2021-03-17, 15:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hon kommer aldrig behöva avlägga nån ed när det gäller SD eftersom de har barn ihop. Då räknas man som närstående.

https://lawline.se/answers/maste-familjemedlemmar-svara-vittnesed

Närstående till parterna i en rättegång är dock inte skyldiga att vittna (36 kap. 3 § rättegångsbalken). Med närstående menas den som är eller har varit gift med en part, den som är i rätt upp- eller nerstigande släktskap med part, svågerlag med part, syskon med part eller på liknande sätt är närstående till en part. Att närstående inte är skyldiga att vittna hindrar inte att de kan vittna om de vill.
Jag skrev det kan vara en orsak.
Citera
2021-03-17, 15:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon säger sällan sanningen så jag är väl inte direkt förvånad ang likartat svammel i TR.

Hon är skild - och de har inte gemensamt boende.
Möjligen om barnen ger en bindande länk.

Annars låter det hur långsökt som helst att gamla ex skulle ha nån gräddfil.

Det är ju därför hon strategiskt kan tänka sig vara fortsatt gift då det gick över betänketiden.
Sagt till JS.

Det kan kännas långsökt att hon ska få åka på en gräddfil, men jag utgår från vad lagen säger. Det finns säkert en anledning till att det är så

[K36]3 § Den som med part är eller varit gift eller är i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag eller är syskon eller är i det svågerlag, att den ene är eller varit gift med den andres syskon, eller som på liknande sätt är parten närstående, vare ej skyldig att avlägga vittnesmål. Står någon till parts ställföreträdare i sådant förhållande, som nu sagts, äge han ej på grund därav undandraga sig att vittna. Lag (1973:240).

https://lagen.nu/1942:740#K36P3

[K36]13 § Ed får inte avläggas av

den som är under femton år; eller
den som på grund av en psykisk störning befinns sakna erforderlig insikt om betydelsen av ed.
[S2]Ej heller må i brottmål ed avläggas av någon den tilltalade närstående, som avses i 3 §. Lag (1991:1549).

https://lagen.nu/1942:740#K36P13S2
Citera
2021-03-17, 16:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag skrev det kan vara en orsak.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det kan kännas långsökt att hon ska få åka på en gräddfil, men jag utgår från vad lagen säger. Det finns säkert en anledning till att det är så

[K36]3 § Den som med part är eller varit gift eller är i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag eller är syskon eller är i det svågerlag, att den ene är eller varit gift med den andres syskon, eller som på liknande sätt är parten närstående, vare ej skyldig att avlägga vittnesmål. Står någon till parts ställföreträdare i sådant förhållande, som nu sagts, äge han ej på grund därav undandraga sig att vittna. Lag (1973:240).

den som på grund av en psykisk störning befinns sakna erforderlig insikt om betydelsen av ed.
[S2]Ej heller må i brottmål ed avläggas av någon den tilltalade närstående, som avses i 3 §. Lag (1991:1549).

Jag kan googla själv - varav jag har nämnt barn två ggr nu.

Vad nu under 15 år och psykiskt störd har med saken att göra vet jag inte...

Nästa gång kanske hon står inför skranket och inte har den livboj hon åberopar till sillen.

Sensmoralen är oavsett att hon talar inte sanning varken i eller utanför båset.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Om HD berättar allt, så kommer hon inte bli straffad för mened på något sätt - helt rätt. MEN... hon kan åka dit för skyddande av brottsling (grovt brott) och där kommer lejonmamman in. Barnen går före allt. Hon kommer aldrig bekänna vad hon vet. Eller att hon ljög.

En stor lögn är att HD höll fast vid att Lena berättat om allt blod. En uppgift som SD tutat i HD, eller sagt att hon skulle bekräfta för polis och rätt. Vad hon INTE visste var att när fupen kom ut så ändrade sig SD, och sa att nej, hon blödde inte alls så mycket - "jag överdrev" (fritt ur minnet).

Så dessa två pappenheimare håller varann om ryggen men där var en miss. Dock är det inte brottsligt att ljuga - men det handlar om trovärdighet. Han är INTE trovärdig, men det saknas konkreta bevis enligt tingsrätten. HR bedömer ofta helt annorlunda än TR, och låt oss hoppas att de dömer SD till livstid för vad han gjort, och att HRs ledamöter inte låter sig förledas som Lindén lät sig göra.

Jag förmodar att det skulle bli i ett annat åtal då, men här är inte HD den som är den tilltalad, och hon blir alltså inte dömd för sina lögner, vilket säkert hennes försvarare har sagt till henne vid tidigare tillfälle. Nu har hon ingen egen försvarare, men SDs försvarare är den som kallat henne, vilket han då upplyst henne om.

Så för detta kan hon inte fällas.
Senast redigerad av notknapparen 2021-03-17 kl. 16:02.
Citera
Avslutad
Citat:

Då kommer HD aldrig behöva vittna under ed..

