2021-03-16, 18:46
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Vad sägs om Pensionatsdamen?

Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Bäst hittills, skulle dock vilja ha lite kortare.

Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Magica de hex....? (hon är fan igen "dam")
Hon har nu sänkt priserna från 980 till 780 natten, frågan är om man tvingas skriva på en "generalare" vid incheckningen....
Men det är inom fnuttar, "Juristen" är fan ingen jurist heller.
Lutar nog ändå åt "Värdinnan" för Maggan.
Hur låter det?
"Värdinnan", "Generalen" och "Juristen".
Se beteckningarna som ironiska.
Dessa tre står för "Full kontroll", "Full makt" och "Fullt Haveri", enligt mig, andra kanske inte vill vara fullt så hårda.

Edit; Kanske ändå..
"Madamen", "Generalen" och "Juristen".
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-03-16 kl. 18:57.
2021-03-16, 18:48
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Magica de hex....? (hon är fan igen "dam")
Hon har nu sänkt priserna från 980 till 780 natten, frågan är om man tvingas skriva på en "generalare" vid incheckningen....
Fast Kursgårdshäxan låter väl negativt för att passa i ett seriöst diskussionsforum .
2021-03-16, 18:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Runkas
Fan va kul, nu är du äntligen igång med lite prisspekulationer igen, du glömde dock att älta lite till om dom helt horribla 300 för att röja kråkslottet. För det första är "Billinges" värdering gjord utan att gå in i huset och verifiera det faktiska skicket på fastigheten, dessutom med en pissnödig Billinge i hasorna som säkerligen gjorde allt för att berätta om husets förträfflighet med 4 kakelugnar i nyskick osv, dessutom ca halvår efter Ebbas köp med den värdeökning detta medför. Sedan Boolis sk värdering är såvitt jag vet baserat på hus som är brukbart skick. Så ja, det Ebba betalt för huset känns fullt rimligt, och jag betvivlar stark att det skulle bli någon större skillnad vid en öppen budgivning...
Vid en öppen budgivning hade fastigheten aldrig gått under 5000000SEK.
Det vet även Ebba och har hela tiden så vetat.
2021-03-16, 18:52
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Då är vi helt ense.

Du blev nu ense med mig så försök inte.

Citat:
Att Esbjörn låtit sig lite tjusas av Ebba torde väl vara ställt bortom alla rimliga tvivel.

Ja, om det nu är så. Vad har det för betydelse?

Citat:
Även om hon fälls för grovt förtal kan domstolen komma fram till att hon inte ska avsättas. Den ska göra en bedömning utifrån det som står i regeringsformen 4 kap. 11 §.

Försöker du verkligen påstå att det finns en reell risk att Ebba kan komma att avsättas som riksdagsledamot hon blir fälld för grovt förtal?

Citat:
Om det blir någon kompetent, handlar det nog mest om att sy ihop säcken och försöka förklara för Esbjörn att detta kommer han inte vinna.
Paragraf 31 och 33 måste anses vara kört i det här laget.
Återstår möjligtvis att försöka göra något av Ebbas facebookinlägg, om att låta Esbjörn backa.
Men jag är ingen jurist skall jag tillägga.

Det är mest amatörer som tror att 31 & 33 § m.fl. är lätta att använda som försvarsmedel men det är ytterst sällan det blir något gehör för den typen av invändningar och det lär det inte heller bli i det här fallet.
2021-03-16, 18:54
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Försöker du verkligen påstå att det finns en reell risk att Ebba kan komma att avsättas som riksdagsledamot hon blir fälld för grovt förtal?

