Citat:
Jag undrar om inte hennes försvarsadvokat informerat henne om att det som gäller i rätten är det som sägs där, dvs omedelbarhetsprincipen.
Nu är det ju SD som är den misstänkte i TR, så HD riskerar ju inget själv där. Som närstående är hon också "skyddad" så att om hon inte talar sanning, innebär det att hon inte riskerar straff. Hon behöver inte heller vittna.
I det här fallet var HD försvarets vittne.
Så min tro är att hon förskönar, tonar ner, rent av döljer och ljuger beror på att hon skyddar SD. Hon har ju dessutom själv varit misstänkt, så med det i minnet, har HD nog tagit parti för SD mot polisen, eller hur man ska se det.
Varför hon beter sig på det här sättet är nog komplicerat att förstå. För mig är det sannolikt att det handlar om många komponenter, varav flera vet vi inte svaret på. Kanske aldrig kommer att få.
Oavsett om hon har delaktighet eller inte i mordet, är hon för evigt bunden till det. Hon är en del av motivet vare sig hon vill eller ej. Sedan finns ju alla grader av delaktighet uppåt.
Som det ser ut så vill HD alltså tona ner motivet för SDs del. HD vet nu i rätten, efter alla frågor i förhör att just dessa frågor är väldigt viktiga. Hon har fått upprepade frågor om just det här.
Risken är förstås att du har en snabb och rapp åklagare/målsägarbiträde, som lurar in dig i en fälla om du ljuger och undanhåller.
Det var länge sedan jag lyssnade på hennes förhör i TR, men åk borde ha varit snabb på att visa vad HD själv kan ha sagt eller vad vittnen sagt för att visa att det inte stämmer det som HD nu säger.
Det finns ju som sagt även svart på vitt vad HD själv har skrivit till t ex JG.
"Regler om släktskap
Den som är eller har varit gift eller är i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag, syskon eller syskons respektive, eller på liknande sätt är närstående är ej skyldig att avlägga vittnesmål (36 kap. 3§ rättegångsbalken). Detta innebär att äkta makar och även sambos, men också barn, barnbarn, föräldrar, far-och morföräldrar, syskon och ingifta till alla dessa inte behöver vittna om de inte vill. De får vittna, men behöver inte. Om det gäller ett brottmål får inte eller närstående till den tilltalade avlägga vittnesed, vilket innebär att närstående till den tilltalad inte vittnar under straffansvar (36 kap. 13§ 3st. rättegångsbalken). Men närstående till målsägande ska avlägga ed och talar under straffansvar. Detta skydd för närstående finns för att inte ska onödiga konflikter inom familj och inte tvinga närstående att vittna mot släktingar."
https://lawline.se/answers/vittnesplikt-for-narstaende
.