Citat:
Ursprungligen postat av
Carinah78
(1) Det måste inte alls "gå till HD".
(2) Jag är inte "bäng". Har ett blivande HR-råd i familjen.
(3) Som du ser(?) så skriver jag "ett" och inte "en" hovrättsråd. Varför? Jo, för att det heter så.
Att åkl/mä-biträde kan komma att begära pt i HD är inte alls otänkbart, men min gissning är att det inte kommer att beviljas. Här blir det mest en fråga om bevisvärdering och det är inte HD intresserade av.
Detta är en sak som berör oss alla. Jag har skaffat larm med videokamera, och larmet går att justera till bara ytterdörrar så att man vara hemma utan att det tjuter. Alla som bor i hus skaffar ytterligare säkerhet. Folk kommer mer och mer misstro allt och alla, som vem är grannen som vill fråga om en banal fråga om staket och grenar som stör honom, eller en annan granne som vill låna ett verktyg?
Det handlar inte bara om bevisvärdering. Det handlar om rättstillämpning och om hur lagarna tolkas av samhällstillvända skitmänniskor som sökt sig till domstolarna och tycker så förbaskat mycket. Lagar som borde fungera, gör det inte för att de praktiseras fel, och vi får en praxis som inte överensstämmer med lagstiftarens intentioner. Då blir det nya lagar i stället för att påtala att olika individuella vurmanden inte ska styra rättstillämpningen.
Vi har Mal Alexander och ingen har klagat på att alla tre åkte dit för den grövsta gärningen. Sen har vi alla andra fall där brottslingar kommer undan med att blåneka, trots att utan deras medverkan hade brottet aldrig skett. Min slutsats är att vi inte ä lika inför lagen om vi mördar poliser. Det är inte en bevisfråga. Det är uppenbart, och beror på en rättstillämpning som inte är förutsägbar.
Ett annat exempel är toppjuisten som får mycket hårt straff för att planera mord på sin man advokaten som tog ifrån henne allt. Då sätter kollegorna ner foten och straffet blir oproportionerligt högt.
Jag anser det är skandalöst om vi inte få riktlinjer för brott som sker i samförstånd, där den ene gärningsmannen kunde, om han inte är en mördare, hindrat brottet från till att eskalera till mord.