2021-03-16, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är förmodligen betydligt svårare att döma en som har begått våldtäkt än någon som inte gjort det. Det som oskyldiga kan åka på är att de medger faktiska förhållanden som att de haft sex även om det varit frivilligt. En riktig våldtäktsman som inte känner offret och som förnekar allt har nog större chans att klara sig.
OM någon så borde väl den gode GL veta att inte alls vidgå någonting om kvinnans "besök" hos honom;
Juridikstudier
Spritdrickande
Dans kring granen
Morgonsex i soffan

RÄTT M.O. är att bara titta på åklagare/ förhörsledare. Samt att enbart skaka på huvudet.
Svenska sönderflummade rättsaktivister förtjänar sådant "bemötande"!
Citera
2021-03-16, 18:13
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dulum
Tolkar det inte som att han syftar på GL utan snarare att han riktar tvivel mot BO:s trovärdighet.

Jag vet, men det säger samtidigt en hel del om GL, han kan ju knappast ha varit ovetande om bakgrunden, han skulle ju hjälpa henne med ett av fallen...
Citera
2021-03-16, 18:15
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
OM någon så borde väl den gode GL veta att inte alls vidgå någonting om kvinnans "besök" hos honom;
Juridikstudier
Spritdrickande
Dans kring granen
Morgonsex i soffan

RÄTT M.O. är att bara titta på åklagare/ förhörsledare. Samt att enbart skaka på huvudet.
Svenska sönderflummade rättsaktivister förtjänar sådant "bemötande"!

Jo det är just vad en oskyldig måste göra eftersom de faktiskt har träffats och umgåtts tillsammans, detta kan i regel bevisas och måste medges. Vid en överfallsvåldtäkt är det en helt annan sak, då kan gärningsmannen förneka allt eftersom detta inte har skett i hemmet.
Citera
2021-03-16, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
En 71-åring är inte särskilt kåt. Han är dessutom sannolikt svinrik och kan köpa sex. Det är snarare det motsatta som gäller. Offret har redan tränat två gånger med polisen och nu den tredje gången visste hon precis vad hon skulle säga, vad hon skulle skriva i SMS till vänner osv. Jag är säker på att hon gjort den perfekta anmälan när ord står mot ord och det helt saknas bevisning.

Självklart går han fri. Om det varit under metoo hade han åkt dit, men nu kan han faktiskt rida lite på anti-metoo-vågen som gör att media inte längre tror 100% på kvinnor. metoo har fått upp ögonen på allmänheten för ljugande kvinnor.
Har tänkt på det att man som åklagare kan säga i stil med ,; jag tycker det är märkligt att.... Själva ordet jag om det är en åklagare av tyngd väger mycket. Så därtill borde rättegångar där folk döms till straff vara mindre objektiva.
Citera
2021-03-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Det är förmodligen betydligt svårare att döma en som har begått våldtäkt än någon som inte gjort det. Det som oskyldiga kan åka på är att de medger faktiska förhållanden som att de haft sex även om det varit frivilligt. En riktig våldtäktsman som inte känner offret och som förnekar allt har nog större chans att klara sig.
Bingo där
Citera
2021-03-16, 18:20
Medlem
kristallklars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Du framstår dessvärre inte som normalbegåvad när du beskriver rättshistoria som en "högst pågående" debatt och exemplifierar med en debatt som avslutades 2009.

Till Nyström-doktrinen räknas ett prejudikat från 1991( NJA 1991 s. 83). Det är sedan länge överspelat. Exempelvis angavs det vara på väg ut i den här artikeln från 2006:
https://www.dn.se/debatt/obehagligt-att-jurister-ser-friade-som-skyldiga/

Det stämmer inte att Sverige godkänner ord mot ord-domar. Det ändrades bl a genom ett prejudikat från 2010 (NJA 2010 s. 671). Här var referenten Lambertz själv. Det finns också senare avgöranden som modifierat bevisvärdering I mål om sexualbrott ytterligare, t ex 2017 s. 316. Ytterligare ett skäl till att det är en dålig idé att referera till den 30 år gamla Nyström-doktrinen är att sexualbrottlagstiftningen flera gånger ändrats sedan dess.

Eftersom den här tråden handlar om anklagelserna mot Lambertz är det 2018-års sexualbrottlagstiftning och HD:s vägledande dom som gäller vid sidan av förarbeten och aktuella prejudikat om bevisvärdering I mål om sexualbrott. Det finns också en rapport från BRÅ skriven förra året om den nya samtyckeslagen i praktiken. Eftersom ni båda och andra i tråden närmast krampaktigt håller kvar vid det förflutna och refererar till rättshistoria kan jag inte låta bli att undra vad detta egentligen handlar om. Handlar det om er egen rädsla för att bli oskyldigt anklagade för våldtäkt och dras in i en Kafkaliknande process? Handlar det i grunden om egna erfarenheter av sexuella kontakter som inte känts riktigt bra eller blivit fel på något sätt utan att det handlar om att någon av de inblandade gjort något brottsligt?

Med ovanstående sagt vill jag poängtera att jag inte på något sätt förnekar att män blir oskyldigt dömda för våldtäkt i Sverige. Jag känner personligen till ett fall där jag har skäl att tro att det förhåller sig på det viset. I fallet med Lambertz vet vi nu att MÄ varit inblandad i åtminstone tre utredningar gällande våldtäkt på fyra år. Innebär det att det finns skäl att tro att Lambertz är oskyldig till brotten han misstänks för? Kanske. Jag tror att det är något som utredningen medvetet eller omedvetet förhållit sig till och att utredningen sas började ordentligt på minus. Lägg därtill att den misstänkte är Mount Everest för att tala med GW.