Det har jag inte uttalat mig om. Det jag sagt är att domstolen självmant (ex officio) ska pröva frågan om hon ska avsättas om hon döms för ett brott för vilket det finns 2 års eller mer fängelse i straffskalan.
2021-03-16, 18:55
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
Det går inte att göra så här. En köpare och en säljare har helt enkelt normalt helt olika syn på fastigheten, och vad som ska hända med den, och vilka utvecklingsmöjligheter man kan se i framtiden. Det är därför priset kan bli ovanligt högt ibland, och lägre ibland. Och taxeringsvärdet är en grov genomsnittlig uppskattning, ingen sanning.
En fråga: Är det inte generellt så att det taxeringsvärdet inte alls motsvarar 75 % av marknadsvärdet utan normalt är lägre? (Så var det i alla fall för en del år sedan då jag hade anledning att sätta mig in i den frågan.)
2021-03-16, 19:01
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Hur många av er flashbackare har inte varit på kalas/födelsedagsfest med bara 7-8 personer senaste året?
Jag har sett facebookbilder med grilla på verandanfester och ta en liten grogg på landetfester.
(nej inget jag varit på men jag är annorlunda)

Rätt många har nog faktiskt iakttagit den isolering som krävs. Jag har för egen del hållit avstånd och inte deltagit i något socialt evenemang på ett år nu. Rätt trist! (Tur att Flashback finns så man får träffa lite trevliga människor
2021-03-16, 19:03
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
Bedrägeri kan det inte vara, men säljarens advokat skulle kanske med framgång kunna argumentera för det jag nämnt tidigare i tråden, det ojämlika mellan parterna, alltså en förhandlingsokunnig 81-åring och en köpare i absoluta sverigeeliten vad gäller förhandlingar. Och då skulle avtalet pga omständigheterna vid avtalets tillkomst kunna lämnas utan avseende (36§ avtalslagen) Den används inte särskilt ofta, men här skulle den passa.

Den paragrafen verkar "juristen" inte ha tänkt på. Problemet med den är ju att den i första hand går ut på att jämka och justera avtal, men man kan ju göra en "totaljämkning". Har du koll på rättspraxis?
2021-03-16, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Vad det gäller Boli låt mig småle
jag gjorde för skoj skull ett på mitt hus som är på 244m2 samt byggt 2003 med tre uthus och stall och verkstad uppvärmt totalt 400m2 tomt 13700m2 och hyrmöjligheter till 3ha åker.
Solenergi samt vattenburet ved /värmepump. gränsar till en mindre damm på 380,000m2 och ett värde på 970,000 på boli
48 km till hamnstad på ca 44,000 invånare.
så den litar jag ej på taxeringsvärdet är ju på 2,3 miljoner

Jag kan inte berätta ingående men Booli gjorde jag unsubscribe på så sent som i går.
Fastighet 1. STORT hus med stora ekonomibyggnader samt måååånga hektar mark, Booli 2,5 miljoner
Fastighet 2. STORT parhus, pytteliten tomt, Booli 2,5 miljoner
Fastighet 3. Litet hus liten tomt, Booli 2,5 miljoner
2021-03-16, 19:08
Medlem
Citat:
Rätt många har nog faktiskt iakttagit den isolering som krävs. Jag har för egen del hållit avstånd och inte deltagit i något socialt evenemang på ett år nu. Rätt trist! (Tur att Flashback finns så man får träffa lite trevliga människor
Funderade just häromkvällen på hur det skulle se ut om man släppte loss några flashbackare hemma i vardagsrummet. Skulle nog bli knäpptyst ha ha ha ha ha
2021-03-16, 19:09
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag kan inte berätta ingående men Booli gjorde jag unsubscribe på så sent som i går.
Fastighet 1. STORT hus med stora ekonomibyggnader samt måååånga hektar mark, Booli 2,5 miljoner
Fastighet 2. STORT parhus, pytteliten tomt, Booli 2,5 miljoner
Fastighet 3. Litet hus liten tomt, Booli 2,5 miljoner

Ja den går på kända sålda hus och då blir det så om någon betalar ett högt pris för en fastighet.
där jag bor har ett hus sålts på 21 år och då blir det snett berätta inte LW6 han förstår inte det ändå
2021-03-16, 19:14
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Nej; att det var villkorat, har jag försökt förklara många gånger, i denna tråd.
Då återstår att sy ihop säcken och få Esbjörn att acceptera verkligheten.

Exakt!

Men jag upptäckte att jag troligen slarvläste Aftonbladets artikel, det släpptes en aktbilaga idag enligt Olof Svensson, jag har mailat Uppsala Tingsrätt så förhoppningsvis får jag den imorgon, inte för att det står så mycket nytt i den men om det är från MUF så är den ju intressant bara därför.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in