2021-03-13, 19:05
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Gillar inte Susanna men du kan väl inte kalla det vi sett psykisk misshandel? Extremt grov överdrift.

Kanske lite överdrivet att säga att det är psykisk misshandel, men hon visar ju definitivt att hon är en manshatare av rang, samt att hon visar prov på att hon vill toppstyra en främmande människas psyke, genom att han knappt får säga vad han vill.

Låt honom vara, som den där aftonbladet-krönikören sa.
Citera
2021-03-13, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Wife swapping med Kaviar och Ellilår. Alla fyra bor ju i Stockholm.

Hahaha! Kan ändå se Kalles och fru taco ha riktigt trevligt.
Citera
2021-03-13, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag håller med er, även om jag är kvinna.

Men Susanna är det värsta rötägg jag sett.
Hur kan man bara ta sig friheten att toppstyra någons psyke som hon gör?
Men det är ju något allvarligt fel på henne också.
Hur fan kan hon vara så överspänd på varje steg han tar, och varje sak han säger?

Man har inga som helst rättigheter att göra så med en annan människas psyke.
Hon borde få en egen tråd på flashback.

Detta handlar inte om könet eller politisk ideologi (feminism). Hon är ett rötägg som person, det har inte att göra med att hon är kvinna eller feminist.
Citera
2021-03-13, 19:26
Medlem
majkenofdooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatter1719
(Fortsättning)

Susanna och Johan
- Johans motsvarighet till Sofias och Antons tacostourettes är att slå fast att saker är "hur bra som helst".

- Susanna noterar att Johan "gäspar vid nio och vill upp vid sex-sju", medan hon själv har en mycket senare dygnsrytm. Hon måste väl ändå ha anat att "skogshuggare" sällan jobbar kvällsskift?

Jag har förresten kanske verkat hård mot Susanna den här gången, men egentligen riktar sig min huvudsakliga kritik mot själva matchningen - jag tolkar det jag har beskrivit av Susannas beteende som en effekt av det.

Det gör ont att se dem. Hoppas för gudsskull de avslutar exprimentet så snabbt som möjligt. Det hade aldrig funkat i vilket fall men sedan Johans skämt ser hon bara allt Johan gör som problem. Att på något sätt komma tillbaka från det är mer eller mindre omöjligt.

Hur skulle han agerat i situationen i skogen där de gick fel? Hur har hon mage att klaga efter när hans förslag var rätt men hon med ganska tydligt aggresivitet argumenterade för den vägen de valde. Efter incidentent med städningen är det klart att han var lite försiktigare i sin argumentation men tyckte han stod på sig bra i situationen tror många hade varit än försiktigare där. Om han varit påstridig känns det inte som det lång tid innan han hade fått mansplaining eller liknande kastat i hans riktning.

Att experten snackar om språklig skillnader är ju bara pinsamt. De har satt ihop en småstadskille (dock ovanligt vältalig, sympatiskt och städad) med en feministisk socionom för att hon gillar att bo på landet och hon påstod att hon ville ha en skuggshuggare. Även om han hade lärt sig det korrekta språkbruket är det kulturella skillnaderna för stora.

Susanna och Johan är också ett exempel varför en betydande andel har svårt och kommer att ha svårt att hitta partner. Den kvinnliga delen av den kulturella medelklass (man kan inte snacka pengar längre, en grävmaskinist drar in mer pengar än t.ex. en socionom) är betydligt större än den manliga delen. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med män som uppfyller den standard som kvinnorna i den klasstillhörighet sätter. Exemplet med maten som du har upp är väldigt tydligt. Försök att hitta många som passar in i den bild Susanna målat av hur mannen i hennes liv ska se ut.

-Skogshuggare(?)
-Insatt i feministisk teori, koll på problem kring könsroller, etc.
-Dock bestämd när man har rätt
-Äta fräsch mat(?)
-Gilla öl
-Vara en frilutfsmänniska
-Inte var småstadskille

Hon har väl kanske 25 att välja på i Sverige? Dock så antar jag att väldigt få av kraven faktiskt kommer behövas när hon blir kär och endorfinerna säger sitt. Sen får man hoppas att hon partner kan slipa till varandra så de faktiskt passar ihop slutändan. Hon verkar dock inte lättast i världen att göra det med.
Citera
2021-03-13, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Det är ju det som är så sjukt med den där totalitära ideologin. Folk får inte vara vem de vill. De måste vara antitesen till sin sexuella stereotyp. Är du tjej ska du helst ha blåa kläder, blått rum osv. Möjligen får du ha en "neutral" färg som gul eller grön men fan ta dig om du är tjej och gillar rosa. Och samma sak med killar som gillar blått.

Är du tjej och gillar klassiskt kvinnliga saker så är du också en hemskt människa och måste omskolas.

Dvs totalitära feminister är de som tar allra mest hänsyn till sexuella stereotyper. En sund vanlig människa låter folk vara vem de vill vara.

Precis som vissa "antirasister" är helt uppslukade på rasistiska idéer om "representation" och "tolkningsföreträde" utifrån vilken "ras" de tillhör. Hallå! Var vi inte ense om att raser inte fanns eller åtminstone om att det inte spelar nån roll eftersom vi är så lika?

Ledsen att min respons/svar har dröjt.

Jag lutar åt i Susannas fall att det är mer kopplat till personlighet än ideologi (andra praktiserar/tolkar inte ideologin på samma sätt som Susanna). Om jag tolkar dig rätt har du en viss poäng, för vissa personligheter ger uttryck för en kraftig intolerans och har därmed likheter med totalitalism och en ”rätt tolkning/lära”. Tendensen syns hos Susanna från det perspektivet.

