2021-03-16, 22:42
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mothership
Gällande mål 1.

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1395243/FULLTEXT01.pdf

Målet gäller våldtäkt men det finns fler åtalspunkter mot den tilltalade. Det framkommer att målsägande och den tilltalade levde i en relation under tiden för övergreppen och det har förekommit våld i nära relation tidigare. Målsägande bor nu på ett skyddat boende för kvinnor men domstolen är tydlig med att den informationen på inte påverka domstolens bedömning av fallet. Bevisningen utgörs av målsägandes utsago, fotografier och vittnesmål. Domstolen lägger stort fokus på att resonera kring äktheten av fotografierna då de finner att metadatans information inte överensstämmer med målsägandes utsago om när exakt fotografierna. Domstolen konstaterar att eftersom målsägande lider av viss psykisk ohälsa bör hennes uppgifter värderas med stor försiktighet. Domstolen konstaterar sedan att målsägande inte är trovärdig och utifrån det bestämmer domstolen att de inte behöver höra den tilltalade alls. Målet leder till en friande dom men domstolen var skiljaktig vilket innebär att domstolen inte var överens om domslutet.

Bra där!!
Citera
2021-03-16, 22:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analias
Cecilia Beckroth Simmerud nu Andersson har visst hängt i Uppsala de senaste året så omöjligt är det inte .Men hon och Binninge verkar ha tryckt ute i Esbjörns ödetorp.
https://fb.watch/4gTygSUE_f/
Hon måste väl vara äldre?
Citera
2021-03-16, 22:44
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Lite mer från TV 4 i kvällssändningen:

Man B anmäldes verkligen av MÄ, men allt lades ned i brist på bevis. Denne man som av kanalen beskrevs som "krogprofil" anmäldes av tre personer, enligt samma källa. Nedläggningen av fallet föranledde MÄ:s "MeToo"-influerade utbrott på sociala medier på Nyårsafton 2017, där hon sade sig ha våldtagits "under tortyrliknande former".

Borde detta inte kunna handla om Pa--- A---- som tidigare figurerat i tråden. Även där var det ju tre personer som anmälde honom, anmälan lades sedermera ned och datumen ser ut att stämma. Har någon sett något namn som kan vara av intresse i den långa tråden om detta fall?

Nej, knappt man får fram namnet PA. Ingenting annat. Bara några adresser till festlokaler i Stockholm....
Citera
2021-03-16, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hon måste väl vara äldre?
Ja,fyller visst 50

https://mrkoll.se/person/personkoppling-till-Clas-G%C3%B6ran-Simmerud/cYfrmUxamUxakyqRaQulaTdYQapuhQcYfrkyqRaQbTAQmcYfrc YfrrahA
Citera
2021-03-16, 22:48
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Det tror jag inte är sant. Lambertz namn har tagits bort från listan över ledamöter i Lagrådet.
Han har nog tvingats avgå. Ännu ett skäl att begära skadestånd.
Citera
2021-03-16, 22:52
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Men det gjorde det, som våra citat säger. Det jag menar är att det våld du förmodligen tänker på inte har behövts på ett bra tag

Oklart vad du surrar om men fel har du.
Citera
2021-03-16, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är förmodligen betydligt svårare att döma en som har begått våldtäkt än någon som inte gjort det. Det som oskyldiga kan åka på är att de medger faktiska förhållanden som att de haft sex även om det varit frivilligt. En riktig våldtäktsman som inte känner offret och som förnekar allt har nog större chans att klara sig.

Förstår inte din vinkel öht och rent spontant är du nog ute och cyklar Oshin cantwell.
Citera
2021-03-16, 22:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Förstår inte din vinkel öht och rent spontant är du nog ute och cyklar Oshin cantwell.
Hur är det möjligt att "inte förstå"? Att "inte hålla med" kan man givetvis göra. Men jag antar att det inte ingår i ditt uppdrag.
Citera
2021-03-16, 22:56
Medlem
Citat:
Det tror jag inte är sant. Lambertz namn har tagits bort från listan över ledamöter i Lagrådet.

Expressen
Citat:
vid tiden för den misstänkta våldtäkten satt han i Lagrådet med regeringens uppdrag att granska lagförslag.

Tv4
Citat:
Just nu jobbar han i lagrådet där han granskar lagförslag. Men i torsdags i förra veckan häktades han, misstänkt för att under julhelgen ha våldtagit en kvinna i 30-årsåldern medan hon sov.

Citat:
Vid tidpunkten för den misstänkta våldtäkten satt han i Lagrådet, som har regeringens uppdrag att granska lagförslag.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/goran-lambertz-trader-fram-misstanks-ha-valdtagit-student

Jag tror dom har ett år i stöten i lagrådet och det kan vara upp till 5 avd helt beroende på hur mycket som skall gås igenom. Två avdelningar är fast sen tas det in o det krävs. Hur just hans avtal sett ut vet inte jag.
Citera
2021-03-16, 23:00
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Han har nog tvingats avgå. Ännu ett skäl att begära skadestånd.
Hur skulle han ha tvingats till det? Lambertz har ju tydligt visat genom att gå ut offentligt att han inte viker sig för något.

Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Jag tror dom har ett år i stöten i lagrådet och det kan vara upp till 5 avd helt beroende på hur mycket som skall gås igenom. Två avdelningar är fast sen tas det in o det krävs. Hur just hans avtal sett ut vet inte jag.
Ja, det är ettåriga uppdrag räknat från hösten.
Citera
2021-03-16, 23:01
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Hur skulle han ha tvingats till det? Lambertz har ju tydligt visat genom att gå ut offentligt att han inte viker sig för något.

Han kan inte närvara när han sitter i häktet.
Citera
2021-03-16, 23:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Verkar det inte märkligt att han avgick i söndags? Lycklig slump?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in