-"Här har jag en kvinna som tre gånger falskanmält andra för våldtäkt & därefter blivit åtalad för förtal"-
-"hm..."-
-"Jag tror jag bjuder hem henne på julafton, utan vittnen & knullar lite"-
Lite som att gå till sängs med en apterad landmina.
Efter att ha läst artikeln tvivlar jag på att GL kommer bli fälld. Jag tror inte det blir en rättegång utan det hela kommer läggas ner. Det som e frågan e varför GL omger sej med personer som menar att alla som anklagas för ett brott e skyldiga.
GL har dock haft samma inställning själv så hunden bet honom i handen nu.
" Mål: B 2985-19
Solna tingsrätt har i dag dömt en kvinna för grovt förtal av en känd manlig komiker och skribent. Påföljden har bestämts till villkorlig dom och 50 dagsböter. Kvinnan ska också betala skadestånd till mannen med drygt 50 000 kr."
Kvinnan medger att det var hon som publicerade inlägget i Facebookgruppen, men nekar till brott och vill inte betala skadestånd. Hon menar bland annat att hon inte har haft uppsåt att sprida meddelandet på ett sådant sätt att det är förtalsgrundande och hon hävdar också att uppgifterna i inlägget är sanna."
-"Här har jag en kvinna som tre gånger falskanmält andra för våldtäkt & därefter blivit åtalad för förtal"-
-"hm..."-
-"Jag tror jag bjuder hem henne på julafton, utan vittnen & knullar lite"-
Har det verkligen hänt? Har kvinnan falskanmält tre gånger tidigare?
Lambertz har alltså hjälpt en tjej som säger sig ha blivit våldtagen, och utmålat sig som låtsaspappa för henne, för att sedan ha sex med henne när hon var full. Åldersskillanden är 40 år.
Kanske inte åtalbart – det återstår att se – men gravt ansvarslöst och gränslöst beteende såklart. Skamstraffet kommer att kosta honom mer än 18 månader i fängelse.