2021-03-16, 19:01
Medlem
--Blackbird--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjeppkineseN
Anade att det skulle komma en andlig förklaring från dig. Här kan vi inte mötas tyvärr. Önskar dig en fortsatt trevlig kväll.
Suck. Det handlar om saker som människor har upplevt. Inget annat.
Citera
2021-03-16, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --Blackbird--
Här har ni lite YouTube videos om nära döden upplevelser. Något att börja med i alla fall, eftersom ämnet verkar vara en total nyhet för er.
Men ni kommer ju givetvis inte att se dem eftersom ni redan har bestämt er.
https://youtu.be/mMYhgTgE6MU
https://youtu.be/78SkTuk8Zd4
https://youtu.be/4IWD8w_SaLw
https://youtu.be/S7SQoQj9868
https://youtu.be/DYizDDYSUtg
https://youtu.be/626UaGNMdMk
https://youtu.be/0BeABlurc60
https://youtu.be/Y0Kn55XKXzE

Vittnesmål från övernaturliga händelser ger tyvärr inte mig särskilt mycket. Folk påstår att de har blivit bortrövade av Aliens, jorden är platt, osv.

Jag skulle antagligen kunna få dig att tro att min snutt är 45cm slak om jag artikulerar det tillräckligt manipulativt i en youtubevideo.
Citera
2021-03-16, 19:49
Medlem
Mening finns lite överallt. "Vad är meningen med livet?" Implicerar att man ska lyfta ut en sak exempelvis kärlek, upplysning, utveckling, skaffa barn, äta glass etc och låta en avgränsad del av livet stå för all mening.
Citera
2021-03-16, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Ser du? Du kan inte besvara frågan, precis som jag förutsade.
Din hjärna kan inte definiera fri vilja eftersom det refererar till något som din hjärna aldrig har definierat.
Exakt vilket är definitionen?
Jag gav den exakta definitionen. Förmågan att kunna välja vilket som helst av av olika handlingsalternativ i en given situation. Det är väl en supertydlig definition?
Citat:
Du besvarade inte frågan. Vidskepelse är en annan kategori än det vi diskuterar.
Tänk dig en AI som är omedveten om mjukvaran som styr dess beteende, och försöker förstå världen inklusive sig själv. Existerar inte mjukvaran?
Jag besvarade inte frågan eftersom liknelsen är totalt värdelös. Om en AI använder sig av en mjukvara, ja då existerar mjukvaran, oavsett om AIn tror att den har en mjukvara eller inte. Om AIn tror sig använda en typ av mjukvara som den i verkligheten inte besitter, ja, då inbillar sig AIn bara.

Min liknelse var helt riktig, att tro på fri vilja är ingenting annat än ren vidskepelse.
Citera
2021-03-16, 20:14
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av --Blackbird--
Och vad upplevde du då? Inget? Då fick du ingen nära döden upplevelse.
Jag upplevde ungefär det du talade om (utomkroppslig positionering fritt svävandes med helikopterperspektiv ovanför min kropp i sjukhusrummet, otroligt lugn och harmoni o.s.v). Såg mig själv ligga och bli servad av båda läkarna och assisterande sjuksystrar och såg mamma sitta bredvid sjukhussängen omringad av maskiner hårt tryckandes min hand i gråt. När jag sedan "återuppvaknade" i min egen kropp så upplevde jag hur ont det faktiskt gör att andas luft (alltså att pressa denna hårda heta gas ner i mina känsliga omstartade lungor) för "första gången", vilket kroppen uppenbarligen lärt sig att ignorera väldigt fort (antar att det är därför nyfödda barn skriker när de försöker andas första gången). Dessutom kände jag hur min kropp (för första gången under helåret på sjukhus) värkte otroligt, vilket jag hade varit allt för avdomnad och hög på morfin för att känna tidigare under året. Kände också lukt och smak för första gången (som 11-åring), vilket var en extrem upplevelse då jag själv luktat skit av all cytostatika men nu upplevde min egen sjuka doft som helt otroligt behaglig, trots stanken).

Eftersom att jag sedan mina första minnen har varit hardcore skeptiker (min mor brukar säga "han är glad i allt utom dåliga svar") förkastade jag givetvis de religiösa föreställningarna om andliga gudomligheter utan omsvep och blev istället fascinerad över hur smart den biologiska kroppen är för att samtidigt vara så himla dum (skör och lättlurad). Övertygad om att min föreställning är korrekt blev jag först i början av vuxenlivet när en av mina bästa vänner (som är andlig) lurade mig att tala om mina erfarenheter med ett internationellt erkänt "medium" vars svamlande var väldigt kontra-övertygande.
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-16 kl. 20:54.
Citera
2021-03-16, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Jag gav den exakta definitionen. Förmågan att kunna välja vilket som helst av av olika handlingsalternativ i en given situation. Det är väl en supertydlig definition?

Jag besvarade inte frågan eftersom liknelsen är totalt värdelös. Om en AI använder sig av en mjukvara, ja då existerar mjukvaran, oavsett om AIn tror att den har en mjukvara eller inte. Om AIn tror sig använda en typ av mjukvara som den i verkligheten inte besitter, ja, då inbillar sig AIn bara.

Min liknelse var helt riktig, att tro på fri vilja är ingenting annat än ren vidskepelse.
Hur tänker du kring att den överväldigande majoriteten akademiska filosofer är kompatibilister ?

Tänker du att även de inte förstår logiska självklarheter?

