2021-03-11, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halvmas
Scrolla bakåt i tråden några hundra sidor typ så finner du lite data från bl.a USA och vilken träffprocent de har där. Med andra ord är den inte anmärkningsvärt låg. I Micheal Lee Lannings bok "Inside the crosshairs" skriver han att amerikanska soldater avfyrande ca 25 000 kulor med handelvapen för varje död fiende under Irakkriget. Säger en liten del om skillnaden mellan skjutbana och skarpt läge i alla fall. Man siktar inte utan elden blir mer nerhållande så att säga.
Det finns en anledning att amerikanerna gjorde så att man kunde skjuta 3 skott med m16 i Vietnamkriget. Det gick lite vä mycket ammo...på automat...sen finns det forskning på att en 5del skjuter för att döda i krig. Men i ett krig är det skottväxling också, så din jämförelse med den här situationen haltar minst sagt
Citera
2021-03-12, 06:44
Medlem
hängballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvmas
Scrolla bakåt i tråden några hundra sidor typ så finner du lite data från bl.a USA och vilken träffprocent de har där. Med andra ord är den inte anmärkningsvärt låg. I Micheal Lee Lannings bok "Inside the crosshairs" skriver han att amerikanska soldater avfyrande ca 25 000 kulor med handelvapen för varje död fiende under Irakkriget. Säger en liten del om skillnaden mellan skjutbana och skarpt läge i alla fall. Man siktar inte utan elden blir mer nerhållande så att säga.
Så om polisen sköt 25000 skott per dödad tjuv så är dom hemma?
Citera
2021-03-12, 12:45
Medlem
Halvmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G26
Det finns en anledning att amerikanerna gjorde så att man kunde skjuta 3 skott med m16 i Vietnamkriget. Det gick lite vä mycket ammo...på automat...sen finns det forskning på att en 5del skjuter för att döda i krig. Men i ett krig är det skottväxling också, så din jämförelse med den här situationen haltar minst sagt
Exakt så är det. Jag skrev även att min jämförelse endast förklarar en liten del som bana vs skarpt.
På Sidan 9 i länken nedan så finner man lite intressanta data från USA nämligen vad som händer när flera poliser är inblandade jämfört mot en. Det finns dock en helt del undersökningar som liknar den här men som har lite andra värden och slutsatser. De flesta visar ändå att träffprocenten är långt ifrån vad många förväntar sig att det ska vara och i synnerhet när det är lite avstånd till gärningsmannen.
https://www.hptinstitute.com/wp-content/uploads/2014/01/Officer-Involved-Shootings-What-We-Didnt-Know.pdf
Citera
2021-03-13, 00:01
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ja? Men dock finns utrymme i lagtexten. Kan du förklara varför 3 poliser träffat med 3 skott av 25?

Har inte det förklarats flera gånger i tråden? Det kan vara en kombination av eldpanik och att du inte är så bra på skarpt skytte som du inbillar dig eller sett på TV. Var tog det konkreta exemplet på rätt mot nödvärn mot polisen vägen?
Senast redigerad av Blundetto 2021-03-13 kl. 00:15.
Citera
2021-03-13, 12:48
Avslutad
Citat:
Du vet inte vad jag är utbildad i. Tyst pack.

Ganska uppenbart vad du inte är utbildad i
Citera
2021-03-14, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Ganska uppenbart vad du inte är utbildad i
Inte i LHS i alla fall. Dock är jag utb på ksp58 där man använder sig av bly i luften för att nedhålla fi. Det gör man vare sig med en ar15(30skott per mag) eller sigsauer 9mm, 17skott) men det lär man sig inte på Flashback. Så backa nu)
Citera
2021-03-14, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Har inte det förklarats flera gånger i tråden? Det kan vara en kombination av eldpanik och att du inte är så bra på skarpt skytte som du inbillar dig eller sett på TV. Var tog det konkreta exemplet på rätt mot nödvärn mot polisen vägen?
Vill du att jag ska visa vara jag skriver att dom fick stridspsykos som du beskriver ovan? Läs lagtexten så finns det utrymme för det jag beskriver. Jag behöver inte påvisa ett konkret exempel för det horunge
Och jo, jag skjuter 90% av banan i ”skarpskytte” här på Flashback
Senast redigerad av G26 2021-03-14 kl. 05:43. Anledning: Jo
Citera
2021-03-14, 05:55
Medlem
Citat:
Inte i LHS i alla fall. Dock är jag utb på ksp58 där man använder sig av bly i luften för att nedhålla fi. Det gör man vare sig med en ar15(30skott per mag) eller sigsauer 9mm, 17skott) men det lär man sig inte på Flashback. Så backa nu)
För man är hyggligt efterbliven om man använder nåt av dom senaste vapnen för att hålla bly i luften. Men det förstår alla som i verkligheten har vapenkunskap
Citera
2021-03-14, 08:27
Avslutad
Citat:

I allt nonsens så erkänner du i alla fall att du inte är utbildad i enhandsvapen med 9mm vilket är det som poliserna använde samt har du således noll erfarenhet av hur såna situationer kan se ut eller hur det kan vara när man upplever ens egen livsfara i andra situationer än en simulerad slutövning.

Tillskillnad från i gu så har poliser helt andra lagar och förhållningssätt, och vi som faktiskt har både utbildning OCH erfarenhet av sagda utrustning och situationer att förhålla sig till vet att på det avstånd poliserna var på, plus omständigheterna i övrigt (främst stressen) så var deras träffbild helt förväntad och normal.

Bra att du erkände din egen brist på vetande. Hoppas du tar ditt eget råd.
Citera
2021-03-14, 09:40
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Vill du att jag ska visa vara jag skriver att dom fick stridspsykos som du beskriver ovan? Läs lagtexten så finns det utrymme för det jag beskriver. Jag behöver inte påvisa ett konkret exempel för det horunge
Och jo, jag skjuter 90% av banan i ”skarpskytte” här på Flashback

Om du inte kan ge ett konkret exempel så beror nog det på att lagrummet är så smalt att det var helt irrelevant att dra upp i det aktuella fallet ditt fån. Sedan att du sitter och inbillar dig saker på Flashback om dina förmågor i skytte är inte heller relevant. Det som är relevant är att poliserna på goda grunder blev friade.
Citera
2021-03-14, 10:01
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Det är ju inte alls orimligt att 3 av 25 skott träffar, om man skjuter mot en förmodat välbeväpnad galning i ett mindre optimalt läge. Nedhållande eld kan ju avges med vilket vapen som helst, det som skiljer mellan en SIG och en KSP58 är räckvidd, kapacitet och uthållighet. Därmed inte sagt att man inte kan använda en vanlig SIG för att få folk att böja sina huvuden bakom skydd.
Citera
2021-03-15, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Om du inte kan ge ett konkret exempel så beror nog det på att lagrummet är så smalt att det var helt irrelevant att dra upp i det aktuella fallet ditt fån. Sedan att du sitter och inbillar dig saker på Flashback om dina förmågor i skytte är inte heller relevant. Det som är relevant är att poliserna på goda grunder blev friade.

Poliserna agerade inte korrekt och borde inte arbeta som poliser längre.

Ett misstag är ett misstag för mycket i såna här lägen, långt ifrån alla är lämpliga att vara poliser och bära vapen.
Senast redigerad av Indeterminister 2021-03-15 kl. 15:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in