Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Jag skrev:
Samtyckeslagen kom just till för fall där kvinnan inte har sagt nej eller gjort motstånd så det är typiskt fall då våld inte har förekommit.
Om vi då pratar om fall där samtyckeslagen används så är detta typiskt. GL har också hävdat att inget skett mot hennes vilja.
Det handlar nog inte om oaktsamhetsvåldtäkt eller "brott" mot "samtyckeslagen" utan om en klassisk våldtäkt som hade kunnat ge Lambertz fängelse även för 50 år sedan.
Till att börja med tycks ju Lambertz ha medgivit handlingen, nämligen att samlag har ägt rum, vilket målsägande har sagt.
Sedan skiljer det sig. Lambertz säger att det var frivilligt, men målsägande säger att hon sov, "däckad" av sprit.
Då handlar det om våldtäkt enligt första paragrafen i brottsbalkens sjätte kapitel andra avsnittet om att det aldrig kan räknas som frivilligt samlag om:
Citat:
gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada, psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation.
Har MÄ rätt här så är det fråga om en "ren" våldtäkt med minst två år i fängelse på straffskalan för Lambertz
Den huvudsakliga stödbevisningen baseras nog på SMS-kommunikation.
Om Lambertz har skrivit saker som: "men jag trodde du var med på det, jag fattade inte att du var däckad" eller "jag minns så dåligt själv vad som hände; jag var också bra jävla dragen. Förlåt!" så är han helt stekt. Då har han erkänt brott mot BB 6 kap 1 par och måste häktas och ställas inför rätta - och då ska bra mycket till för att han inte låses in på två år.
Jag tror att det här fallet är relativt oproblematiskt.