2021-03-16, 17:56
Medlem
Poskrjobysjevs avatar
Mera från UNT i förkortad version:
Kvinnan är själv åtalad för grovt förtal. 2017 anmälde hon en man i 50-årsåldern för våldtäkt. Mannen var frihetsberövad en tid innan utredningen lades ned efter drygt två månader. Åklagaren ansåg att brott inte kunde styrkas.

Vintern 2018 skrev kvinnan om händelsen i sociala medier. Det ledde till att mannen anmälde henne för grovt förtal. I april 2020 åtalades kvinnan för förtalsbrottet. I polisförhör har kvinnan nekat och bland annat pekat på att hon inte skrivit ut mannens namn. Däremot publicerades handlingar och länkar som identifierade honom.

Ingen dom har ännu fallit. UNT har talat med mannens målsägandebiträde som inte ger några kommentarer.

Kvinnan anmälde ytterligare en våldtäkt i början av 2018. Den utpekade gärningsmannen dömdes av tingsrätten till fängelse i två och ett halvt år. Han överklagade till hovrätten som gjorde en annan bedömning av bevisningen, bland annat ett ljudklipp från kvinnans mobil, som ledde till att mannen friades.

GL:s advokat:
– Jag vet att målsäganden varit inblandad i åtminstone tre utredningar gällande våldtäkt på fyra år och det är anmärkningsvärt och ger skäl att tänka efter lite.

Om de tidigare rättsfallen får någon betydelse i det nuvarande målet är inte känt. Kammaråklagare Annika Bokefors, som leder utredningen om den misstänkta våldtäkten i Uppsala, har avböjt att kommentera den frågan.
Citera
2021-03-16, 17:57
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonka
Eller så har han med sin juridiska kunskap utfört det perfekta brottet.
En 71-åring är inte särskilt kåt. Han är dessutom sannolikt svinrik och kan köpa sex. Det är snarare det motsatta som gäller. Offret har redan tränat två gånger med polisen och nu den tredje gången visste hon precis vad hon skulle säga, vad hon skulle skriva i SMS till vänner osv. Jag är säker på att hon gjort den perfekta anmälan när ord står mot ord och det helt saknas bevisning.

Självklart går han fri. Om det varit under metoo hade han åkt dit, men nu kan han faktiskt rida lite på anti-metoo-vågen som gör att media inte längre tror 100% på kvinnor. metoo har fått upp ögonen på allmänheten för ljugande kvinnor.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-03-16 kl. 18:01.
Citera
2021-03-16, 17:58
Medlem
Motherships avatar
Kan detta vara hon?

Nöjesprofil utreds för tre våldtäkter
(FB) Nöjesprofil utreds för tre våldtäkter
Senast redigerad av Mothership 2021-03-16 kl. 18:25.
Citera
2021-03-16, 17:59
Medlem
goofers avatar
En av de hon anklagade för våldtäkt är en mongol.
Här är målnummer om någon kan få fram domen.

SOLNA TINGSRÄTT Avdelning 4
INKOM: 2018-11-16
MÅLNR: B 8505-18

Tilltalad: Gansukh, Mungunshagai
Personnr: 1996-07-01
Medborgare i Mongoliet
Tolkbehov: Mongoliska

Ansvarsyrkanden m.m.

VÅLDTÄKT (5000-K1286752-18)

Målsägande Sekretess, som företräds av målsägandebiträde: advokat Anna Carlén

Gärning
Gansukh Mungunshagai har genomfört ett vaginalt samlag med målsäganden som inte deltog frivilligt. Målsäganden tvingades till samlaget genom våld. Våldet har bestått i att Gansukh Mungunshagai greppat kring målsägandens armar och kropp samt tagit av henne byxor och trosor. Gansukh Mungunshagai har hållit fast målsägandens armar och med sin kroppstyngd betvingat hennes motstånd trots att målsäganden skrikit, rivit och bitit honom på kroppen. Det hände den 13 oktober 2018 i en lägenhet på Skäftingebacken 34, Spånga

Gansukh Mungunshagai begick gärningen med uppsåt

Lagrum 6 kap 1 § 1 st 1 men brottsbalken

Är detta hennes man som hon har barn ihop med?
Citera
2021-03-16, 18:00
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitapumps
Vad bra!!! Jag lyckades reta upp Flashbackkillar/gubbar. Oavsett vad ni skriver om henne så är det ju ofta så att om en kvinna anmäler en man blir hon ifrågasatt. Vi får väl se vad som händer? Men en känd toppjurist har ju en fördel oavsett om han är skyldig eller inter.