Blir därför svårt för mig att begripa henne, hennes sociala strategi som uttrycks som att hon behöver utmanas av en principfast person och hennes gliringar/sociala tester.

Det hela med att säga ”sådana skämt går inte hem här” är en extremt diffus gränsdragning och för mig är det en total motsägelse mot när hon pratar enskilt om vad hon behöver. ”Stå för vad du tycker” men är helt oinsatt hur Johan ger uttryck för det. Kärlek har aldrig börjat med bråk eller provokationer. Och att kunna skratta i med och motgång är viktigt.

Å andra sidan får vi inte se så mkt, dock det som skildrats än är det som går att ta ställning till.
Citera
2021-03-13, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tevolution
Ledsen att min respons/svar har dröjt.

Jag lutar åt i Susannas fall att det är mer kopplat till personlighet än ideologi (andra praktiserar/tolkar inte ideologin på samma sätt som Susanna). Om jag tolkar dig rätt har du en viss poäng, för vissa personligheter ger uttryck för en kraftig intolerans och har därmed likheter med totalitalism och en ”rätt tolkning/lära”. Tendensen syns hos Susanna från det perspektivet.

Blir därför svårt för mig att begripa henne, hennes sociala strategi som uttrycks som att hon behöver utmanas av en principfast person och hennes gliringar/sociala tester.

Det hela med att säga ”sådana skämt går inte hem här” är en extremt diffus gränsdragning och för mig är det en total motsägelse mot när hon pratar enskilt om vad hon behöver. ”Stå för vad du tycker” men är helt oinsatt hur Johan ger uttryck för det. Kärlek har aldrig börjat med bråk eller provokationer. Och att kunna skratta i med och motgång är viktigt.

Å andra sidan får vi inte se så mkt, dock det som skildrats än är det som går att ta ställning till.

Håller helt med. Det är hennes person. Precis som kommentatorn Elisabet (heter hon så?) som är med i år som var med som deltagare för något år sedan. Hon t-o-t-a-l dissade den mannen hon blev ihopparad med. Hånad honom länge och väl för att han inte hade en väska utan packade i IKEA-kassar när han skulle flytta in till henne. Hon letade fel hela tiden, ingenting dög. Det handlade aldrig om politik eller ideologi, utan det handlade helt enkelt om hennes person.
Citera
2021-03-13, 20:14
Medlem
KrossedOuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banbrytare
Håller helt med. Det är hennes person. Precis som kommentatorn Elisabet (heter hon så?) som är med i år som var med som deltagare för något år sedan. Hon t-o-t-a-l dissade den mannen hon blev ihopparad med. Hånad honom länge och väl för att han inte hade en väska utan packade i IKEA-kassar när han skulle flytta in till henne. Hon letade fel hela tiden, ingenting dög. Det handlade aldrig om politik eller ideologi, utan det handlade helt enkelt om hennes person.
Nej, du blandar ihop Elisabeth med en annan. Bettan och Strumpmannen fortsatte att vara gifta ett tag efter programmet.
Citera
2021-03-13, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banbrytare
Någon som har en idé varför Fru Taco sitter och gråter på trottoaren med sin vän i nästa avsnitt?
Fjanton råkade nog köpa fel tacotillbehör.
Citera
2021-03-13, 21:23
Medlem
NiccoJs avatar
Sammanfattning såhär långt:

Grävis o Sussanna
Socionomen råkade säga att hon sökte en skogshuggare när hon egentligen sökte en miljömupp som går i skogen o runkar till olika fåglar medan han hyllar ett lesbiskt manifest.
Grävis tänker mest att om han bara håller med dår-feministen blir det knulla av.

Ellilår o Kalle K
Ellilår är en riktig lipsill som tycker synd om allt o alla, inte minst sig själv. Hon vill ha någon som tröstar o håller om henne.
Kalle K
Han lägger armarna om den lipande Ellilår försöker lugna henne med några ord medans han hoppas att få känna på fittan.

Tacos
Två ganska intetsägande typer, har hört att man till nästa säsong ska para ihop ett par där båda gärna bakar negerbullar.
Citera
2021-03-13, 23:43
Medlem
Crapmagics avatar
Det är möe underhållande att kolla på den syntolkade reprisen, för det fruntimmret...

(finns det manliga syntolkare? likt finns det manliga apotekarier?)

...lägger in egna synbara värderingar som det vore faktoider i en språkvårdsbok för barn, eller vad sägs om
"Susanna har pigga ögon"
"Lars har starka armar"

Det fattades bara att hon addera den sista infon
"Relationens största problem är Lars kortklippta nacke"
Senast redigerad av Crapmagic 2021-03-13 kl. 23:48.
Citera
2021-03-13, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrossedOut
Nej, du blandar ihop Elisabeth med en annan. Bettan och Strumpmannen fortsatte att vara gifta ett tag efter programmet.

Hmm. Är du säker? Har det funnits två bitchiga, rika kvinnor som fått två tölpar som partner?

Är inte detta Elisabeth och IKEA-kasse-killen? Om inte, skicka gärna länk på dem då det stör mig att mitt minne eventuellt sviker mig såhär...

https://www.hant.se/noje/elizabeth-feurst-och-mats-ingelborn-i-gift-vid-forsta-ogonkastet/7297447
Citera
2021-03-14, 00:18
Medlem
Centipedes avatar
Ny vecka, nya utmaningar, en ny chans att skrika på tv:n! I avsnitt 4 av Gift vid första ögonkastet åker paren på smekmånad, och det är på många sätt en studie i passiv aggressivitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in