Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Förklara varför det är bedrägeri när en partiledare köper ett hus - men en husaffär när en ickepartiledare köper ett hus.
Det blir ju för alla normalt funtade att just partiledare ite kan köpa hus - för då är det bedrägeri.
Du lyckas inte på något sätt föklara det rimliga i den åsikten.
Givetvis får partiledare köpa fastigheter! Det jag uttalat mig om är i anslutning till att Ebba på sin facebooksida skriver "
Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till".
Att sälja och köpa en fastighet är för många väldigt känslosamt. Det kan bli svårt att reda ut hur man känner och det kan bli lätt att vela hit och dit men även att fatta förhastade beslut. Därför gäller det att ordna med ett kvalitativt och seriöst förfarande som gör att även de mer känslosamma kan fatta rationella beslut som de inte ångrar. – I tråden har flera diskuterat hur ett sådant förfarande skulle kunna gestalta sig. Det har också diskuterats vad god mäklarsed kräver.
Som jag ser det hade ett mer seriöst sätt att arrangera affären kunnat sluta på följande tre sätt.
- Esbjörn kommer på att han inte vill sälja. Till exempel kan han uppmanas att tala med sina släktingar och de andra i hans närhet. Det kan få honom att inse att dessa är viktigare för honom än affären och den snabbt övergående vänlighet som Ebba visar honom. (Han verkar lite tjusad av henne, en situation hon kanske kan sägas utnyttja.)
- Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt kan ett gedignare förfarande ha borgat för att allt inte går i baklås som det ju gjorde i verkligheten. Ebba och Esbjörn skulle då ha kunnat prata med varandra och kunnat låta affären gå tillbaka på ett omsorgsfullt och tryggt sätt.
- Om avtal skrivs och Esbjörn ångrar sig efteråt och Ebba inte vill gå med på att säga upp avtalet så kan hon visa att det gått till på ett korrekt och schysst sätt. Det är ju svårt att visa nu med anonyma budbärare i midsommartid, ett anonymt vittne och en kontraktsskrivare helt utan ansvar (som dessutom inte direkt anpassat avtalet efter den situation som var). Man kan också diskutera ojämlikheten mellan parterna på flera plan och det att Ebba – kanske – utnyttjade sin charm för att övertala Esbjörn.
Min slutsats är affären inte genomfördes på det korrekta och schyssta sätt som Ebba avsåg. Som jag ser det förtjänar hon kritik för det.
Hur du kan få det till ett förbud övergår min horisont. Men du får givetvis ha vilken åsikt du vill.