De akademiska filosofer som är inkopatibilister idag är utskrattade inom akademierna -
Antingen för att de tror på bibeln, eller för att de inte förstår modern fysik, eller för att de har missat kurserna i posteoretisk analys.
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-16 kl. 20:42.
Citera
2021-03-16, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Hur tänker du kring att den överväldigande majoriteten akademiska filosofer är kompatibilister ?

Tänker du att även de inte förstår logiska självklarheter?

De akademiska filosofer som är inkopatibilister idag är utskattade inom akademierna -
Antingen för att de tror på bibeln, eller för att de inte förstår modern fysik, eller för att de har missat kurserna i posteoretisk analys.
Jag tänker att det inte stämmer. Jag tänker att du i din frustration och desperation nu bara sitter och hittar på saker.
Citera
2021-03-16, 20:32
Medlem
Citat:
Jag tänker att det inte stämmer. Jag tänker att du i din frustration och desperation nu bara sitter och hittar på saker.
Källa: https://partiallyexaminedlife.com/2009/12/14/its-in-most-philosophers-accept-or-lean-towards-compatibilism/
Citat:
It’s in: most philosophers accept or lean towards compatibilism

Så snart man lägger fram fakta så säger du emot för att din okontrollerade vilja vill det.
Din satans slav!
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-16 kl. 20:35.
Citera
2021-03-16, 20:49
Medlem
Citat:
Källa: https://partiallyexaminedlife.com/2009/12/14/its-in-most-philosophers-accept-or-lean-towards-compatibilism/

Så snart man lägger fram fakta så säger du emot för att din okontrollerade vilja vill det.
Din satans slav!
Synd att man inte kunde få fram pollen för att få veta vad som menas med "professionella" filosofer. Att som du tolka det som akademiska filosofer framstår som ett önsketänkande.

I vilket fall som helst så förstår man inte logiska självklarheter om man är kompatibilist. Kompatibilism går endast ut på att försöka lura sig själv att man besitter fri vilja genom att omdefiniera begreppet, inte så noga till vad. Det enda en kompatibilist är intresserad av är att kunna få kalla något som de besitter för fri vilja.
Citera
2021-03-16, 20:55
Medlem
Citat:
Synd att man inte kunde få fram pollen för att få veta vad som menas med "professionella" filosofer. Att som du tolka det som akademiska filosofer framstår som ett önsketänkande.

I vilket fall som helst så förstår man inte logiska självklarheter om man är kompatibilist. Kompatibilism går endast ut på att försöka lura sig själv att man besitter fri vilja genom att omdefiniera begreppet, inte så noga till vad. Det enda en kompatibilist är intresserad av är att kunna få kalla något som de besitter för fri vilja.
Okej sofisten. Var hittar vi professionella filosofer? I kassan på dagligvaruhandeln?
Om du besatt någon som helst domänkunskap skulle din naiva eristik kanske kunna övertyga en kritisk tänkare också.

Du kan säkert själv ta reda på mer om undersökningen. Del gärna med dig om du hittar något intressant.
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-16 kl. 21:04.
Citera
2021-03-16, 21:05
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Jag upplevde ungefär det du talade om (utomkroppslig positionering fritt svävandes med helikopterperspektiv ovanför min kropp i sjukhusrummet, otroligt lugn och harmoni o.s.v). Såg mig själv ligga och bli servad av båda läkarna och assisterande sjuksystrar och såg mamma sitta bredvid sjukhussängen omringad av maskiner hårt tryckandes min hand i gråt. När jag sedan "återuppvaknade" i min egen kropp så upplevde jag hur ont det faktiskt gör att andas luft (alltså att pressa denna hårda heta gas ner i mina känsliga omstartade lungor) för "första gången", vilket kroppen uppenbarligen lärt sig att ignorera väldigt fort (antar att det är därför nyfödda barn skriker när de försöker andas första gången). Dessutom kände jag hur min kropp (för första gången under helåret på sjukhus) värkte otroligt, vilket jag hade varit allt för avdomnad och hög på morfin för att känna tidigare under året. Kände också lukt och smak för första gången (som 11-åring), vilket var en extrem upplevelse då jag själv luktat skit av all cytostatika men nu upplevde min egen sjuka doft som helt otroligt behaglig, trots stanken).

Eftersom att jag sedan mina första minnen har varit hardcore skeptiker (min mor brukar säga "han är glad i allt utom dåliga svar") förkastade jag givetvis de religiösa föreställningarna om andliga gudomligheter utan omsvep och blev istället fascinerad över hur smart den biologiska kroppen är för att samtidigt vara så himla dum (skör och lättlurad). Övertygad om att min föreställning är korrekt blev jag först i början av vuxenlivet när en av mina bästa vänner (som är andlig) lurade mig att tala om mina erfarenheter med ett internationellt erkänt "medium" vars svamlande var väldigt kontra-övertygande.

Intressant val av utgångspunkt att vara materialist, när man upplevt en utanför kroppen-upplevelse. Såg du dig själv ha en kropp, alltså en typ av "själslig kropp" när du var utanför din fysiska kropp? Flög du runt, eller var du stilla i luften? Hur förklarar du faktumet att du kan vara medveten utanför din kropp, ur ett materialistiskt perspektiv?
Citera
2021-03-16, 21:21
Medlem
--Blackbird--s avatar
Citat:

Du tror alltså inte på din egna upplevelse. Du har blivit hjärntvättad av materialisterna så att du slutade tro på dig själv. Tragiskt.

Det finns även fall där folk har upplevt sånt utan någon hjärnaktivitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in