Citat:
Ursprungligen postat av
FettoBob
Intressant val av utgångspunkt att vara materialist, när man upplevt en utanför kroppen-upplevelse. Såg du dig själv ha en kropp, alltså en typ av "själslig kropp" när du var utanför din fysiska kropp? Flög du runt, eller var du stilla i luften? Hur förklarar du faktumet att du kan vara medveten utanför din kropp, ur ett materialistiskt perspektiv?
Jo, jag upplevde det som de gamla vise kallar "astralkroppen/ljuskroppen". Upplevde ett fast perspektiv men kände det som att jag var fri. Tänker att upplevelsen troligtvis kan liknas vid den en zebra upplever när den blir sliten i bitar av lejon, och att det är en helt naturlig psykologisk försvarsmekanism.
Det förklarar jag enkelt med att upplevelser är något som uppstår i och med hjärnans elektrokemiska funktionalitet.
Om jag blivit hjärndöd på riktigt hade jag inte haft några upplevelser. Upplevelser = kognitivt betingade simulationer.
För att man är materialist behöver man inte också vara naiv.
Är materialist, men mediterar "aktivt" i sessioner och sammanlagt minst ett par timmar om dagen samt sysselsätter mig ibland med psykedelia och det som kallas trancendental meditation. I mitt vardagsrums bokhylla tronar en förstautgåva av Manly P Halls
Secret teachings of all ages och läsverisionen är bland mina mest sönderbläddrade böcker tillsammans med Alistair Crowleys bibliografi (en favorit är
Konx Om Pax), Detta för att:
Jag ser meningen med livet som att lära sig så mycket som möjligt om sig själv, och ser alla perspektiv som förmå ge en större förståelse och ett rikare själsliv som användbara. Däremot ser jag inte "den andliga dimensionen" som någon eter (som naiva spiritister) utan som något uppstående ur våra biologiska processer (typ kognition och perception).
Den som känner sig själv bäst innan den "plockar ned skylten" vinner! 
När min "spirituelle" vän säger att han haft en "andlig upplevelse" så ler jag och tänker "det har jag 24/7".
Jag förstår dock vad han menar och lyssnar intresserat (för att jag är intresserad av honom som person) på hans trams.