2021-03-15, 20:59
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Det är din tolkning. Vad har du för stöd för den? Eller är det som vanligt med dig enbart dina tomma fantasier som talar?

Om man accepterar sönderrivna kläder och kvinnans ord till vän + samma ord till rätten så blir slutsatsen att en kvinna kan skicka en man i fängelse i några år trots att han är oskyldig.

Den sortens bevis kan alltså kvinnan fixa fram helt på egen hand och de kan också ha orsakats av en annan person än den som anklagas. Mannen blir då rättslös.
Citera
2021-03-15, 21:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Jag skrev:

Samtyckeslagen kom just till för fall där kvinnan inte har sagt nej eller gjort motstånd så det är typiskt fall då våld inte har förekommit.

Om vi då pratar om fall där samtyckeslagen används så är detta typiskt. GL har också hävdat att inget skett mot hennes vilja.

Våld är det ju enligt henne då. Hon vaknade med han över sig och han tvingade sig in i henne. Han hävdar att allt varit ömsesidigt. Det var sex på lika villkor. Problemet för han bli ju om hon sagt till andra vad som hänt, är trovärdig i sin berättelse. Sedan ligger det ju honom i fatet det här med att jo det händer men är mer ovanligt att en yngre kvinna på 30 frivilligt lägrar en över 70 årig gubbe.
Citera
2021-03-15, 21:03
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Om man accepterar sönderrivna kläder och kvinnans ord till vän + samma ord till rätten så blir slutsatsen att en kvinna kan skicka en man i fängelse i några år trots att han är oskyldig.

Den sortens bevis kan alltså kvinnan fixa fram helt på egen hand och de kan också ha orsakats av en annan person än den som anklagas. Mannen blir då rättslös.
Om man gör det skriver du. Som vanligt fria fantasier från din sida utan något stöd i verkligheten.
Citera
2021-03-15, 21:05
Medlem
Bendis avatar
Citat:

Ush, nu blir jag också nervös...Tänk om någon säger att jag får låna hennes bil, och ger mig bilnycklarna. Jag åker på en tur med bilen, inget konstigt, men sen kommer polisen och tar mig, och så visar det sig att hon sagt att jag slitit bilnycklarna ur näven på henne! Hon har rispat upp sin egen hand med något så det ser ut att stämma. Och så har hon berättat för en kompis.

Jäklar, jag kan åka dit när som helst! Fy fan. Ingen rättssäkerhet i det här landet.
Citera
2021-03-15, 21:06
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Om man gör det skriver du. Som vanligt fria fantasier från din sida utan något stöd i verkligheten.

Så du är nöjd med att man kan skicka män i fängelse i några år om man vill det?
Citera
2021-03-15, 21:07
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Vad är det för fråga. Vad har jag skrivit som får dig att tro det?
Citera
2021-03-15, 21:08
Medlem
Bendis avatar
Citat:

Du VILL att det ska vara så som du skriver, och mot bakgrund av dina inlägg hittills går du igång på det och kommer inte att ändra dig. Du är en utsatt man, i ett rättsosäkert land. Grattis till dig dig, som väljer att se det på det sättet.
Citera
2021-03-15, 21:11
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Du VILL att det ska vara så som du skriver, och mot bakgrund av dina inlägg hittills går du igång på det och kommer inte att ändra dig. Du är en utsatt man, i ett rättsosäkert land. Grattis till dig dig, som väljer att se det på det sättet.

Jag utgår från de beviskrav som en del här tycker ska räcka och som i praktiken räcker i många fall.
Citera
2021-03-15, 21:13
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Jag utgår från de beviskrav som en del här tycker ska räcka och som i praktiken räcker i många fall.

