2021-03-16, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragnarokkr
En fullmakt kan vara begränsad till en handling, konto eller affär eller vara obegränsad. En generalfullmakt är obegränsad (men kan vara tidsbegränsad).

Lite fluffigt, en fullmakt kan gälla för ett specifikt ärende och vara inom vissa datum.
En fullmakt kan gälla för det mesta så länge fullmaktsgivaren är OK i knoppen.
En annan fullmakt kan gälla framtiden om personen blir "gaggig"/sjuk.

Enligt Lawline: (citat från deras hemsida)

"Generalfullmakt

En generalfullmakt är en typ av fullmakt, som ger den som får fullmakten (fullmäktige) befogenhet att göra allt det som den som ställer ut fullmakten (fullmaktsgivaren) har rätt att göra. Det kallas därför för en obegränsad fullmakt. Eftersom fullmäktige bara har rätt att göra det som fullmaktsgivaren har rätt att göra kan det bli problem när fullmaktsgivaren förlorar sin förmåga att ingå avtal, tex på grund av en fysisk eller psykisk sjukdom. I och med att fullmaktsgivaren inte längre kan sköta sina angelägenheter, förlorar även fullmäktige förmågan att göra det för fullmaktsgivarens räkning. (2 kap avtalslagen, här).

Framtidsfullmakt

För att lösa problemet med att fullmäktige inte längre kan göra något när fullmaktsgivaren blir sjuk finns möjlighet att upprätta en framtidsfullmakt. Den ger fullmäktige rätt att ingå avtal för fullmaktsgivarens räkning, trots att denne förlorat sin egna förmåga att göra det. Det kan därför ses som ett alternativ till en god man eller förvaltare. Det ger därför fullmaktsgivaren större självbestämmande i frågan om vem som ska sköta dennes angelägenheter. Fullmakten börjar gälla när fullmaktsgivaren tappar sin förmåga att ingå avtal på grund av sin sjukdom.

Vid framtidsfullmakter ställs högre krav på dess utformande än vid generalfullmakter. För att en framtidsfullmakt ska vara giltig framtidsfullmakt krävs detta:

- fullmaktsgivaren ska ha fyllt 18 år

- framtidsfullmakten ska vara skriftlig

- fullmaktsgivarens underskrift ska bevittnas av två vittnen

- det ska av fullmakten framgå att det är en framtidsfullmakt, vem eller vilka som är fullmaktshavare, vilka angelägenheter fullmakten omfattar och vilka övriga villkor som gäller.

(1-5 och 9 §§ lagen om framtidsfullmakter, här)

Alltså...

Den stora skillnaden är alltså att en generalfullmakt tappar sin verkan när fullmaktsgivaren blir så sjuk att denne inte längre kan ingå avtal, medan en framtidsfullmakt istället börjar gälla när den situationen inträffar. Observera också att generalfullmakter regleras i avtalslagen och framtidsfullmakter i lagen om framtidsfullmakter." Slut citat.
2021-03-16, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Regeringsformen 4 kap 11 § 3 stycket lyder så här:
En ledamot eller en ersättare får i annat fall skiljas från uppdraget endast om han eller hon genom brott har visat sig uppenbart olämplig för uppdraget. Beslut om detta fattas av domstol.
Så här sägs det i en lagkommentar (Lexino) om denna regel:
Enligt det tredje stycket får en riksdagsledamot eller en ersättare, i andra fall än de som anges i första och andra stycket, skiljas från sitt uppdrag endast om han eller hon genom brott har visat sig uppenbart olämplig för uppdraget. Brottet behöver inte ha något samband med uppdraget och kan också ha begåtts innan ledamoten blev vald (prop. 1975:78 s. 246 och 254). Frågan om skiljande från uppdraget ska prövas ex officio av den domstol som dömer i brottmålet. Särskild talan om entledigande torde inte få väckas (prop. 1975:78 s. 151). Mot bakgrund av det kan ta ganska lång tid innan ett slutligt avgörande i avskedsfrågan föreligger övervägdes i förarbetena om alla åtal mot en riksdagsledamot eller ersättare, där avskedsfrågan kan bli aktuell, skulle handläggas direkt av Högsta domstolen eller annars av endast en instans (prop. 1973:90 s. 267). En sådan ordning ansågs dock inte påkallad. Enligt det föredragande statsrådet får det förutsättas att domstolarna handlägger åtal av sådant slag med förtur.

