Mina tankar efter första avsnittet.
- Sluta fråga deltagare "varför de är singel". Det går inte att svara bra på det. Man är singel för att man inte är i en relation. På sätt och vis är det lika intetsägande när deltagarna ska beskriva vad de önskar göra med sin presumtiva partner. "Hitta på nåt." "Se en film." Jag fattar logiken i frågan (berätta något om vem du är och vad du tycker om att göra), men svaren blir egentligen inte så talande. Det är liksom inte det en relation "är".
- Elizabeth är tillbaka, och hon röker fortfarande, vad ska du göra åt saken, strump-Mats? Uppenbarligen tänkt som ställföreträdande tittare, som ska ställa experterna mot väggen. Okej move, tycker jag.
- Irriterande att alla konsekvent använder "match" som substantiv, i stället för "matchning".
- Kalle Norwald: "Min övertygelse är att vi rent teoretiskt kan matcha". Ja, med betoning på "teoretiskt".
- Ett lyft i den här säsongen verkar vara att man äntligen,
äntligen har släppt käpphästen att tvunget matcha par baserat på potentiell överensstämmelse. Alltså, i stil med: "Du, X, vill
egentligen ha en person som är så här, för då kommer du att blomma ut, så nu lägger vi i Y:s knä att förändra sig och locka fram de dragen hos dig . . .", eller "X och Y, ni skulle
egentligen passa bra ihop om ni bara kompromissar med och förändrar de här tre bärande fundamenten i era personligheter". Snälla, SVT, matcha folk på vilka de
är, inte vilka de "skulle kunna vara". För mycket tubbande på att folk ska förändra sig (eller, än värre, på att folk ska "slappna av lite" rent sexuellt) gör dessutom att den ständigt närvarande premissen för programmet, d.v.s. likheterna med att bli bortgift och kompromissa med sin identitet och sitt samtycke för husfridens skull, kommer i förgrunden på ett lite osnyggt sätt.
- Queen Satu är tillbaka. Tryggt. Har hon skaffat linser?
- Fortsatt fascination över hur många där ute i stugorna som ändå, uppenbarligen (åtminstone när de, får man tänka sig, pressas i frågan av en producent) konceptualiserar sina önskningar om livet i färdigställda klyschor eller matriser. Exempel: inget fel i att gilla tacos på fredagar, eller att vilja ha en villa med en stor familj. Men att de, öppet och till synes även inför sig själva, tycks förstå detta som "jag drömmer om det där Svensson-livet". Att de inte enbart känner till och på olika sätt funderar över hur de här klyschorna eller normerna spelar in i deras eget liv, utan öppet och handlöst relaterar till dem och medvetet går upp i dem. Så gör man tydligen.
- Provocerande att se den pompöse Fredric vara tillbaka, redo att självsäkert splaina matchningar eller uppenbara truismer ("Ålder handlar om erfarenhet") för oss med benen brett isär. Med tanke på hur han lyckats hittills kunde kanske en aning blygsamhet vara på sin plats? Jag tror att han tror att han betonar på ett sätt som gör det han säger tydligt, men det låter snarare nedlåtande.
- Inspelningarna och presenten - bra drag, men på sätt och vis också lite ologiskt. "Tanken är att kittla deras fantasi", står Fredric redo att ekivokt förklara. Men egentligen är väl det som antyds helt enkelt att relationer blir bättre om man lär känna varandra först. Det vill säga, vore det inte i så fall ännu bättre med en videofilm, eller, i nästa steg, att de fick träffas innan bröllopet? Det blir en slipperly slope som förtar bröllopsdagseffekten, och till slut sätter ett frågetecken över programmets premiss, vilken ju även deltagarna (i varierande grad) förväntas/låtsas ställa upp på: "En blind matchning gjord av experter är bättre än en relation man väljer själv". Lite otaktiskt att inbjuda till spekulation om att det som lockar rekordpublik vecka efter vecka i själva verket inte är frågeställningen "kan experter matcha ihop två främlingar som inte fått träffas innan sin bröllopsdag?", utan snarare än "bra tv med två främlingar som gifter sig".
- Samtliga killar måste öva på att läsa innantill med känsla. Ingen blir till sig av en röstinspelning där någon passionslöst stakar sig fram över orden. "Du är mitt . . . mitt allt . . .".
- Mer sympatiskt med de som, i sina inspelningar, uttalar sina
förhoppningar om det stundande äktenskapet, jämfört med de som överdådigt ställer ut allehanda löften om hur relationen ska vara eller uttalar saknad och kärlek för partnern. Det sistnämnda känns ju lite falskt. Det vill säga, det säger mer om en själv om man så lättvindigt kan deklamera sin kärlek till någon som i praktiken inte finns (i ens liv) än.
