2021-03-17, 12:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag tycker inte att rätten ska lägga stor vikt vid trovärdighet pga tidigare händelser. Utan man ska titta helt sakligt på varje fall separat.

Det är ju t.ex. fullt möjligt att det kan finnas en kvinna som har ljugit om våldtäkt fem gånger, men den sjätte gången blev hon faktiskt våldtagen. Anser du då att rätten snabbt bör avskriva hela fallet med motiveringen "ni har väl hört sagan om pojken och vargen"?
Jag tycker inte heller att man automatiskt skall avskriva det. Men med en sådan historik så tycker jag att om det står ord mot ord så har hon väldigt låg trovärdighet.

Lite som de hundratals personer som erkänt Palmemordet. När en sådan erkänner för femte gången så tror jag inte man drar igång en stor undersökning.
Citera
2021-03-17, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Ja visst, och om det är två likställda parter som inleder ett seriöst, långvarigt förhållande ser jag inga problem med det.

Det här är dock något helt annat.
Inte helt ovanligt att folk inleder sexuella relationer med arbetskamrater heller.
Citera
2021-03-17, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Jag tycker inte att rätten ska lägga stor vikt vid trovärdighet pga tidigare händelser. Utan man ska titta helt sakligt på varje fall separat.

Det är ju t.ex. fullt möjligt att det kan finnas en kvinna som har ljugit om våldtäkt fem gånger, men den sjätte gången blev hon faktiskt våldtagen. Anser du då att rätten snabbt bör avskriva hela fallet med motiveringen "ni har väl hört sagan om pojken och vargen"?

Jag håller inte med dig om att man kan eller borde ställa upp en sådan sträng regel att man aldrig ska titta bakåt. Det är nästan alltid en öppen fråga vilka variabler som påverkar sannolikheten för att en viss händelse har inträffat. Visst är det självklart att relevansen av dessa uppgifter är obetydliga om man jämför med dem från ett åsyna vittne, men visst kan det vara intresset för vilket brottmål som helst där åtalet bygger på en målsägandes egna uppgifter, om målsäganden exempelvis har blivit dömd upprepade gånger för falsk tillvitelse? Jag menar inte att vår målsägande har det – men det visar att även målsägandes rättsliga historik kan vara relevant.
Citera
2021-03-17, 12:08
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Märkligt att han inte kunde fira jul med någon av sina 3 barn. Särskilt med tanke på att de alla inte ens har barn som skulle kunna smitta toppjuristen.. och två av tre bor i närheten av sin far..

Att idka sex med "främlingar" under dessa tider är något som FHM inte rekommenderar.
Jag tror inte att detta var första gången dom hade sex.
Citera
2021-03-17, 12:09
Medlem
De fetstilta rubrikerna ropar ut ”Toppjuristen häktad”. Enl Leif GW är den häktade Mount Everest personifierad. Etc.
Frågan på allas läppar: vem är han?
GL väljer då att gå ut med namn o bild. ”Jag har inget att dölja”.
Frågan på allas läppar blir då: vem är hon?
Och, givetvis, vad har hon för bakgrund etc?
En snygg och välregisserad fokusförflyttning.

Försvar-Åklagare: 1-0.

Well played Gurra.
Citera
2021-03-17, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mer.info.007
Brottskadeersättning kan man få. Det är väl det hon hämtar ut

"Brottsskadeersättning lämnas inte om gärningspersonen kan betala skadeståndet eller om en skada ersätts helt av försäkring."

Lambertz har råd att betala skadestånd om han döms.
Citera
2021-03-17, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Alldeles oavsett om det rör sig om frivilligt sex eller våldtäkt tycker jag att Lambertz uppvisar ett fruktansvärt dåligt omdöme som över huvud taget har sex med en 40 år yngre kvinna som sökt sig till honom för att få råd.

Ska man ha minsta lilla yrkesmässiga integritet får man inte bli personlig med personer man har någon form av yrkesmässig relation till. Rockstjärnor må hålla sig med groupies, men det ska baske mig inte en tidigare JK göra. Det urholkar förtroendet för rättsväsendet, även om Lambertz inte är JK längre.

(Sorry om detta redan påpekats tidigare.)

Det kan man få tycka. Men det gör honom inte per automatik till våldtäktsman.
Citera
2021-03-17, 12:10
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Det får du först om alla andra vägar till skadeersättning är undersökta.

De flesta får via sin hemförsäkring, 100.000:- kr verkar ha blivit ett "normerande belopp"
Citera
2021-03-17, 12:12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Det får du först om alla andra vägar till skadeersättning är undersökta.

De flesta får via sin hemförsäkring, 100.000:- kr verkar ha blivit ett "normerande belopp"
Men om man anmält tre tidigare våldtäkter, som alla blivit nedlagda, så lär man inte få en spänn av sitt försäkringsbolag.
Citera
2021-03-17, 12:14
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApanApansson.
Inte helt ovanligt att folk inleder sexuella relationer med arbetskamrater heller.
Hade Lambertz inlett en sexuell relation med en kollega hade jag inte sett något konstigt i det. Men i det här fallet är ålders/styrke/positionsskillnaderna så stora att varje människa med sunt förnuft skulle avstå eftersom risken för att man orsakar skandal och undergräver förtroendet för de ämbeten man utövat är överhängande. Och det är ju precis vad som skett i detta fall.

Med höga ämbeten följer också ett ansvar att upprätthålla förtroendet för ämbetet ifråga; du ska inte göra några tvivelaktiga affärer, inte hålla på med ”smart” skatteplanering, inte försätta dig i situationer som kan göra dig jävig etc etc. Tråkigt men nödvändigt.
Citera
2021-03-17, 12:14
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Utan dom?
Citera
2021-03-17, 12:15
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men om man anmält tre tidigare våldtäkter, som alla blivit nedlagda, så lär man inte få en spänn av sitt försäkringsbolag.

Jag är inte så säker på det. Förundersökningen och journal från vården kommer att vara avgörande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in