Citat:
Ursprungligen postat av
Kackotopi
Vad tror ni om detta?:
https://www.youtube.com/watch?v=u5AO-srlQGs allt är ju möjligt när det kommer till sosseriet...
Jag är tveksam till det faktiskt. I alla fall inte på "vår" nivå. Däremot arbetar de ju med samma sak fast i form av kvällspress, radio och tv.
Jag har stött på några troll under de hetaste coronadiskussionerna förra våren som jag fick en känsla av att de var avlönade, baserat på mängden inlägg och tiden för när dessa gjordes. De drev dock en linje som låg i opposition mot S (just då), och var inte speciellt skickliga på varken språk eller retorik.
Jag antar att troll i detta fall får vara människor som låtsas agera som privatpersoner fast egentligen agerar för någon annans räkning.
MSB och andra professionella troll driver just nu en linje som försöker utmåla privatpersoner med (av makten) obekväma åsikter som agenter för främmande makt. Detta för att misskrediteta åsikterna, och elda på den självcensur vi redan kan se vart vi än vänder oss. Vi bör sålunda vara försiktiga med att ropa troll, även om frågeställningen är intressant.
Dem vanligaste formen av troll idag är nog annars intresseföreningar som gör grovjobbet mot betalning i form av olika sorters stöd.
Frågan är dock om dessa är *troll* när de faktiskt sympatiserar med föreningarna de är engagerade i?