- Stark scen när Johan och polaren äntrar slottet (?) där giftermålet ska ske och genast ställer sig vid varsitt fönster och blickar ut under mumlingar ("Fan . . .", "Jodå . . ."). Jämför med hur Susanna och hennes kompis tar in rummet och varandra. Emblematiskt för ett stående problem, rent berättarmässigt, för hela serien och genom alla säsonger: hur emotionellt och socialt handikappade män i gemen är. Alltid dessa stela scener där en man ska "tala ut" med en kompis om relationen. (Eller, med vem som helst de har något som liknar en nära relation med - en chef var det väl i en tidigare säsong.) Oerhört forcerat när de med svetten lackande ska stamma fram något som liknar ett förtroligt samtal, kanske för första gången under en vänskapsrelation som varat i decennier (och gärna hjälpligt kompenserat med ett klassiskt "grabbigt" sammanhang, typ en österrikisk ölkällare). "Så . . . hur är det med. . . kärleken och så?" Mitt tips till kommande säsonger: tvinga dem inte att genomgå detta. Det glädjer ingen. Hitta någon annan lösning.
- Vigselförrättaren Khashayar - ett kärt återseende.
Elinor och Kalles Kaviar
- SVT till Elinor: "Vi tänkte börja med att filma din röv"
- Elinor beskriver sig som "tokig". Kan stämma, men i allmänhet behöver genuint tokiga (eller roliga) människor sällan göra det.
- Elinor och Kalles kaviar delar en fäbless för "effektivitet". Ingen ställer frågan om vad all denna tidsbesparing är till för. Vad är det de är så effektiva
för? Det förblir höljt i dunkel, och en naggande känsla smyger sig på: att det är effektivitet för effektivitetens skull de dyrkar.
- Scenerna där Kalles kaviar jogar med diverse shopping- och kemtvättspåsar - uppenbart arrangerade för att göra understryka det ovanstående, men att han ställde upp på det?
- "Okej, pass på, nu har vi kommit hem, jag tar tvätten, jag fixar detta nu" - nu kanske jag talar för mig själv, men mardröm att ens partner drar en "pass på" mot en så fort man kommer innanför dörren
- "Det är inte alltid de tjejer jag tycker är otroligt attraktiva som skulle vara bra på längre sikt" - sällan man hör folk artikulera hora-madonna-komplexet så uttalat och stolt.
- Kalles Kaviar berättar att han under "läkeriet" (det ordet . . .) var känd för en "påfågelaktig garderob". Har vi en
The Game-läsare här? Jag tippar på ja.
- Intressant med gemensamma "politiska åsikter". Vild gissning, men . . . kan de vara bondeförbundare båda två? Möjligen socialdemokrater.
- Efter "pass på" och "läkeriet" kommenteras Elinors gåva som en "sån här sidenhistoria". Ge mig nåd.
Sofia och Anton
- Sofias kravprofil: "snäll". Hon har känt sig utnyttjad och mått dåligt i tidigare relationer. Lite deppigt, att ens partner är snäll (mot en) ska väl vara grunden, inget man särskilt behöver efterfråga?
- Anton rankar sig själv lågt utseendemässigt. Sympatiskt drag (jämfört med t.ex. Kalles kaviar). Men egentligen, framkommer det i närbilderna, är han faktiskt stilig. Vacker. (Om än möjligen en smula lik seriefiguren
Doug?) Kan det vara så, om elakheten ursäktas, att han möjligen känner på sig att han helt enkelt har en lite . . . tråkig personlighet, och att han därför (i så fall korrekt) tänker att han är mindre attraktiv?
- Anton skulle se ännu bättre ut om han skaffade kläder med lite bättre passform.
- En singel heterokille som bor ensam med en hund (Liam), som ser ut på det där sättet? Ändå lovande, det gör honom åtminstone udda, och därmed intressant.
Susanna och Johan
- Hon är socionomstuderande, men känns borgerlig. Hon känns rak och öppen, han kanske lite mer lurig. Båda verkar reko.
- "Mormor har sagt att jag fiskar efter fel typ av killar, i fel vatten" - åttioåringar, som vanligt med fingret på pulsen när det gäller att navigera dejtingdjungeln 2021. Hur hamnar man ens i en situation där ens mormor vet i vilka "vatten" man "fiskar" efter ragg?
- Ljudsättningen när Susannas lantliga hem presenteras . . . producent i storstaden ba: "Hm, landet, vad har vi på landet . . .
Take me home, country roads. They love that shit."
- Johans kompis verkar sympatisk. Positivt. Den lite mer ovanliga "jag straight"-ryggklappen (två ryggklapp), i stället för den gängse "jag är straight" (tre ryggklapp), noterad när de kramades.
- Presenterna - en konfettikanon och en toalettpall (?) - matchar åtminstone. "Fuck yeah. I like!" Glada och raka normies. Lovande, relationsmässigt.