Hoppas att du läst slutrapporten från de projekt som genomfördes inom Institutionen för socialt arbete vid Umeå universitet 2011-2014:

Citat:
Sammantaget gav resultaten från projektet anledning att i någon mån tona ned farhågorna att domstolarna fokuserar på ovidkommande aspekter kring våldtäktsoffers beteende eller bidrar till att skuldbelägga dem.

Det konstaterades även att:

Citat:
Burcar (2001) har intervjuat unga män som varit utsatta för rån och misshandel om hur de identifierat sig själva som brottsoffer. Hon menar att dessa manliga brottsoffer ofta tonar ner övergreppen och försöker normalisera händelsen. Likt vad vi vet om kvinnliga våldtäktsoffer är det långt ifrån självklart för de män som Burcar intervjuat att polisanmäla brottet.

---

Dessa schabloner som du och dina gelikar svänger er med är inte konstruktiva. Den som begår ett brott ska bedömas som individ efter gärning, inte utifrån förutfattade meningar åt någondera håll. Vi får hoppas att alla inblandade parter ser händelserna och bedömer dem på rätt sätt.
Citera
2021-03-16, 18:00
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristallklar
Nej diskussionen skulle inte avfärdas. Däremot är den högst pågående och det kryllar av kloka människor och utredningar och artiklar som lyfter denna problematik. Du tillämpar termer som ”normalbegåvade” och ”debila” men påstår rena felaktigheter. Här två snabbt framgooglade exempel:

https://www.publikt.se/nyhet/okad-risk-att-oskyldiga-doms-7266
https://www.svd.se/domstolar-tror-framst-pa-kvinnor
Du framstår dessvärre inte som normalbegåvad när du beskriver rättshistoria som en "högst pågående" debatt och exemplifierar med en debatt som avslutades 2009.

Citat:
De två domarna väckte en omfattande medial uppmärksamhet och debatt. De som är kritiska till HD:s domar menar att nu blir det alltför svårt att få en fällande dom i denna typ av mål. Andra har välkomnat HD:s avgöranden. Domsluten har redan fått en prejudicerande effekt säger advokat Per E Samuelson, som längre kritiserat våldtäktsmålen för bristande rättssäkerhet.
– Det här är HD:s svar på den debatt som har gått sedan 2005 när justitiekansler Göran Lambertz och Hans-Gunnar Axberger presenterade rapporten ”Felaktigt dömda”. Vi har väntat på de här prejudikaten, säger Per E Samuelson och tillägger:
– Nu ser man att HD har gett oss kritiker rätt. Här har HD vänt på två mål och friat. Signalen till tingsrätter och hovrätter är att det har varit för lätt att bli fälld för sexualbrottsmål tidigare. Nu ska det bli svårare. För oss som har varit kritiska är det ett bra besked.

Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Fast det där med väninnan som lägger sej i e smart juridiskt. Enligt Nyström-doktrinen räcker det med ord mot ord samt att den påstått utsatta berättat för en person om övergreppet för att man ska kunna fälla någon.

Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Om vi utgår från att GL e oskyldig e det större chans för fällande dom om den sk stödbevisningen gör anmälan. Det får en större tyngd. Det handlar fortfarande om ord mot ord men enligt den katastrofala Nyström-doktrinen räknas det som en viktig faktor om man berättat om det inträffade eller uppdiktade för en tredje part. Vad jag känner till e Sverige det enda landet i väst som godkänner ord mot ord domar.
Till Nyström-doktrinen räknas ett prejudikat från 1991( NJA 1991 s. 83). Det är sedan länge överspelat. Exempelvis angavs det vara på väg ut i den här artikeln från 2006:
https://www.dn.se/debatt/obehagligt-att-jurister-ser-friade-som-skyldiga/

Det stämmer inte att Sverige godkänner ord mot ord-domar. Det ändrades bl a genom ett prejudikat från 2010 (NJA 2010 s. 671). Här var referenten Lambertz själv. Det finns också senare avgöranden som modifierat bevisvärdering I mål om sexualbrott ytterligare, t ex 2017 s. 316. Ytterligare ett skäl till att det är en dålig idé att referera till den 30 år gamla Nyström-doktrinen är att sexualbrottlagstiftningen flera gånger ändrats sedan dess.

Eftersom den här tråden handlar om anklagelserna mot Lambertz är det 2018-års sexualbrottlagstiftning och HD:s vägledande dom som gäller vid sidan av förarbeten och aktuella prejudikat om bevisvärdering I mål om sexualbrott. Det finns också en rapport från BRÅ skriven förra året om den nya samtyckeslagen i praktiken. Eftersom ni båda och andra i tråden närmast krampaktigt håller kvar vid det förflutna och refererar till rättshistoria kan jag inte låta bli att undra vad detta egentligen handlar om. Handlar det om er egen rädsla för att bli oskyldigt anklagade för våldtäkt och dras in i en Kafkaliknande process? Handlar det i grunden om egna erfarenheter av sexuella kontakter som inte känts riktigt bra eller blivit fel på något sätt utan att det handlar om att någon av de inblandade gjort något brottsligt?

Med ovanstående sagt vill jag poängtera att jag inte på något sätt förnekar att män blir oskyldigt dömda för våldtäkt i Sverige. Jag känner personligen till ett fall där jag har skäl att tro att det förhåller sig på det viset. I fallet med Lambertz vet vi nu att MÄ varit inblandad i åtminstone tre utredningar gällande våldtäkt på fyra år. Innebär det att det finns skäl att tro att Lambertz är oskyldig till brotten han misstänks för? Kanske. Jag tror att det är något som utredningen medvetet eller omedvetet förhållit sig till och att utredningen sas började ordentligt på minus. Lägg därtill att den misstänkte är Mount Everest för att tala med GW.

Min slutsats är att åklagaren har ordentligt på fötterna, dvs hon har stark bevisning som kollats och dubbelkolla, och att det i dagsläget finns mycket som talar för att det skett något om inte brottsligt men otillbörligt hemma hos Lambertz under julnatten.
Citera
2021-03-16, 18:02
Medlem
Motherships avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poskrjobysjev
Mera från UNT i förkortad version:
Kvinnan är själv åtalad för grovt förtal. 2017 anmälde hon en man i 50-årsåldern för våldtäkt. Mannen var frihetsberövad en tid innan utredningen lades ned efter drygt två månader. Åklagaren ansåg att brott inte kunde styrkas.

Vintern 2018 skrev kvinnan om händelsen i sociala medier. Det ledde till att mannen anmälde henne för grovt förtal. I april 2020 åtalades kvinnan för förtalsbrottet. I polisförhör har kvinnan nekat och bland annat pekat på att hon inte skrivit ut mannens namn. Däremot publicerades handlingar och länkar som identifierade honom.

Ingen dom har ännu fallit. UNT har talat med mannens målsägandebiträde som inte ger några kommentarer.

Kvinnan anmälde ytterligare en våldtäkt i början av 2018. Den utpekade gärningsmannen dömdes av tingsrätten till fängelse i två och ett halvt år. Han överklagade till hovrätten som gjorde en annan bedömning av bevisningen, bland annat ett ljudklipp från kvinnans mobil, som ledde till att mannen friades.

– Jag vet att målsäganden varit inblandad i åtminstone tre utredningar gällande våldtäkt på fyra år och det är anmärkningsvärt och ger skäl att tänka efter lite.

