2021-03-14, 09:32
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aisha51

. I första säsongen fanns ju en feministtjej Ellen som var väldigt mjuk och mån om att anpassa sig till sin partner. Hon skulle inte ha behandlat Johan så där. Samma med Sofia. Hon försöker tillmötesgå Anton och accepterar att det finns skillnader mellan dem. .
Vad skulle det vara för skillnader?.

Jag skoja, jag har redan fetmarkerat vad som är...såväl kvinnliga som manliga Flashbackskribenternas problem med Susanna, jag såg att Det fula paret ochså skoj-gnabbades om maten på identiskt vis som Johan å Susanna gjorde, men detta får passera erat dissonans-filter eftersom Sofia har uppvisat kvinnliga kvalitér däremellan

Susanna & Georges relations största problem just nu är att dom sackat efter dom andra paren när det kommer till vidröra varandra fysisk emellan deras verbala omfamningar, även om erektion i brallan inte upp-står vid puss så måste han stegvis tillvänja den atrofiska kroppsdelen (hjärnan) att ta in båda kvinnobrösten, det kan hända att han måste acceptera att få röda kinder....efter örfilarna efter framstötarna
Senast redigerad av Crapmagic 2021-03-14 kl. 09:52.
Citera
2021-03-14, 10:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatter1719
(Fortsättning)

Susanna och Johan
- Johans motsvarighet till Sofias och Antons tacostourettes är att slå fast att saker är "hur bra som helst".

- Susanna noterar att Johan "gäspar vid nio och vill upp vid sex-sju", medan hon själv har en mycket senare dygnsrytm. Hon måste väl ändå ha anat att "skogshuggare" sällan jobbar kvällsskift?

* * *

I mitt inlägg efter första avsnittet hyllade jag produktionen för att man slutat matcha par enligt modellen "det blir bra tv" och i stället faktiskt tycktes ha gått på seriös relationspotential. Jag ropade nog hej för tidigt. I avsnitt tre blev det ju tydligt att Susanna och Johan parats ihop trots att det uppenbarligen finns motstående, kanske rentav grundläggande inkompatibla, värderingsskillnader dem emellan, där Susanna är feminist med tatuering av venussymbolen och Johan är . . . tja, det vet vi inte riktigt i detalj än, men låt oss säga - inte det.

I förra avsnittet tonades det hela ner som en fråga om "politik", och det stämmer ju rent ytligt, men kan experterna inte se att det är mer än bara typ en fråga om vilket parti man röstar på?

Jag tänker här särskilt på Susanna, som, tycker jag, gett uttryck för att hennes feministiska övertygelse är något hon fått erövra och gjort till en del av sig själv, alltså inte en värdering hon bara passivt "alltid burit på".

Det innebär att det är något Susanna är villig, eller rentav tvungen, att försvara om hon upplever sig hotad eller utmanad på den punkten. Och här kommer då Johan in, och anser redan några dagar in i relationen det lämpligt att skoja på ett, låt oss generöst säga, typiskt grabbigt sätt. För honom, som antagligen själv saknar en stark övertygelse i frågan, blir "det lilla vi inte är överens om" ett problem först när eller om Susanna konfronterar honom med sina preferenser. Bäddat för konflikt, och inget som kan reduceras till en simpel fråga om "politik"

Om experterna har struntat i risken för att detta kan slita relationen i tu är det ju snudd på tjänstefel. Det är nästan så att man misstänker att man faktiskt förstod det, men gick vidare ändå.

Matchningar av den här sorten har, historiskt i GVFÖ, bemötts med två strategier, i växelverkan, från experternas håll: a) en relativisering av hur viktig grundläggande kompetens i en relation är och b) ett allt mer intensivt tjat på att paret ska ha överseende med motsättningarna och forcera en fördjupning av relationen ändå. Båda är tveksamma, åtminstone om man tar programmets påstående om att det ska kunna lära oss något om lyckliga relationer på allvar.

De två strategierna illustreras i föreliggande avsnitt av expert-Kalle, som först (strategi a, ovan), i en poststrukturalistisk vändning, reducerar den högst konkreta värderingsmotsättning som (föga förvånande) snabbt kommit till uttryck mellan Susanna och Johan till att endast utgöra "språkliga skillnader" och "invanda vanor i hur de pratar" (hur invand en vana nu kan vara efter, vadå, fem dagar ihop). Han insisterar sedan (strategi b) på att de måste "komma förbi sina meningsskiljaktigheter" (plötsligt är det inte längre bara en fråga om "språkliga" skillnader) och påpekar att de "behöver komma förbi låsningarna". Avslutningsvis: "De behöver jobba med att vilja det". Läs meningen igen - här har Kalle identifierat ett potentiellt problem i Susanna och Johans relation: att de kanske inte vill.