Visste du att det finns andra typer av brott som också kan ljugas ihop så som du beskriver? Nästan alla brott. Är du rädd varje gång du lämnar hemmet? Eller...hm, du lämnar aldrig hemmet? Akta dig för nätbedrägerier Ohshit C!
Citera
2021-03-15, 21:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Våld är det ju enligt henne då. Hon vaknade med han över sig och han tvingade sig in i henne. Han hävdar att allt varit ömsesidigt. Det var sex på lika villkor. Problemet för han bli ju om hon sagt till andra vad som hänt, är trovärdig i sin berättelse. Sedan ligger det ju honom i fatet det här med att jo det händer men är mer ovanligt att en yngre kvinna på 30 frivilligt lägrar en över 70 årig gubbe.
Ja, han ligger risigt till även utan fysiska spår av våld, helt enkelt i kraft av sin ålder. Lex Billy Butt slog fast att man med dennes ”något särpräglade utseende” (läs: stryk-ful) inte kan förväntas få frivilligt sex med unga kvinnor. Jag säger inte att det resonemanget är helt uppåt väggarna, men nog skiljer det sig från hur man resonerar i andra sammanhang. Och logiken gäller definitivt inte BO som kan uppträda hur märkligt och obekymrat som helst efter det misstänkta brottet utan att det hindrar en fällande dom (cf. både Butt och Arnaults offer).

Av vad som framkommit hittills är detta fall i mångt och mycket snarlikt Wallin vs. Virtanen men med två viktiga skillnader:
- BO ringde en väninna och berättade, men förmodligen inte fnissandes om att ”hon legat med Lambertz”,
- BO väntade inte 10 år...
Det gör det hela så ohyggligt fascinerande, eftersom GL tre dagar efter det påstådda brottet deklarerar att han står på Wallins sida i förtalsfrågan! Man kan inte dikta upp sådant här.

Så nog kommer jag att hälla upp en välkyld maltdryck och gotta mig när FUP blir tillgänglig med alla kanske sorgliga och patetiska men likväl oemotståndliga detaljer från GLs unkis-liv.

Edit: jag utgår från att han slutförde år 2020 utan att ana att hammaren snart skulle falla, för annars är det lite väl rubbat att skriva så här tre dagar in på det nya året:
Och alla säger att 2020 var ett skitår. Utom dom som vill vara lite egna och håller fram något som gör att året var riktigt bra ändå. Och till den skaran ska jag nu sälla mig
(http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-293/)
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-03-15 kl. 21:30.
Citera
2021-03-15, 21:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Edit: jag utgår från att han slutförde år 2020 utan att ana att hammaren snart skulle falla, för annars är det lite väl rubbat att skriva så här tre dagar in på det nya året:
Och alla säger att 2020 var ett skitår. Utom dom som vill vara lite egna och håller fram något som gör att året var riktigt bra ändå. Och till den skaran ska jag nu sälla mig
(http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-293/)
Hahaha, -"Trump förlorade & jag fick lite 40 år yngre fitta, ett bra år."-
Föga anade han vad som väntade om hörnet.
Citera
2021-03-15, 21:38
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Jag skrev:

Samtyckeslagen kom just till för fall där kvinnan inte har sagt nej eller gjort motstånd så det är typiskt fall då våld inte har förekommit.

Om vi då pratar om fall där samtyckeslagen används så är detta typiskt. GL har också hävdat att inget skett mot hennes vilja.
Det handlar nog inte om oaktsamhetsvåldtäkt eller "brott" mot "samtyckeslagen" utan om en klassisk våldtäkt som hade kunnat ge Lambertz fängelse även för 50 år sedan.

Till att börja med tycks ju Lambertz ha medgivit handlingen, nämligen att samlag har ägt rum, vilket målsägande har sagt.

Sedan skiljer det sig. Lambertz säger att det var frivilligt, men målsägande säger att hon sov, "däckad" av sprit.

Då handlar det om våldtäkt enligt första paragrafen i brottsbalkens sjätte kapitel andra avsnittet om att det aldrig kan räknas som frivilligt samlag om:
Citat:
gärningsmannen otillbörligt utnyttjar att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada, psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation.

Har MÄ rätt här så är det fråga om en "ren" våldtäkt med minst två år i fängelse på straffskalan för Lambertz

Den huvudsakliga stödbevisningen baseras nog på SMS-kommunikation.

Om Lambertz har skrivit saker som: "men jag trodde du var med på det, jag fattade inte att du var däckad" eller "jag minns så dåligt själv vad som hände; jag var också bra jävla dragen. Förlåt!" så är han helt stekt. Då har han erkänt brott mot BB 6 kap 1 par och måste häktas och ställas inför rätta - och då ska bra mycket till för att han inte låses in på två år.

Jag tror att det här fallet är relativt oproblematiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in