Min slutsats är att åklagaren har ordentligt på fötterna, dvs hon har stark bevisning som kollats och dubbelkolla, och att det i dagsläget finns mycket som talar för att det skett något om inte brottsligt men otillbörligt hemma hos Lambertz under julnatten.

Du resonerar klokt om hur man sannolikt vägt in många av de omständigheter som vi nu får ta del av i den utredning som, likväl, ledde fram till en häktning. Jag tänker att vi bägge gärna slipper ett meningslöst länk-krig om den eventuellt pågående debatten i denna fråga. Däremot tror jag det är rättvist att anta att debatten kommer att intensifieras iom detta mål. Och jag vidhåller, från djupet av mitt mycket kloka manshjärta, att liggande lagstiftning resulterar i en stor grupp oskyldigt dömda män. Jag har haft ganska närgången kontakt med frågan på sätt jag inte kan outa här. Det gör dock inte frågan enkel. Jag tänker att vi, som samhällen, behöver se och värna bägge parters rättssäkerhet, och att den kloka balansen uppstår med en sådan uppriktig utblick. Vi bör väl ställa oss frågan om det brottspreventiva värdet av strängare sexuallagstiftning väger upp för en försvagad rättssäkerhet för män? Vi kan inte, likt borgerligheten i klimatfrågan, vägra att se hur två rättssäkerheter kommunicerar här (i borgerlighetens fall är det sambanden mellan miljö- och klimatfrågor och tillväxt som underkänns).
Citera
2021-03-16, 18:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonka
Eller så har han med sin juridiska kunskap utfört det perfekta brottet.
Knappast det ”perfekta brottet” att ha samlag med en kvinna som anmält 2 tidigare ”partners” för våldtäkt. Såvida man inte gillar att se häktet inifrån och få sitt rykte nedsolkat för resten av livet.

GL måste rimligen fundera över hur han gått från att vara denna kvinnas hjälp i ett förtalsmål om anklagelse för våldtäkt samt Cissi Wallin-supporter till att bli åtalad själv för exakt samma brott. Jag konstaterar: detta är ett film-manus, rakt av. Vem skall spela GL? Mongoliskan? Biträdet? Cissi spelar såklart sig själv, finns inget alternativ där.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-03-16 kl. 18:29.
Citera
2021-03-16, 18:22
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poskrjobysjev
Mera från UNT i förkortad version:
Kvinnan är själv åtalad för grovt förtal. 2017 anmälde hon en man i 50-årsåldern för våldtäkt. Mannen var frihetsberövad en tid innan utredningen lades ned efter drygt två månader. Åklagaren ansåg att brott inte kunde styrkas.

Vintern 2018 skrev kvinnan om händelsen i sociala medier. Det ledde till att mannen anmälde henne för grovt förtal. I april 2020 åtalades kvinnan för förtalsbrottet. I polisförhör har kvinnan nekat och bland annat pekat på att hon inte skrivit ut mannens namn. Däremot publicerades handlingar och länkar som identifierade honom.

Ingen dom har ännu fallit. UNT har talat med mannens målsägandebiträde som inte ger några kommentarer.

Kvinnan anmälde ytterligare en våldtäkt i början av 2018. Den utpekade gärningsmannen dömdes av tingsrätten till fängelse i två och ett halvt år. Han överklagade till hovrätten som gjorde en annan bedömning av bevisningen, bland annat ett ljudklipp från kvinnans mobil, som ledde till att mannen friades.

GL:s advokat:
– Jag vet att målsäganden varit inblandad i åtminstone tre utredningar gällande våldtäkt på fyra år och det är anmärkningsvärt och ger skäl att tänka efter lite.

Om de tidigare rättsfallen får någon betydelse i det nuvarande målet är inte känt. Kammaråklagare Annika Bokefors, som leder utredningen om den misstänkta våldtäkten i Uppsala, har avböjt att kommentera den frågan.
Hm...är det verkligen ingen som känner till vem kvinnan är? Vilka har han hjälpt?
Citera
2021-03-16, 18:23
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonka
Eller så har han med sin juridiska kunskap utfört det perfekta brottet.

Ja, han behöver bara bevisa att det rådde samtycke mellan parterna.

Citat:
Det blir förbjudet att ha sex med en person som inte uttryckligen sagt ja eller aktivt visar att den vill delta. För att kunna dömas krävs inte längre att gärningspersonen använt sig av våld eller hot eller utnyttjat offrets särskilt utsatta situation.

https://www.expressen.se/nyheter/sa-har-fungerar-den-nya-samtyckeslagen/
Citera
2021-03-16, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Jag vet, men det säger samtidigt en hel del om GL, han kan ju knappast ha varit ovetande om bakgrunden, han skulle ju hjälpa henne med ett av fallen...

Alla män vill stoppa in den i hålet och inte det är inte så att fittorna står på rad när du fyllt 70. Nu uppenbarade sig en möjlighet för GL och då tog nog frestelsen över konsekvenstänket vilket jag tror hade kunnat hända vem som helst i den situationen (förutsatt att det inte är en våldtäkt det handlar om).
Citera
2021-03-16, 18:28
Medlem
Motherships avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Hm...är det verkligen ingen som känner till vem kvinnan är? Vilka har han hjälpt?

Utifrån UNT så verkar case #2 skett 2017 inte 2019 som stod på Expressen.

Kan vara följande:
(FB) Nöjesprofil utreds för tre våldtäkter
Citera
2021-03-16, 18:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
De åker inte dit, eftersom de är gentlemen. Alla som åkte fast under metoo - från Weinstein till Arnault - var personer på den politiska vänsterkanten. Alla.
Vilket också var det som fick metoo-hysterin att tappa fart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in