• 1
  • 2
2021-03-12, 22:02
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Var har du den aktuella ISK:en, vilken bank?

Edit: Såg nu att det handlar om Nordnet.
Citera
2021-03-12, 22:28
Medlem
Förstår inte varför man inte bara använder sig av Avanza. De som har fått pris efter pris som bästa bank.

De andra bankerna har onödiga avgifter som de måste betala i servicen.
Senast redigerad av Locho 2021-03-12 kl. 22:31.
Citera
2021-03-12, 23:51
Medlem
kato85s avatar
Har sänt mail till både Nordnet och SKV och frågat varför det blivit som det blivit, men vet inte om jag får svar i tid.
Tror det blir så att jag bara lägger till omkostnadsbeloppet för TR och informerar SKV om att TR är köpta och inte tilldelade (varför de nu inte själva upptäckt det) och att en förlustaffär gjorts varför skatt rimligen inte borde dras.
Citera
2021-03-13, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Har sänt mail till både Nordnet och SKV och frågat varför det blivit som det blivit, men vet inte om jag får svar i tid.
Tror det blir så att jag bara lägger till omkostnadsbeloppet för TR och informerar SKV om att TR är köpta och inte tilldelade (varför de nu inte själva upptäckt det) och att en förlustaffär gjorts varför skatt rimligen inte borde dras.
Då redovisar du också fel. Då det är ISK är det enbart schablonbeskattning.
Citera
2021-03-13, 08:55
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Har du pratat med Nordnet och/eller SKV? Det jag tänker är om informationen som du har fått är nån sorts standardiserat automatutskick.
Citera
2021-03-13, 09:51
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Vet inte varför du mejlar SKV om du tänkt skattefuska.

Oklart om Nordnet i detta fall skattefuskat åt dig eller om du missuppfattat ditt konto.

På Nordnet har Aktie- och fonddepå en rund ring med 'AF' vid kontot, Isk har en rund ring med 'ISK' vid kontot.
Citera
2021-03-16, 18:31
Medlem
kato85s avatar
.
Senast redigerad av kato85 2021-03-16 kl. 19:26.
Citera
2021-03-16, 18:31
Medlem
kato85s avatar
Det ordnade upp sig, tack alla för er hjälp!
Senast redigerad av kato85 2021-03-16 kl. 19:26.
Citera
2021-03-16, 18:57
Medlem
Citat:
På vilket sätt är det skattefusk om jag informerar dem om att de har fel i att teckningsrätterna har blivit tilldelade, och frågar dem ifall jag ändå måste betala skatt på en förlustaffär?

Det är en ISK

Det är skattefusk om du deklarerar det som om det vore ett aktie- och fondkonto och drar av förlusten, trots att det är ett ISK. Är kontot ett ISK så ska det deklareras som ett ISK.
Citera
2021-03-16, 18:59
Medlem
När du går in på Nordnet och väljer "Mina transaktioner och noter" och ser den där försäljningen av teckningsrätter. Står det verkligen ISK ( och inte AF) högst uppe i högra hörnet?

Om det verkligen står ISK så behöver du ringa finns Nordnet och prata med dem. I så fall har de rapporterat det fel till Skatteverket och en korrigering av deklarationen behöver ske. Skatteverket lär ifrågasätta om du hävdar att Nordnet har fel. Man kan utgå från att bankerna nästan alltid skickar in korrekta uppgifter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in