Ljudfilerna, från LW inspelningr skulle jag också vilja lyssna på
Citera
2021-03-17, 16:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag förmodar att det skulle bli i ett annat åtal då, men har är inte HD den som är den tilltalad, och hon blir alltså inte dömd för sina lögner, vilket säkert hennes försvarare har sagt till henne vid tidigare tillfälle. Ni har hon ingen egen försvarare, men SDs försvarare är den som kallat henne, vilket han då upplyst henne om.

Så för detta kan hon inte fällas.
Men herregud - vem pratar om att fällas?

Självklart är det stämningsansökan och nytt åtal om de kommer upp med bevis mot henne.
Senast redigerad av develi 2021-03-17 kl. 16:07.
Citera
2021-03-17, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle

Det stämmer. Inte gentemot SD och SOA/BA i alla fall. Så hennes vittnesmål väger ganska lätt. Begriper inte ens varför hon kallas. Räcker med att kika i förhören för att se hur hon tvekar, ljuger och svamlar.
Citera
2021-03-17, 16:12
Avslutad
Citat:
Det stämmer. Inte gentemot SD och SOA/BA i alla fall. Så hennes vittnesmål väger ganska lätt. Begriper inte ens varför hon kallas. Räcker med att kika i förhören för att se hur hon tvekar, ljuger och svamlar.
Att hon fick vittna, var väl för att se om hon skulle bryta ihop av pressen.
Hon är kall, liksom SD. Morföräldrarna, fy. Oro över tjejerna, är vad jag känner. Det finns ingen ärlig, vettig vuxen att luta sig mot. Mamma bryter ihop och pappa håller gestspoförhör, tills man håller med honom om att det finns två torsdagar på en vecka
Citera
2021-03-17, 16:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle

Åklagaren kallade aldrig HD, utan försvaret, vilket man kan förstå.

Om åklagararen inte bemötte HDs undanhållanden och lögner, så kan ju HDs svar te sig på ett helt annat sätt för TR än för oss som läst och manglat FUP.

Jag tror att domaren säger vid något tillfälle i rätten, att de är som oskrivna blad, de vet inget innan om vad som har hänt eller vad som har sagts i tidigare förhör. Allt måste berättas från början till slut där och då.

Det är ju därför det är så viktigt att åklagaren och målsägarbiträdet är på fötterna och kan visa att det som inte stämmer, kan motbevisas.

Åklagaren måste närapå förutse vilka lögner som HD kan komma med, vilket kanske inte är så svårt, även om hon nu inte är den som frågar ut HD i första hand. Men hon har hört hennes tidigare förhör och kans kanske ana vad som kommer.
Citera
2021-03-17, 16:22
Avslutad
Citat:
Åklagaren kallade aldrig HD, utan försvaret, vilket man kan förstå.

Om åklagararen inte bemötte HDs undanhållanden och lögner, så kan ju HDs svar te sig på ett helt annat sätt för TR än för oss som läst och manglat FUP.

Jag tror att domaren säger vid något tillfälle i rätten, att de är som oskrivna blad, de vet inget innan om vad som har hänt eller vad som har sagts i tidigare förhör. Allt måste berättas från början till slut där och då.

Det är ju därför det är så viktigt att åklagaren och målsägarbiträdet är på fötterna och kan visa att det som inte stämmer, kan motbevisas.

Åklagaren måste närapå förutse vilka lögner som HD kan komma med, vilket kanske inte är så svårt, även om hon nu inte är den som frågar ut HD i första hand. Men hon har hört hennes tidigare förhör och kans kanske ana vad som kommer.
Trodde det var en stor del av att vara åklagare, att förutse och få den hörde att trassla in sig så att det inte går att ducka för sanningen.
Tror att HD och SD är väldigt lika, som framgått i fup och som vi även hört under rättegångsfilerna. Det andvänder samma otroligt stela robotberättande, med ordföljder som låter empatilösa. Som om de läser upp vad de har pluggat in.
Åklagarna måste förbereda sig, för att inte bli förvirrade av SDs kluvna tunga, Sir Väs
Citera
2021-03-17, 16:29
Medlem
develis avatar
Citat:
.

Muntlighetsprincipen.

Målsägandebiträdet är skarpare, trots ickereferenser till förhör. Knyter ihop det hon är ute efter på ett helt annat sätt.
Senast redigerad av develi 2021-03-17 kl. 16:48.
Citera
2021-03-17, 16:34
Medlem
Citat:
Muntlighetsprincipen.

Målsägandebiträdet är skarpare, trots ickereferenser till förhör. Knyter ihop det hon är ute på ett helt annat sätt.

Ja hon pressade SOA stenhårt vad han gjorde där uppe på taket. Visste han om han fick sota eller ej?
Hon har väl försvarat Kristi brud så då måste man väl vara lite på hugget.

Hon har min lunta. Sen nån dryg månad. Får se hur det går med knoparna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in