I vanliga fall anses detta vara något att åtgärda - inte genom att "jobba på" att börja vilja något man inte vill, utan genom att lyssna på vad man vill, och agera därefter, även om man exempelvis skulle komma fram till att man är inkompatibel med sin nuvarande partner. Varför ska då Susanna och Johan tvunget jobba med att vilja det här? Varför behöver ett par som har så olika uppfattning om något som åtminstone för en av parterna är en grundläggande värdering envisas med att "komma förbi" det? Svaret kan ju bara vara: det är inte Susanna och Johan som behöver det, utan programmet, för då blir det en lyckad matchning. Det känns en smula cyniskt.

Programmets behov styr, och paret skickas ut med en uppgift. Blir det inte lite väl övertydligt att det par som kivas om vilken väg de ska ta i relationen får i uppgift att bokstavligen enas om en väg ihop? "Jag vill att ni håller kursen i precis den riktningen" skulle lika gärna kunna vara ett kommando från expert-Kalle. "Ni har ingen kompass eller karta" - och inget egentligt stöd från experterna.

Men här är vi nu. Susannas strategi för att försvara sig (enligt ovan) verkar vara att maskera ilska med tillkämpad käckhet och "oskyldiga" pikar. "Då ska vi se om du klarar dig ute i vildmarken." "Gör det här med brutet ben!" Vid diskussionen om vilken väg de ska gå blir det här nästan lite obehagligt - ett huvudsakligen ensidigt gräl, men i undertryckt form, där Susanna skrattar och ler, men egentligen argumenterar på ett irriterat sätt.

Det här glider också över i, eller mynnar ut i, något som liknar ett ifrågasättande och utmanande av Johans manlighet. Efter diskussionen i skogen, där Susanna frågat varför Johan inte "stoppar henne" om hon går åt fel håll, uttrycker Susanna besvikelse över att Johan är för "vek", medan Johan avfärdar idén om att vara "alfa" i en relation och pragmatiskt konstaterar att han "lika gärna kan följa som leda".

Om en relationsdynamik där ens (manliga) partner är mer drivande och, möjligen, "alfa" verkligen är Susannas preferens, och inte bara ett resultat av programmets klippning, är det naturligtvis inget som i sig behöver motsäger hennes feministiska övertygelse, men det är ändå intressant att notera att Johan, med sina i Susannas ögon sexistiska skämt, faktiskt verkar ha en mer flexibel syn på hur könsroller kan ta sig uttryck i ett heterosexuellt parförhållande.

Här behövs mer information, men det kan ju egentligen röra sig om en dubbel (eller inverterad) inkompatibilitet: Susanna vill ha noll uttryck för sexism, men en relation där Johan inte är "vek". Johan har inga problem med uttryck för sexism, men låter gärna Susanna "leda".

I takt med att Susanna och Johans skogsvistelse lider mot sitt slut glider den käcka masken allt mer av Susannas irritation. När Johan med ett plågat (?) leende fås att förklara att Susanna möjligen ansåg att något han gjorde

Hur hon säger ifrån framkommer inte riktigt, tycker jag. Kanske gjorde hon det på ett reko sätt. Men jag reagerade ändå på retoriken. Vi känner igen den från tidigare konflikter dem emellan om sexistiska skämt, och där är den självklart på sin plats. Kanske är det också naturligt att sådana händelser påverkar tolkningen av senare, skenbart mindre allvarliga, överträdelser, men jag tycker ändå inte riktigt att en så tydlig gränsdragning är påkallad här. "Säga ifrån" och påtala att något är "över ens gräns" - för att en ovetande men välmenande person utgår från att man vill ha en viss mängd - ingen absurd mängd, heller - olja på maten? Och säga ifrån, dessutom, med en underton av äckel över att den andra vill ha så mycket olja på sin mat? Jag är medveten om att vi sällan ges en lödig bild av situationer i det här programmet, men här känner jag att det hade räckt med att vänligt, eller åtminstone neutralt, upplysa om att man föredrar mindre olja på maten. Om Johan sedan, mot förmodan, hade motsatt sig det hade det kanske varit dags att mer offensivt "sätta gränser".

Det hela avslutas med ett konstaterande, från Susanna, om att "vi är inte så knussliga". Det återstår att se, känner jag. Eller, mer rättvist, att det så klart är bra och överslätande sagt, men att deras eventuella knusslighet dessvärre är det minsta av deras framtida problem.

Expert-Kalle träffar hur som helst mer rätt när han, senare, pratar om problemet med att Susanna "stör sig på mycket" med Johan - när det gäller sådant som olja i maten, eller öl i bastun. Men jag kan ändå inte undgå misstanken om att de här irritationsmomenten hänger ihop med det jag resonerat om ovan. Återigen (och för sista gången), om det finns mer grundläggande konflikter om värderingar, eller varför inte livsåskådning, spelar det i längden mindre roll om man kan "krama om sin partner och se det som är bra" eller ej. Men visst, han har rätt i sak, om vi isolerar det endast till detta - felet är om man reducerar parets (potentiella) problem till att endast handla om sådant. Vi får väl se, kanske vet experterna något jag, en simpel tittare, inte gör.