En ytterligare förutsättning är att brottet är av viss svårighetsgrad. För brottet ska det nämligen vara stadgat fängelse i två år eller däröver, se 20 kap. 4 § BrB. Med stöd av paragrafen har en ledamot, som dömts för grovt bedrägeri i två fall, skilts från sitt uppdrag (RH 1997:48). Ett annat fall är Svea hovrätts dom den 6 juli 2001 i mål B 1195–01. I det fallet skiljdes en riksdagsledamot som dömts för misshandel, olaga hot, övergrepp i rättssak, ofredande och sexuellt ofredande från sitt uppdrag.
Brottsbalken 20 kap 4 § anger att gränsen går vid brott för vilket är stadgat fängelse i två år eller däröver däröver. I straffskalan för grovt förtal ingår 2 års fängelse. Detta innebär att om en domstol kommer fram till att Ebba gjort sig skyldig till grovt förtal så ska den självmant pröva om hon enligt regeringsformen 4 kap 11 § ska avsättas.
Du har helt rätt, jag hade otur när jag tänkte. Eller rättare sagt, minnet svek om straffsatsen för vad som krävs för att bli avsatt. Förmodligen början på en lindrigare kognitiv funktionsnedsättning.
2021-03-16, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Vet flera som har handgrävna brunnar. Inte djupare än några meter. Ebba kan komma billigt undan om hon gräver själv och inte utnyttjar någon annan som skall gräva/borra åt henne!
Det kan finnas en kallkälla någonstans på tomten. Då behöver man inte ens gräva. Det är väldigt vanligt.
2021-03-16, 15:10
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Eller så skriver man inte allt varje gång? Man räknar med att de som läser inlägg 2 har läst inlägg 1.
Fast kom igen. Det andra ersatte ju det första.
Fritt ur minnet inlägg 1
Jag har haft 2 mäklarfirmor som gjort värderingar på huset, jag har haft Anticimex som besiktigat och hantverkare som lämnat konstlads kalkyl.
Ersättnings inlägget
Jag har haft Anticimex som gjorde en besiktning av huset, det har varit hantverkare här och lämnat kostnads kalkyl och sen var det en mäklare här en sväng.

OBS en sväng lade jag till själv på sista meningen. Ebba satte punken innan dom.
2021-03-16, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag ljuger inte. Faktumet att du fortsätter säga det, kommer inte att göra att någon tror dig.
De flesta vet nog vem som ljuger när du påstår att 3.9 miljoner är halva värdet för fastigheten och jag rättar dig.
2021-03-16, 15:12
Medlem
Citat:
Det går att borra efter vatten. Det är det många som bor utan kommunalt vatten och avlopp som gjort.
Det är självklart olika hur långt du får borra. Till närmsta vatten ådra under borrhålet skulle jag tro. Är man ekonomisk kanske man kan gå med slagruta innan man bestämmer borrplats. Om Ebba är slug då borrar hon efter bergvärme och vatten samtidigt. Då är det ett par timmar mer för borrarna att jobba.
Vad ska hon ansluta bergvärmen till? Huset har inga element.
2021-03-16, 15:12
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:
Det går att borra efter vatten. Det är det många som bor utan kommunalt vatten och avlopp som gjort.
Det är självklart olika hur långt du får borra. Till närmsta vatten ådra under borrhålet skulle jag tro. Är man ekonomisk kanske man kan gå med slagruta innan man bestämmer borrplats. Om Ebba är slug då borrar hon efter bergvärme och vatten samtidigt. Då är det ett par timmar mer för borrarna att jobba.

Slug har hon visat att hon är!
2021-03-16, 15:13
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
De flesta vet nog vem som ljuger när du påstår att 3.9 miljoner är halva värdet för fastigheten och jag rättar dig.
Jag överdriver och förstärker min poäng lite ibland. Det är inte att ljuga.
Ljuga är att säga att Ebba skött Corona restriktionerna.
2021-03-16, 15:15
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Nä det måste hon hon ju självklart köpa. Det ingår sällan element i gamla sommarstugor.
2021-03-16, 15:15
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Slug har hon visat att hon är!
Förhoppningsvis så var hon inte så slug som hon trodde och sanningen uppdagas.
2021-03-16, 15:17
Medlem
wedonthavetimes avatar
Citat:

Hon kan sätta in element? Kostar max ett par tusenlappar om hon gör jobbet själv.

Med sin gröna mössa på sig så vill hon ju framstå som att hon är en lantlig tjej som "klarar sig själv". Då får hon leva upp till det och installerna det vattenburna värmesystemet själv.

Som sagt det kostar max några tusenlappar och några timmar i tid. Det som tar tid är att installera allting dolt så att ingen ser rör etc men det behöver hon inte bry sig om i det gamla huset. Det blir även mer charmigt om rör och sådant blir synligt. Elen är förmodligen också installerad senare och utanpåliggande.

Nu kommer det dock aldrig bli så eftersom Esbjörn kommer att vinna i rätten så alla spekulationer om vad hon skall ansluta något till är meningslösa!

Jag ser gärna att vi går samman och samlar ihop en peng till Esbjörn så att han kan installera bergvärme. Skulle vara väldigt fint att se en sådan artikel i Expressen.
2021-03-16, 15:22
Medlem
Citat:
Det kan finnas en kallkälla någonstans på tomten. Då behöver man inte ens gräva. Det är väldigt vanligt.

Nej, det är inte "väldigt vanligt" att det finns någonstans på tomten.

Det är inte ens vanligt. Utan det KAN förekomma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in