2021-03-16, 16:14
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja precis. Det är också det som de misstänker händer när vissa får långtidscovid, att det är något i immunsystemet som reagerar fel och kan göra att man får autoimmuna sjukdomar. Även vid SARS och MERS rapporterades många som fick CFS, efter genomgången infektion lång tid efteråt (2-6 år).
Absolut, autoimmuna sjukdomar är inte roliga då de kan ge närmast oändliga symptom.
Och de kan triggas av exempelvis genomgången virus-infektion.

Att ett vaccin teoretiskt kan framkalla tillståndet låter fullt realistiskt.
Men, rimligen är denna biverkningen mycket ovanlig.

Dock behöver inte autoimmuna reaktioner med nödvändighet vara kroniska.
Citera
2021-03-16, 16:15
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Förloppet verkar lika som för den läkare i Florida som avled kort efter att han tog Pfizers vaccin.
https://www.nytimes.com/2021/01/12/health/covid-vaccine-death.html

Produktionen av blodplättar sätts ur spel vilket i sin tur leder till både blödningar och proppar. Har man sett detta fenomen av själva sjukdomen covid-19 också?
Blodproppar är ett mycket vanligt tillstånd vid en covid-infektion.
Just därför sätter man in profylax som standard på sjukhusvårdade patienter nu för tiden.
Citera
2021-03-16, 16:15
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Okej tack för länk.
Jag har inte hört att någon som fått covid19 fått den här koaguleringsrubbningen. Ska bli intressant på torsdag vad som händer. Undra varför vi inte hört något från Sputnik V gällande detta? Har det med att göra att de lagt in 2 vektorer?

Intressant kommentar från en professor, i den länk jag gav nyss.

Citat:
The condition Dr. Michael developed, acute immune thrombocytopenia, occurs when the immune system attacks a patient’s own platelets, or attacks the cells in the bone marrow that makes platelets. Covid itself can cause the condition in some patients.

A long list of medicines, including quinine and certain antibiotics, can also cause the disorder in some people. Dr. Spivak described the reactions as “idiosyncratic,” meaning they strike certain individuals without rhyme or reason, possibly based on unknown genetic traits, and there is no way to predict if someone is susceptible.

“If you vaccinate enough people, things will happen,” he said.

Vaccines stimulate the immune system, and in theory could, in rare cases, cause it to mistakenly identify some of a patient’s own cells as enemy invaders that should be destroyed.

Det är väldigt ovanligt, men det händer, även av andra mediciner. När det händer verkar det inte finnas någon logisk förklaring till varför det händer för just den individen. Ibland är det bara så att immunförsvaret får en "snedtändning"..
Citera
2021-03-16, 16:18
Medlem
sannes avatar
Citat:
Förloppet verkar lika som för den läkare i Florida som avled kort efter att han tog Pfizers vaccin.
https://www.nytimes.com/2021/01/12/health/covid-vaccine-death.html

Produktionen av blodplättar sätts ur spel vilket i sin tur leder till både blödningar och proppar.
Har man sett detta fenomen av själva sjukdomen covid-19 också?

Tydligen kan det hända när man får covid19 också, enligt artikeln.

Citat:
The condition Dr. Michael developed, acute immune thrombocytopenia, occurs when the immune system attacks a patient’s own platelets, or attacks the cells in the bone marrow that makes platelets. Covid itself can cause the condition in some patients.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7501509/
Citera
2021-03-16, 16:19
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Blodproppar är ett mycket vanligt tillstånd vid en covid-infektion.
Just därför sätter man in profylax som standard på sjukhusvårdade patienter nu för tiden.

Fast nu verkar det ju inte vara själva propparna som är orsaken till att bl.a. Sverige nu pausat utan att man även sett reaktioner/störningar på produktionen av blodplättar. Detta är mycket mer allvarligt än en propp.
Citera
2021-03-16, 16:20
Medlem
sannes avatar
Citat:
Intressant kommentar från en professor, i den länk jag gav nyss.