Jag har förresten kanske verkat hård mot Susanna den här gången, men egentligen riktar sig min huvudsakliga kritik mot själva matchningen - jag tolkar det jag har beskrivit av Susannas beteende som en effekt av det.

Inför framtiden
- Klippet med Sofia är så klart illavarslande. Svårt att spekulera om utan sammanhang – det kan ju verkligen vara något helt utan koppling till Anton. Vi får se. I övrigt har jag nog inget att tillägga den här gången.
Givetvis är feministen och grävmaskinisten matchade för konflikt och drama. Sen har man antagligen klippt ihop feministens psykbryt som får henne att framstå som en fullständigt vidrig individ.
Uppenbarligen blir det bra tv men kan inte vara så roligt att bli den störda feministen med svenska folket. Dock är väl ovanstående något som andra deltagare redan varnat för, matchning är medvetet kass och klippningen styr hur man vill att personen skall uppfattas.
Citera
2021-03-14, 13:32
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banbrytare
Hmm. Är du säker? Har det funnits två bitchiga, rika kvinnor som fått två tölpar som partner?

Är inte detta Elisabeth och IKEA-kasse-killen? Om inte, skicka gärna länk på dem då det stör mig att mitt minne eventuellt sviker mig såhär...

https://www.hant.se/noje/elizabeth-feurst-och-mats-ingelborn-i-gift-vid-forsta-ogonkastet/7297447

Ha, ha, blandar du ihop Elisabeth och strumpmannen med golfkärringen och Per
Senast redigerad av dialektiker 2021-03-14 kl. 13:37.
Citera
2021-03-14, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Givetvis är feministen och grävmaskinisten matchade för konflikt och drama. Sen har man antagligen klippt ihop feministens psykbryt som får henne att framstå som en fullständigt vidrig individ.
Uppenbarligen blir det bra tv men kan inte vara så roligt att bli den störda feministen med svenska folket. Dock är väl ovanstående något som andra deltagare redan varnat för, matchning är medvetet kass och klippningen styr hur man vill att personen skall uppfattas.

Jag tycker inte de klippt så hon framstår som totalt vidrig; utgår vi från vad terapeuterna säger om paren så verkar klippningen stämma överens rätt bra. De får troligen se mer än vi får, eftersom deltagarna verkar kunna nå deras terapeut därför är antagandet väldigt sannolikt.
Citera
2021-03-14, 14:53
Medlem
Crapmagics avatar
Hälften av Susannas dissar av Johan i detta avsnitt levererades ensam till kameran, och ni sitter å gnäller om hur hon behandlade honom, det är alltså värderingarna ni inte kan acceptera, inget annat.
Citat:
Ursprungligen postat av Bollebygden
Susannas Facebook: väldigt privat. I tidslinjen: "Vad som helst utom SD" och delning av en sida för en kvinnojour.
Betyder det att hon är öppen för Alternativ för Sverige'?
Senast redigerad av Crapmagic 2021-03-14 kl. 15:47.
Citera
2021-03-14, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Hälften av Susannas dissar av Johan i detta avsnitt levererades ensam till kameran, och ni sitter å gnäller om hur hon behandlade honom, det är värderingar när ni inte kan acceptera, inget annat.
Betyder det att hon är öppen för Alternativ för Sverige'?
Det är nog mer Feministiskt alternativ eller Vänsterpartiet för Susanna som hon röstar på.
Citera
2021-03-14, 16:58
Medlem
Citat:
- Lasse tar en "minipowernap" (om det ändå fanns ett svenskt ord för en kort lur man tar på dagen för att hämta nya krafter . . .). Vi lägger det nyordet till första avsnittets "mikrobakis", och drar slutsatsen att odygdiga aktiviteter (att vara bakfull, att sova på dagen) i Lasses värld gärna förses med en diminutiv brasklapp. "Minipowernapen" visar sig för övrigt bestå i att läsa DN - ledarsidan! - i sängen. Vem sa att lutheranismen är död?
Jag tycker att Vegas "minipowernap" var en väldigt tydlig indikation på att han inte alls är intresserad av sin Ellie. Hela hans snack var såna saker som man säger när man egentligen gör något för sig själv: "jag tar en powernap, så får DU njuta av 30 minuter när jag inte pratar... skönt för DIG att vara själv ett tag...". Och sen lägger han sig med DN:s ledarsida och har uppenbarligen sina bästa 30 min under hela resan. Ensam.

