Ni kanske minns att SSAB satsar på grönt stål och Kinneviks ska bygga ett nytt stålverk ?
ArcelorMittal lanserar XCarb, med extremt låga utsläpp.
Precis likadant låter det hos Cleveland Cliffs vd där han sammanfattar året. Det ska satsas på miljövänligare produktion.
Han avslutar brevet med att covid haft minimal negativ påverkan på företaget.
Det tasslas om att exportrabatten ska sänkas från 13% till 9% i branschen och kinesiska ståltraders har redan börjat ta höjd för det.
Kollar man Financial times
commodities twitter fullkomligt gödslar gruvorna med extrautdelningar redan, och det var på förra årets försäljning, innan priserna ballat ur som nu.
Palladiumet lirkar sig upp 2.5% idag också efter att ha stött på ett minimalt motstånd i början av dagen.
Koppar verkar ha hittat sin platå. Är säkert massor med fulspel i den här marknaden, men ingen kommer att släppa sin koppar under 4 dollar halvkilot, den saken är säker.
Aluminium verkar på väg upp i en ny topp. Jag kan ge mig fasen på att kineserna har strypt den industrin lite också. Riktigt energikrävande och eldar man med kol blir det omysigt.
Jag är inte det minsta orolig personligen, men alla gör sin egen research.
Jag skulle till och med kunna tänka mig att det ligger i kinesernas intresse att stål blir dyrt för resten av världen. De har ju själva uttalat målet att bli världens fabrik.
Betalar Tesla dubbelt för alla material blir den mindre konkurrenskraftig än den subventionerade CCP-knockoffen.