2021-03-16, 17:31
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Så här står det, om ni så kräver kan jag länka till en kopia, men risken är att Monica plockar bort dokumentet från docdroid, det har hon gjort tidigare.
Tack!
(Jag hade laddat ned den i min dator men den gömde sig under en intetsägande rubrik så jag såg den inte förut.)

Då får ju "generalen" utse ombud åt Esbjörn. Hm ...
2021-03-16, 17:32
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Nu hittade jag det här men det gör ju inte det hela solklarare.......

https://lawline.se/answers/vad-ar-skillnaden-mellan-en-generalfullmakt-och-en-framtidsfullmakt

Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Nu har jag hittat rätt på generalfullmakten. Den verkar inte vara en framtidsfullmakt utan en allomfattande livstidsfullmakt. Den torde ge "generalen" rätt att ställa ombud åt Esbjörn i hustvisten.
Intressant!
Det innebär att generalfullmakten får anses vara ogiltig, om Esbjörn "förlorar sin förmåga att ingå avtal".
Vilket är väl vad Binninge och Esbjörn hävdar vad gäller husköpet?
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-03-16 kl. 17:35.
2021-03-16, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Gemene man har genomskådat fulspelet bakom Esbjörns ”ånger” för länge sedan. Det finns ingen bättre metod än att klä av skojare i en domstol. Det är den framtiden som har fått Esbjörns ombud att kasta in handduken. Han vet att han har kluddat till allt fullständigt.

Oavsett ombud så har Ebba utnyttjat sin ställning som partiledare mot en betydligt svagare äldre man.
Riktigt fult gjort.
Det kommer oavsett dom, ta långtid om ens någonsin för Ebba att återfå förtroendet hos många.

I detta nu sitter det många äldre och undrar hur oskuldsfulla Ebba kunde sjunka så här lågt
2021-03-16, 17:34
Medlem
Citat:
Margareta Majkgård, kursgårdsmadamen som Esbjörn bor hos.

Nu är vi där igen med dans på borden.
Visa bilder eller sluta ljuga.

Jag såg bilderna på media.
Jag vet inte vart dom är nu.
2021-03-16, 17:35
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Förklara varför det är bedrägeri när en partiledare köper ett hus - men en husaffär när en ickepartiledare köper ett hus.
Det blir ju för alla normalt funtade att just partiledare ite kan köpa hus - för då är det bedrägeri.
Du lyckas inte på något sätt föklara det rimliga i den åsikten.

Givetvis får partiledare köpa fastigheter! Det jag uttalat mig om är i anslutning till att Ebba på sin facebooksida skriver "Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till".

Att sälja och köpa en fastighet är för många väldigt känslosamt. Det kan bli svårt att reda ut hur man känner och det kan bli lätt att vela hit och dit men även att fatta förhastade beslut. Därför gäller det att ordna med ett kvalitativt och seriöst förfarande som gör att även de mer känslosamma kan fatta rationella beslut som de inte ångrar. – I tråden har flera diskuterat hur ett sådant förfarande skulle kunna gestalta sig. Det har också diskuterats vad god mäklarsed kräver.

Som jag ser det hade ett mer seriöst sätt att arrangera affären kunnat sluta på följande tre sätt.

• Esbjörn kommer på att han inte vill sälja. Till exempel kan han uppmanas att tala med sina släktingar och de andra i hans närhet. Det kan få honom att inse att dessa är viktigare för honom än affären och den snabbt övergående vänlighet som Ebba visar honom. (Han verkar lite tjusad av henne, en situation hon kanske kan sägas utnyttja.)

• Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt kan ett gedignare förfarande ha borgat för att allt inte går i baklås som det ju gjorde i verkligheten. Ebba och Esbjörn skulle då ha kunnat prata med varandra och kunnat låta affären gå tillbaka på ett omsorgsfullt och tryggt sätt.

• Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt och Ebba inte vill gå med på att säga upp avtalet så kan hon visa att det gått till på ett korrekt och schysst sätt. Det är ju svårt att visa nu med anonyma budbärare i midsommartid, ett anonymt vittne och en kontraktsskrivare helt utan ansvar (som dessutom inte direkt anpassat avtalet efter den situation som var). Man kan också diskutera ojämlikheten mellan parterna på flera plan och det att Ebba – kanske – utnyttjade sin charm för att övertala Esbjörn.

Min slutsats är affären inte genomfördes på det korrekta och schyssta sätt som Ebba avsåg. Som jag ser det förtjänar hon kritik för det.