Det rimmar rätt bra med hans uppträdande i övrigt: han kramar, flamsar och pussar lite pliktskyldigt på Ellinor men är samtidigt notoriskt usel på att svara upp på tjejens närhetsbehov och inviter. Att han skulle vara gay är osannolikt, men han verkar helt enkelt inte tända på Ellinors varma och jordnära stil (som någon sa så är det ffa hennes personlighet som höjer henne). Förmodligen kommer det "fizzle out" rätt snabbt. Trist för Ellinor, men det är en tillfällig förlust (det lär inte vara någon brist på förälskade grabbar ute i stugorna som är beredda att ge henne vad hon förtjänar).
Citera
2021-03-14, 17:32
Medlem
Citat:

I mitt inlägg efter första avsnittet hyllade jag produktionen för att man slutat matcha par enligt modellen "det blir bra tv" och i stället faktiskt tycktes ha gått på seriös relationspotential. Jag ropade nog hej för tidigt.

Tack för en strålande analys av avsnitten! Härlig läsning, du ger oss mycket att fundera över.

Jag läste nu lite om kritiken från tidigare deltagare, och det låter som om själva programidén inte är riktigt ärlig mot deltagarna. Ett problem har visst varit att de inte haft tillräckligt många sökande så någon egentlig matchning har det inte blivit (som med Per och Eva, ikeakassedramat). Och resultaten från alla säsonger är katastrofala, ingen kärlek har överlevt om jag uppfattat det rätt. 2016 gick ett antal deltagare ut i pressen och krävde att programmet ska läggas ner, det är ju rätt allvarlig kritik:
https://sverigesradio.se/artikel/6464592

Det är nog så att skulle de matcha ihop seriöst skulle vi bara ha par som Anton och Sofia och då skulle vi ha somnat i soffan.

Jag tycker att man nästa säsong ska låta tidigare deltagare matcha ihop de sk experterna med någon, och sedan skicka iväg respektive expert med partner till en avlägsen fjällstuga, med installerade kameror i varje rum, och isolera dem där i 4 veckor, och sedan visa resultatet i tv. Jag tror att de skulle ha nytta av den erfarenheten att själva utsättas för samma parning som de tvingat vissa deltagare till (som Ikeapåsemannen Per och golfspelande Eva.
Citera
2021-03-14, 23:05
Medlem
Citat:
Mina tankar efter fjärde avsnittet (jag beklagar att jag underlät att utvärdera det tredje; det utgör alltjämt grunden för det nedanstående, och diskuteras i viss mån).

Fantastisk läsning, fortsätt gärna kommentera de andra avsnitten. Många roliga kommentarer här.

Nästan skandalösa scener när Susanne och Johan går i skogen och Johan plockar lite granris under vägen, och Susanne hoppar på honom och säger att han inte ska ta av sakerna i skogen för att "spara på resurserna". Menar hon den milsvida naturen som ligger orörd framför dom? Kul inställning Susanne..
Citera
2021-03-15, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coles-bay
Fantastisk läsning, fortsätt gärna kommentera de andra avsnitten. Många roliga kommentarer här.

Nästan skandalösa scener när Susanne och Johan går i skogen och Johan plockar lite granris under vägen, och Susanne hoppar på honom och säger att han inte ska ta av sakerna i skogen för att "spara på resurserna". Menar hon den milsvida naturen som ligger orörd framför dom? Kul inställning Susanne..

Hon har rätt det är olagligt, lite omdömeslöst av honom.
Citera
2021-03-15, 05:01
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coles-bay

Ja, det var skandalöst av Johan att påvisa i TV att han inte kände till att det är förbjudet att plocka granskott.
Citera
2021-03-15, 05:56
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Det är ju det som är så sjukt med den där totalitära ideologin. Folk får inte vara vem de vill. De måste vara antitesen till sin sexuella stereotyp. Är du tjej ska du helst ha blåa kläder, blått rum osv. Möjligen får du ha en "neutral" färg som gul eller grön men fan ta dig om du är tjej och gillar rosa. Och samma sak med killar som gillar blått.

Är du tjej och gillar klassiskt kvinnliga saker så är du också en hemskt människa och måste omskolas.

Dvs totalitära feminister är de som tar allra mest hänsyn till sexuella stereotyper. En sund vanlig människa låter folk vara vem de vill vara.

Precis som vissa "antirasister" är helt uppslukade på rasistiska idéer om "representation" och "tolkningsföreträde" utifrån vilken "ras" de tillhör. Hallå! Var vi inte ense om att raser inte fanns eller åtminstone om att det inte spelar nån roll eftersom vi är så lika?

Precis så.

Dock positivt (i någon mening) att hon var lite ledsen över att han inte dricker öl. Det visar ju att hon åtminstone är öppen för könsstereotypt beteende när det passar. Typ när det sammanfaller med hennes egna intressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in