Det är väldigt ovanligt, men det händer, även av andra mediciner. När det händer verkar det inte finnas någon logisk förklaring till varför det händer för just den individen. Ibland är det bara så att immunförsvaret får en "snedtändning"..

Ja covid är så jävligt obehaglig sjukdom. Så oförutsägbar.
Citera
2021-03-16, 16:21
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Hörde en skådespelar som sa de fick testa sig varje morgon han var skitless på att få pinnen i näsan varje morgon. Känner du igen dig kanske, träffar folk hela tiden kan inte hålla avstånd?
Det är på grund av att jag måste in på ett par möten i två regeringsbyggnader varje vecka. Lateral Flow Test = jag får pensla i halsen och rota i näsan själv. SOP för att mitigera risken att nyckelpersoner får C19 och orsakar problem i de processer som styr informationsflödet.

Näsan är helt ok, jag har mer problem med uppstötningsreflexen när man jonglerar tonsillerna, speciellt efter frukosten...
Citera
2021-03-16, 16:21
Avslutad
Har jag förstått rätt att Spanien bla skall få sk medborgarlön av Sverige bland annat för att deras inrikespolitik är så rutten att de måste livnära sig på EU bidrag efter pandemin?
Citera
2021-03-16, 16:26
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Vad är det för vits att jaga smittade? Det räcker gott och väl att testa folk som av olika anledningar hamnar på sjukhus. Och vid eventuell död avgöra om det berodde på covid eller ej.

Att testa allmänheten är idiotiskt eftersom den absoluta majoriteten aldrig behöver sjukhusvård ändå. Folk som går och testar sig bara för att dom har lite hosta och feber är enligt mig svagbegåvade hypokondriker

Det var mitt lite lätt ironiska inslag som som vanligt gled rakt över huvudet på vissa.
Jag pratade om att dödstalen talar om ganska precis hur många smittade ett land haft oavsätt hur många positiva testsvar man hittat.
Citera
2021-03-16, 16:27
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Fast nu verkar det ju inte vara själva propparna som är orsaken till att bl.a. Sverige nu pausat utan att man även sett reaktioner/störningar på produktionen av blodplättar. Detta är mycket mer allvarligt än en propp.
Det där är bara trams. Beslutet att pausa är politiskt. Synd att också Sverige skulle lägga sig för antivaxxarlobbyn. Svagt.
Citera
2021-03-16, 16:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Bättre det än att resa om det känns onödigt. Tegnell är smart.

Det är så dumt. Man kan alltid hitta på en anledning, som gör att det känns nödvändigt för just en själv att resa. Jag menar, min katt behöver se lite andra omgivningar än de här gårdarna den hålls på annars. Ett klart fall av nödvändig resa!
Citera
2021-03-16, 16:31
Medlem
arbetets avatar
Hej och hå! Förutom problem för vaccinerna så ser det ut som att vi kanske får problem att testa för nya mutationer. En fransk variant undgår tydligen detektering:

New French coronavirus variant appears to bypass standard tests
French authorities are warning of a new coronavirus variant in the northwestern region of Brittany that escapes detection by standard PCR tests.

While harder to detect, the "initial analyses of this new variant doesn't suggest either increased severity or increased transmissibility," the health ministry said in statement late Monday.

The World Health Organization has placed this new strain in its category of "variant under investigation" due to its bypassing PCR tests. This category includes most of the thousands of variants that occur naturally — of which only a small proportion will pose public health problems — as opposed to the "variant of concern" category, which includes strains found in Brazil, the U.K. and South Africa.

An in-depth investigation is underway in Brittany, after eight cases were identified as carriers of the variant from sequencing in a cluster of 79 cases in the town of Lannion.
https://www.politico.eu/article/new-french-coronavirus-variant-might-bypass-pcr-tests/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in