Om de tidigare rättsfallen får någon betydelse i det nuvarande målet är inte känt. Kammaråklagare Annika Bokefors, som leder utredningen om den misstänkta våldtäkten i Uppsala, har avböjt att kommentera den frågan.

UNT låst, tyvärr, står det nåt mer intressant?
Citera
2021-03-16, 18:03
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Nä jag vill minnas att GW sagt åtskilliga gånger att det är föga svårt att få någon dömd för våldtäkt. Men jag håller med om en sak och det är att bevisen som man anser är ”bevis” känns aningen luddiga. Indicier som fått folk fällda hade aldrig gått igenom lika starkt som i en mordrättegång och det tycker jag att man borde fundera på. Men som vanligt är varken jag eller någon intellektuellt begåvad verksam i Sveriges lagstiftande församling.

Det är förmodligen betydligt svårare att döma en som har begått våldtäkt än någon som inte gjort det. Det som oskyldiga kan åka på är att de medger faktiska förhållanden som att de haft sex även om det varit frivilligt. En riktig våldtäktsman som inte känner offret och som förnekar allt har nog större chans att klara sig.
Citera
2021-03-16, 18:05
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poskrjobysjev

Ojdå! Hans advokat säger att GL borde tänkt sig för lite...

Det håller jag verkligen med om...

GL verkar ännu snurrigare än jag trodde...
Citera
2021-03-16, 18:07
Medlem
kristallklars avatar
Man anar nu vad som komma skall: Mycket talar för att GL råkat ut för en tjej som av oklara anledningar anser sig bli våldtagen ofta. Att GL interneras i detta läge kommer att väcka ett samtal om rimligheten i liggande sexuallagstiftning. Ska det gå att ta ära och heder av en män och utsätta dem för smärtsamma rättsprocesser om och om igen? Var finns mannens skydd här?

Att en tidigare JK hamnar i detta personligen borgar för en mycket engagerad debatt. Dock trixigt att det är just GL, eftersom han nyligen förbrukat sisådär 96 procent av sitt förtroendekapital genom sitt handlande i Quickskandalen. Men frågan är verkligen berättigad: ska vi döma män för sexualbrott på sämre bevis än vad som krävs i andra typer av mål? Hur stort är det brottspreventiva värdet av att döma fler män? Hur stor är skadan för männens rättssäkerhet? Mycket talar för att det finns ett brett folkligt stöd för en förskjutning till männens fördel, trots feminismens framgångsrika lobbyarbete i frågan. Nu kommer saken att komma upp till ytan.

För Lambertz del ser det ändå ganska mörkt ut. Han var ”låtsaspappa” och mentor till en förment våldtagen tjej som var 40 bast yngre och bad honom om hjälp i sitt ärende. Och så hade sex med henne? Det är ett mycket osympatiskt beteende. Kanske döms han inte i domstol, men bland de kulturkvinnor och i de korridorer där han ännu har förtroendeuppdrag, bör han nu bli paria.
Citera
2021-03-16, 18:09
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitapumps
Vad bra!!! Jag lyckades reta upp Flashbackkillar/gubbar. Oavsett vad ni skriver om henne så är det ju ofta så att om en kvinna anmäler en man blir hon ifrågasatt. Vi får väl se vad som händer? Men en känd toppjurist har ju en fördel oavsett om han är skyldig eller inter.

om en person anmäler tre personer för våldtäkt under loppet av tre-fyra år, finns det inte skäl att fråga sig varför hon utgör en sådan statistisk anomali? det borde vara ganska ovanligt att en kvinna blir våldtagen varje år av olika män. särskilt om man räknar bort missbrukare och prostituerade. hon verkar vara juridikstudent i relativt mogen ålder. hur många av dessa utsätts för årliga våldtäkter?
Citera
2021-03-16, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Ta bort

Tolkar det inte som att han syftar på GL utan snarare att han riktar tvivel mot BO:s trovärdighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in