Citat:
Ursprungligen postat av
hatter1719
(Fortsättning)
Susanna och Johan
- Johans motsvarighet till Sofias och Antons tacostourettes är att slå fast att saker är "hur bra som helst".
- Susanna noterar att Johan "gäspar vid nio och vill upp vid sex-sju", medan hon själv har en mycket senare dygnsrytm. Hon måste väl ändå ha anat att "skogshuggare" sällan jobbar kvällsskift?
Jag har förresten kanske verkat hård mot Susanna den här gången, men egentligen riktar sig min huvudsakliga kritik mot själva matchningen - jag tolkar det jag har beskrivit av Susannas beteende som en effekt av det.
Det gör ont att se dem. Hoppas för gudsskull de avslutar exprimentet så snabbt som möjligt. Det hade aldrig funkat i vilket fall men sedan Johans skämt ser hon bara allt Johan gör som problem. Att på något sätt komma tillbaka från det är mer eller mindre omöjligt.
Hur skulle han agerat i situationen i skogen där de gick fel? Hur har hon mage att klaga efter när hans förslag var rätt men hon med ganska tydligt aggresivitet argumenterade för den vägen de valde. Efter incidentent med städningen är det klart att han var lite försiktigare i sin argumentation men tyckte han stod på sig bra i situationen tror många hade varit än försiktigare där. Om han varit påstridig känns det inte som det lång tid innan han hade fått mansplaining eller liknande kastat i hans riktning.
Att experten snackar om språklig skillnader är ju bara pinsamt. De har satt ihop en småstadskille (dock ovanligt vältalig, sympatiskt och städad) med en feministisk socionom för att hon gillar att bo på landet och hon påstod att hon ville ha en skuggshuggare. Även om han hade lärt sig det korrekta språkbruket är det kulturella skillnaderna för stora.
Susanna och Johan är också ett exempel varför en betydande andel har svårt och kommer att ha svårt att hitta partner. Den kvinnliga delen av den kulturella medelklass (man kan inte snacka pengar längre, en grävmaskinist drar in mer pengar än t.ex. en socionom) är betydligt större än den manliga delen. Det finns helt enkelt inte tillräckligt med män som uppfyller den standard som kvinnorna i den klasstillhörighet sätter. Exemplet med maten som du har upp är väldigt tydligt. Försök att hitta många som passar in i den bild Susanna målat av hur mannen i hennes liv ska se ut.
-Skogshuggare(?)
-Insatt i feministisk teori, koll på problem kring könsroller, etc.
-Dock bestämd när man har rätt
-Äta fräsch mat(?)
-Gilla öl
-Vara en frilutfsmänniska
-Inte var småstadskille
Hon har väl kanske 25 att välja på i Sverige? Dock så antar jag att väldigt få av kraven faktiskt kommer behövas när hon blir kär och endorfinerna säger sitt. Sen får man hoppas att hon partner kan slipa till varandra så de faktiskt passar ihop slutändan. Hon verkar dock inte lättast i världen att göra det med.