2021-03-15, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Pratar du om en säkerhetsklassad ansrällning, typ på en kärnkraftsanläggning?
I så fall blir det en extra intervju med fokus på din livssituation (familj, ekonomi, umgänge osv.) Där går de på det du säger och Säpo gör någon sorts kontroll så att du inte är ett hot för rikets säkerhet.
Slappna av:-)
Hej!
Det är en ingenjör tjänst som inte är säkerhetsklassad men företaget anvönder sig utav bakgrundskontroll via externt företag .
Citera
2021-03-15, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Varför ville ni veta hans nuvarande lön? Eller berättade han om den helt självmant?

Lönen hos nuvarande arbetsgivare har ju absolut noll relevans när man söker nytt jobb.
Det är mycket i Sverige som inte har relevans med tjänsten men som efterfrågas ändå av någon anledning (exempelvis ålder och familjesituation).

Nuvarande lön är en faktiskt hyfsat vanlig fråga. Många rekryterande chefer erbjuder samma som man har idag. Verkar funka eftersom det används.
Citera
2021-03-15, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruuners123
Hej!
Det är en ingenjör tjänst som inte är säkerhetsklassad men företaget anvönder sig utav bakgrundskontroll via externt företag .
Jaha, ännu lättare att slinka igenom. Troligen kommer de att efterfråga ett oöppnat brev från polisens belastningsregister. Har du något att dölja?
Citera
2021-03-15, 12:43
Medlem
Citat:
Det är mycket i Sverige som inte har relevans med tjänsten men som efterfrågas ändå av någon anledning (exempelvis ålder och familjesituation).

Nuvarande lön är en faktiskt hyfsat vanlig fråga. Många rekryterande chefer erbjuder samma som man har idag. Verkar funka eftersom det används.

Jaha, vi är nog i helt skilda branscher. I den bransch där jag jobbar skulle en arbetsgivare som frågar efter nuvarande lön ses som smått efterbliven.
Citera
2021-03-15, 12:47
Medlem
Citat:
Jaha, ännu lättare att slinka igenom. Troligen kommer de att efterfråga ett oöppnat brev från polisens belastningsregister. Har du något att dölja?
Hehe nä jag har inget på mitt register men jag är lite orolig då företaget jag hade angivit på mitt cv finns på riktigt och jag har en referens där som kan backa upp mig etc. Men jag började tänka på om de kunde se att jag ej varit anställd där via typ skatteverket eller annan myndighet från bakgrundskontrollen
Detta är ett företag som håller på med sånt https://sri.se/ kan de ta reda på om jag jobbat på ett visst företag ?
Citera
2021-03-15, 12:50
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Hej igen
Saken är den att detta företag amcöbder sig av ett annat företag som gör bakgrundskontroll och
Jag ville vara säker på att om de kan kontakta någon myndighet såsom skatteverket för att se om jag jobbat för företag xx under tidsperioden yy.
Här är ett exempel på ett företag som håller på med bakgrundskontroll https://sri.se

Ett arbete som ingenjör på ett teknikföretag - inte ens säkerhetsklassat och som använder sig av ett företag för att göra bakgrundskontroller = märkligt företag kan jag tycka.

Vad är det som du är skrajj för? Vad vill du dölja? Eller har du redan klantat dig och skrivit/sagt något som inte överensstämmer med verkligheten? Har du försökt snygga till dina kunskaper? Eller vad du har arbetat med fast du inte har gjort det?

På det viset du undrar i tråden så låter det som att du redan gjort något misstag och nu fått kalla fötter för att det ska uppdagas!
Citera
2021-03-15, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Ett arbete som ingenjör på ett teknikföretag - inte ens säkerhetsklassat och som använder sig av ett företag för att göra bakgrundskontroller = märkligt företag kan jag tycka.

Vad är det som du är skrajj för? Vad vill du dölja? Eller har du redan klantat dig och skrivit/sagt något som inte överensstämmer med verkligheten? Har du försökt snygga till dina kunskaper? Eller vad du har arbetat med fast du inte har gjort det?

På det viset du undrar i tråden så låter det som att du redan gjort något misstag och nu fått kalla fötter för att det ska uppdagas!
Jag har skrivit att jag jobbat för ett företag vilket jag ej gjort som är problematiken. Jag kan fortfarance backa upp det med referens från det företaget etc men problemet är att jag ej vet om bakgrundskontrollen kan syna detta? Genom att se deklaration etc
Citera
2021-03-15, 13:05
Medlem
Citat:
Jag har skrivit att jag jobbat för ett företag vilket jag ej gjort som är problematiken. Jag kan fortfarance backa upp det med referens från det företaget etc men problemet är att jag ej vet om bakgrundskontrollen kan syna detta? Genom att se deklaration etc

Tror inte de gör någon bakgrundskoll mot skatteverket, deklaration mm. Men om detta företaget är viktigt för ditt CV så tror jag att de inte bara använder din referens. Ev har de egna kanaler in på företaget och kan ta dolda referenser.
Citera
2021-03-15, 13:07
Medlem
CS128s avatar
Citat:

Nej. Din deklaration är ingen offentlig handling som någon arbetsgivare har rätt att få tillgång till eller se.
Citera
2021-03-15, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CS128
Nej. Din deklaration är ingen offentlig handling som någon arbetsgivare har rätt att få tillgång till eller se.
Men man blir ju tillfrågad om samtycke när de gör bakgrundskontroll så då har de rätt till att se om man nu vill ha jobbet.
Citera
2021-03-15, 13:31
Medlem
Det låter inte som en superidé att uppge en fejkad anställning med en falsk referens. Det finns andra sätt att göra bakgrundskontroller än att titta på deklarationer.
Citera
2021-03-15, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Det låter inte som en superidé att uppge en fejkad anställning med en falsk referens. Det finns andra sätt att göra bakgrundskontroller än att titta på deklarationer.
Hej!
Som vilka andra sätt då ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in