2021-03-17, 11:40
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Det där lär ju försvaret ta upp, så det behöver du nog inte oroa dig för.
Sen är det väl så iofs att svensk rätt som tur är inte bygger på att försvaret ska begå karaktärsmord på brottsoffren, lite så som vi kan se i amerikanska filmer.

Absolut. Men man skall ta hennes trovärdighet i åtanke. Och den är ju sådär.

Vem i all världen blir våldtagen fyra gånger av olika män utan att det går till fällande dom i något av fallen? Det måste ju vara någon sorts rekord.
Citera
2021-03-17, 11:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Det där lär ju försvaret ta upp, så det behöver du nog inte oroa dig för.
Sen är det väl så iofs att svensk rätt som tur är inte bygger på att försvaret ska begå karaktärsmord på brottsoffren, lite så som vi kan se i amerikanska filmer.
Jag "oroar" mig inte. Lambertz har själv aktivt bidragit till det samhällsklimat som nu biter honom i arslet, han kan gott ha det.
Men rent principiellt, tycker du inte att kvinnans historik är relevant?
Citera
2021-03-17, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PooSausage
Jag tror att det är extremt osannolikt att Lambertz begått en våldtäkt. Men låt oss leka med tanken att han faktiskt gjort sig skyldig till brottet ifråga borde rimligtvis någonting extraordinärt ha hänt honom såsom att han drabbats av en allvarlig åldersrelaterad psykiatrisk störning. Hans hustru dog väl för några år sedan och visst hon kan ju ha betytt mycket både i form av socialt stöd men också social kontroll. Det är lätt att känna antipati när det gäller Lambertz i och med att han bland annat låste fast sig så vid att Thomas Quick måste vara skyldig trots att han numera är helt frikänd och en fri man. Men denna fixering kan näppeligen förklara varför Lambertz skulle göra sig skyldig till ett allvarligt sexualbrott. Med tanke på vad som har kommit fram om kvinnan så känns utfallet väldigt givet. Lambertz går fri och kvinnan bör väl söka sig till psykvården. Men den som lever får se hur utfallet blir.

I tråden nämns en E.A. På samma adress enligt vissa adress-sidor bor en annan person som i sin tur har en C/O-adress. Hur kan detta vara möjligt? Bor hon själv eller är hon sammanboende? Spelar väl ingen större roll i sammanhanget men ändå.

E.A har bott i adressen sen hösten 2019. Hasan hade då redan bott i samma adress åtminstone 10,5år.
Kanske bodde Hasan som inneboende hos Khan till att börja med, men att Khan sedan har flyttat ut?
Det tycks finnas endast ett par svenskar i det huset.. svårt att hålla koll på vem som bor var.
Citera
2021-03-17, 11:44
Medlem
Det verkar ju suspekt att en vacker ung kvinna med ekonomiska bekymmer åker hem till en rik och ful gammal gubbe och super sig full, men vi kan ju inte utesluta att hon bara är väldigt naiv och har haft väldigt mycket otur.
Citera
2021-03-17, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag "oroar" mig inte. Lambertz har själv aktivt bidragit till det samhällsklimat som nu biter honom i arslet, han kan gott ha det.

Klart att det spelar roll. En som hela tiden drabbas av olika olyckor hamnar under loop av försäkringsbolagen. Och det är helt rätt.

Om en däremot en gång om året anmäler någon för en våldtäkt då borde man bortse från de tidigare anmälningarna (som MGM befriades ifrån).

Helt absurt om man anser att kvinnans historik borde lämnas åt sidan.
Citera
2021-03-17, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Absolut. Men man skall ta hennes trovärdighet i åtanke. Och den är ju sådär.

Vem i all världen blir våldtagen fyra gånger av olika män utan att det går till fällande dom i något av fallen? Det måste ju vara någon sorts rekord.

Fast hur många blir fällda? De flesta blir ju inte det? Alltså tror jag att detta kan vara helt inom statistiskt rimliga gränsvärden. Att vissa kvinnor utsätts mer tror jag mer beror på männen än på kvinnorna.
Citera
2021-03-17, 11:47
Medlem
Citat:
Fast hur många blir fällda? De flesta blir ju inte det? Alltså tror jag att detta kan vara helt inom statistiskt rimliga gränsvärden. Att vissa kvinnor utsätts mer tror jag mer beror på männen än på kvinnorna.

Hur menar du?
Citera
2021-03-17, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nja, det kan ju vara helt missvisande. Det kan ju vara en helt felaktig slutsats, som många självgoda män gör här i tråden. Att hon automatiskt "inte är trovärdig för fem öre" eftersom det har hänt flera gånger tidigare. Det finns en stor risk för total missbedömning om det läggs allt för stor vikt på den historiken. Så nej, jag tycker inte att den ska ha någon avgörande betydelse.
Citera
2021-03-17, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Lyssnade igen och jag hörde fel. Dock inte helt övertygad om att GL i det här läget skulle ha statistiken på sin sida.
Det han säger är att 10% av anmälningarna leder till åtal.

Han säger "lagförd" som man skulle kunna tro betyder dömd men det gör det inte. Åtalade är det.
När GW säger 10% är det sällan precist utan han menar bara att det är en liten del. 5% eller 20% skulle båda kunna heta 10%, för det är så folk uttrycker sig. Lite som den där vänsterpartisten i riksdagen som sa att 99% av alla Hassan inte begår brott, fastän det är lätt att räkna ut att det är fler genom att jämföra hur många man hittar på lexbase med hur många som man hittar på ratsit. Vänsterpartisten menade givetvis inte att det är precis 99% som inte begår brott, bara utan att det är _nästan_alla_. Skillnaden är förstås att GW säkert har rätt i sak, och vänsterpartisten uppenbart har fel i sak.
Citera
2021-03-17, 11:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Nja, det kan ju vara helt missvisande. Det kan ju vara en helt felaktig slutsats, som många självgoda män gör här i tråden. Att hon automatiskt "inte är trovärdig för fem öre" eftersom det har hänt flera gånger tidigare. Det finns en stor risk för total missbedömning om det läggs allt för stor vikt på den historiken. Så nej, jag tycker inte att den ska ha någon avgörande betydelse.
Hur många nedlagda våldtäktsanmälningar tycker du det behövs för att det skall spela in i bedömningen av trovärdighet?
Hur många nedlagda anmälningar om andra brott?
Citera
2021-03-17, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Hur menar du?
Jag menar att män objektifierar vissa kvinnor mer än andra kvinnor. Och även respekterar eller inte respekterar på olika sätt beroende på utseende/klass/status t.ex.

Det är inte speciellt troligt att GL och likande män skulle försöka med typ Anna Kinberg-Batra, en asiatisk studentflicka ligger betydligt mer risigt till i det här avseendet.
Citera
2021-03-17, 11:54
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Alldeles oavsett om det rör sig om frivilligt sex eller våldtäkt tycker jag att Lambertz uppvisar ett fruktansvärt dåligt omdöme som över huvud taget har sex med en 40 år yngre kvinna som sökt sig till honom för att få råd.

Ska man ha minsta lilla yrkesmässiga integritet får man inte bli personlig med personer man har någon form av yrkesmässig relation till. Rockstjärnor må hålla sig med groupies, men det ska baske mig inte en tidigare JK göra. Det urholkar förtroendet för rättsväsendet, även om Lambertz inte är JK längre.

(Sorry om detta redan påpekats tidigare.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in