2015-12-18, 11:26
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingofmangos
Jag har fått en anställning på Telia och fick veta att de kommer genomföra en bakgrundskontroll.
Detta gör dom tydligen på så sätt att jag godkänner det via en länk på min mail.
Problemet är att jag blev dömd för ett ringa narkotikabrott för snart 1 år sedan. Tog strafföreläggande och fick böta.
Kommer detta synas på deras kontroll? Jag personligen tar ju inte utdrag på belastningsregistret och jag syns inte på t.ex lexbase.

Nej. Bara du kan begära utdrag ur belastningsregistret och det skickas då alltid till din folkbokföringsadress (ja, om du inte är misstänkt för brott givetvis).
Citera
2015-12-18, 11:41
Avslutad
De gör troligen bara en grundkontroll där belastningsregistret ej är inkluderat, men har du tänkt på möjligheten att personal från Telia även besöker Flashback ibland.
Citera
2015-12-18, 12:05
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M1159
De gör troligen bara en grundkontroll där belastningsregistret ej är inkluderat, men har du tänkt på möjligheten att personal från Telia även besöker Flashback ibland.

Vad skall de göra åt det då? Inser du hur många som söker jobb och på Telia varje månad och hur många de hanterar i en rekryteringsprocess?
Citera
2015-12-18, 12:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Vad skall de göra åt det då? Inser du hur många som söker jobb och på Telia varje månad och hur många de hanterar i en rekryteringsprocess?

Förmodligen skulle de inte göra något alls åt detta, vad jag uppfattade så var TS redan anställd och det nu var dags för bakgrundskontroll, antal personer som nu är nyanställda och redo för bakgrundskontroll torde vara bra mycket mindre till antalet än de som befinner sig i rekryteringsprocessen, nu kanske detta inte har så stor betydelse då Telia knappast gör sina bakgrundskontroller via Flashback.

Dock om jag vore TS så skulle jag nog inte lägga en tråd på Flashback angående min nyanställning
på Telia.
Citera
2015-12-18, 12:40
Medlem
Citat:
Förmodligen skulle de inte göra något alls åt detta, vad jag uppfattade så var TS redan anställd och det nu var dags för bakgrundskontroll, antal personer som nu är nyanställda och redo för bakgrundskontroll torde vara bra mycket mindre till antalet än de som befinner sig i rekryteringsprocessen, nu kanske detta inte har så stor betydelse då Telia knappast gör sina bakgrundskontroller via Flashback.

Dock om jag vore TS så skulle jag nog inte lägga en tråd på Flashback angående min nyanställning
på Telia.

Tack så mycket för svar, får se hur det går. Förhoppningsvis ser de inte att jag är en fara för sammhället .
Är förövrigt helt ren och skulle kanske kunna prata mig att ur det men tror att jag satsar på att de inte ser ut något då.
Bra poäng angående att inte lägga upp tråden. Tänkte tanken men var lite desperat efter att få svar.
Aja, antar att man inte kan be mod att ta bort den?
Citera
2015-12-18, 12:44
Medlem
core_s avatar
Citat:

på Telia.

Fast det förändrar liksom inget. Det blir en ganska bred grupp människor om alla som är nyanställda på Telia och föremål för kontrollen helt plötsligt skulle ifrågasättas och få begärt ett utdrag ur belastningsregistret utan egentlig grund.

Det hade varit en sak om han hade sagt Burträsk Telefon och Data, men nu är det Telia och alldeles för stort för att hanteras på dylikt vis.
Så nej, det spelar ingen roll om man lägger upp en tråd med så vag information som detta.
Citera
2015-12-18, 14:25
Avslutad
[SPOILER
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Fast det förändrar liksom inget. Det blir en ganska bred grupp människor om alla som är nyanställda på Telia och föremål för kontrollen helt plötsligt skulle ifrågasättas och få begärt ett utdrag ur belastningsregistret utan egentlig grund.

Det hade varit en sak om han hade sagt Burträsk Telefon och Data, men nu är det Telia och alldeles för stort för att hanteras på dylikt vis.
Så nej, det spelar ingen roll om man lägger upp en tråd med så vag information som detta.
][/spoiler]
Ja se där du och jag får vara överens om att vi inte är överens då.
Citera
2015-12-18, 14:27
Avslutad
Citat:
[SPOILER
][/spoiler]
Kan vi vara överens om att spoilern lever sitt eget liv då?
Citera
2015-12-18, 15:01
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
[SPOILER
][/spoiler]

Jag har jobbat med en del av rekryteringen på detta företag. Det är sådan extrem personalomsättning (de vanvårdar och sliter ut personlen på löpande band) på varje ort som har Kundservice/Support i hela landet att jag aldrig hade kunnat peka ut någon via denna information. Nästan varje månad anställde vi klungor av 10-20 personer och det var samma sak på de andra orterna.

Detta gällde då endast Support på fasta sidan och då massanställer även minst tre områden till över hela landet. Så tro mig, h*n är allt annat än i riskzonen.

Hade dock ingen insyn i bakgrundkontrollerna och har för mig att jag fick lämna in ett utdrag från brottsregistret. Det får de dock inte hämta själva så detta gäller med all sannolikhet en kreditupplysning, som absolut kan vara relevant om man ska ha en säljande roll.
Citera
2015-12-18, 15:18
Avslutad
Då kan förmodligen TS känna sig trygg i detta läge, dock hade inte jag gjort lika i TS läge.
Citera
2018-10-24, 15:44
Medlem
moment-of-truths avatar
var på intervju och nämnde ej att jag har åkt dit för innehav , det var ca 3 år sedan..
någon som kan bekräfta att de kollar upp brottsregistret? synd att det skall sätta käppar i hjulen då det är en attraktiv arbetsgivare på min ort.
jag finns på lexbase, fan vad jag hatar dem
Citera
2019-04-04, 10:49
Medlem
bakgrundskontroll inför anställning?

Hej,
Har letat runt men inte hittat några direkta svar.
Dom skall göra en bakgrundskontroll på mig inför nyanställning på en medelhögposition.

"En helhetsrapport som snabbt ger svar på grundläggande bakgrund inom personalia, ekonomi och juridiska spörsmål"

Kommer dom hitta vad för utbildning jag har? Tex Master i ekonomi?
Kommer dom se mitt brottsregister? Har åkt fast för rattfylla för två år sedan.

Någon som fått en rapport om sig själv får gärna svara, tydligen får man själv en kopia efteråt men jag har inte hittat någon på Flashback som skrivit om detta. Tacksam för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in