Hur du kan få det till ett förbud övergår min horisont. Men du får givetvis ha vilken åsikt du vill.
2021-03-16, 17:41
Avslutad
Blir nog tydligare och tydligare att Esbjörn får hjälp av övriga folket , som på sin fritid kan hjälpa till med att köra bort det Esbjörn vill slänga , samt gör iordning huset för honom .. att vara i och bo i . . Reparera det som ser mest nedgånget ut.
Det gör säkert Matz med vänner.. (det kostar inte mycket , att planera för en kräfta skiva)
Rent av löjligt att ha lurat Esbjörn på det viset .. med signaturer hit och dit.. och tro blint på att de ska vara giltiga..
Esbjörn ska få hjälp med sitt boende. . Övriga folket kan ju skicka in ett bidrag till arga snickarn om Esbjörn vill det.
Bra tv .. att se Esbjörn strålande glad med matlagning i vedspis låta honom äta gott och med en stor kanna kaffe och nybakat bröd/vetebröd sittandes på sin veranda ny byggd i samma utförande som tidigare.. och låta honom njuta av sitt liv istället för att lura honom ..
2021-03-16, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Man är inte sårbar för att man tillhör en generation som aldrig behövt laga mat, tvätta eller köra dammsugare.
Oj då. En helomvändning från dig.
Innan hette det ju att ombud & co utnyttjade Esbjörns sårbarhet. Nu handlar det plötsligt om mat, tvätt och dammsugning.

När ebba fick gamlingen att skriva på. Då var han plötsligt inte sårbar enligt dig.

Den som inte klarar av dom mest banala hushållssysslorna. Har förmodligen något fel i kroppen.
Det där är absolut inte någon generationsfråga
2021-03-16, 17:43
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Innan min fabror gick in i väggen så jobbade han med att installera värmesystem. Han var egenföretagare så nog visste han det mesta inom det. Han fakturerade aldrig mer än 4 siffriga belopp så var ni får era 6 siffriga belopp ifrån vet jag inte. Ni kanske jobbar som VVS försäljare och försöker lura folk!?
Även om det skulle kosta 6-siffriga belopp då ryms det ganska många 6- siffriga räkningar på 2,5-3 miljoner.
Det vill säga det belopp som Densia säger att en renovering skulle kosta.

Ännu har ingen lyckats förklara för mig vad framtida renoveringskostnader eventuellt skulle kosta. Det är ju Ebbas val hur hon renoverar sommarstugan hon köpt på.

Man köper ett hus i befintligt skick och detta hus är värderat till 4,6 i befintligt skick. Vi är många som tror att att det skulle bli mycket dyrare vid en öppen försäljning.
2021-03-16, 17:44
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Ja det stämmer faktiskt, då du ondgjort dig över val av ombud och att han inte är kompetent.
Du har framhållit din vilja om att Esbjörn ska välja en riktig jurist istället.
Sen är Ebba även hon en av småfolket om än på en högre politisk post.
Ung, kvinna, frånskild, 2 små barn, utan eget boende, jobb på annan ort, föräldrarna får hjälpa henne få livspusslet att gå ihop och som lök på laxen utsatt för ett mediadrev utan rimliga proportioner.
För att hon köpt ett vanskött sommarhus intill barnens pappa och sina föräldrar!
Du är inte någon Ebbait (hette det så) men inser det juridiskt riktiga i fallet, det ÄR Ebbas hus allt dravel runtomkring är bara chimärer för att vinna billiga poäng.

Nå Binningejuristen kanske måste kvarstanna de 2v som återstår av fristen för inlämnande av bevis, medger inte tingsrätten byte av ombud innan dess är det bara han rättar in sig i ledet.
Undrar om han förstår att man inte bara kan hoppa av som ombud när man vill?
Han kan få förbud att agera ombud om det vill sig riktigt illa (eller riktigt bra kanske?)

Tack Nova68!

I slutändan kan man förstås spekulera i vem som tjänat och vem som förlorat med "juristen" som ombud för Esbjörn. I mina ögon är i varje fall rättssamhället en stor förlorare; det finns inget behov av den typen av sakförare i svenskt juridiskt liv.

Jag har svårt att se att en av de 349 mest betydelsefulla personerna i statsapparaten skulle tillhöra småfolket. Men även det kan man ha olika åsikter om. Sett ur Esbjörns perspektiv har jag svårt att se Ebba som en del av småfolket.

OT: En helt annan fråga är om ska acceptera icke-jurister som ombud vid domstolar. I Sverige gör vi det medan en del andra länder inte gör det. - Kanske är det till gagn för rättssäkerheten att de som träder i kontakt med rättvisan själva får bestämma fritt vem som ska företräda dem?
2021-03-16, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Oavsett ombud så har Ebba utnyttjat sin ställning som partiledare mot en betydligt svagare äldre man.
Riktigt fult gjort.
Det kommer oavsett dom, ta långtid om ens någonsin för Ebba att återfå förtroendet hos många.

I detta nu sitter det många äldre och undrar hur oskuldsfulla Ebba kunde sjunka så här lågt
På vilket sätt har hon utnyttjat sin ställning? Hon har köpt ett hus och Esbjörn ångrade sig efter två veckor.
2021-03-16, 17:47
Medlem
Citat:
Intressant!
Det innebär att generalfullmakten får anses vara ogiltig, om Esbjörn "förlorar sin förmåga att ingå avtal".
Vilket är väl vad Binninge och Esbjörn hävdar vad gäller husköpet?
Är det inte så att även fullt friska kan ge ut en sån? Även om det kan vara dumt ibland.
2021-03-16, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Går det att borra för brunn? Är brunnsvattnet tjänligt? Hur djupt måste man borra?

Har bara borrat för bergvärme och det var inte billigt.

Nehe och? Om området är problemområde så ska värderingen kunna ta höjd för det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in