. Frågan är om det går att göra rent juridiskt. Tror inte det.

Vi vet inte vad som skett, och vem som var läckan, men att vara så pricksäker som 4 år är omöjligt. Ingen kunde tro att det skulle bli ett så lågt straff för dessa bestialiska gärningar där två människor blev så brutalt mördade.

Åklagaren borde be om ny rättegång, så som skedde i Södertälje. Vi kan inte ha folk som dömer, och att saker som är sekretess hamnar på Flashback. Var det en nämndeman, eller kan det lika gärna varit en av juristerna?
Citera
2021-03-18, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vi vet inte vad som skett, och vem som var läckan, men att vara så pricksäker som 4 år är omöjligt. Ingen kunde tro att det skulle bli ett så lågt straff för dessa bestialiska gärningar där två människor blev så brutalt mördade.

Åklagaren borde be om ny rättegång, så som skedde i Södertälje. Vi kan inte ha folk som dömer, och att saker som är sekretess hamnar på Flashback. Var det en nämndeman, eller kan det lika gärna varit en av juristerna?
Vi vet att vår FB-skribent skrev att hen pratat med nämndemannen "i måndags" som meddelat att VK fick 4 år och Cö fått en längre dom (vår skribent nämnde antal år men det har jag glömt). Detta skedde 9 mars. Domen meddelades offentligt 12 mars. Så här skriver bland annat media:

Särskilda åklagarkammaren har inlett en förundersökning om en misstänkt läcka i samband med domen om dubbelmordet i Vallentuna.

– Det är åklagaren i målet som gjort en anmälan. Hon har blivit uppmärksammad på en tråd på forumet Flashback där det framkommer att någon varit i kontakt med en nämndeman i målet som talat om vilka straff det skulle bli, säger Bengt Åsbäck, vice överåklagare på Särskilda åklagarkammaren.
Citera
2021-03-18, 13:16
Medlem
Citat:
Vi vet att vår FB-skribent skrev att hen pratat med nämndemannen "i måndags" som meddelat att VK fick 4 år och Cö fått en längre dom (vår skribent nämnde antal år men det har jag glömt). Detta skedde 9 mars. Domen meddelades offentligt 12 mars. Så här skriver bland annat media:

Särskilda åklagarkammaren har inlett en förundersökning om en misstänkt läcka i samband med domen om dubbelmordet i Vallentuna.

– Det är åklagaren i målet som gjort en anmälan. Hon har blivit uppmärksammad på en tråd på forumet Flashback där det framkommer att någon varit i kontakt med en nämndeman i målet som talat om vilka straff det skulle bli, säger Bengt Åsbäck, vice överåklagare på Särskilda åklagarkammaren.

Det var intressanta uppgifter. Tack.

Om det fanns denna läcka, kan det ha funnits andra kontakter under rättegången också. Med påverkan eller hot. Det är mycket underligt med bara 4 år, eftersom brottslingar får högre straff för lindrigare brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in