2021-03-14, 22:27
Medlem
Grotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Enligt vad som framkommit i flera uppgifter var det vid 15.00 tiden då hon under förmiddagen varit i Stockholm på möten och intervjuer.
Ebba åkta dessutom genast tillbaka till Stockholm efter detta för andra möten och kom inte tillbaka till Marielund förrän flera dagar senare, KD hade bl.a landsmöte 20-21 augusti så vi vet att hon inte varit där kvällstid den dagen.
Det finns bevisning om någon nu brytt sig om att kolla.......

15.00 20/8 sommaren 2020 var mitt i en högtrycksperiod med ca +22˚. det rådde klarblå himmel och solen lyste över hela Marielund allt var torrt, varmt och sommarmiddag.
Sen bordet där köpeavtalet undertecknades det bordet med den gröna Marimekkomönstrade duken stod rakt under fönstret med ena långsidan dikt mot fönsterbrädan.
Det är där Esbjörn pekar ut var dom satt, varsin kortsida o ”flickan” på långsidan.
Därför kunde inte Esbjörn och Ebba sitta vid varsin långsida, så hon nådde inte ens att peka.

Expressen möblerade om och tände kandelabern för att genom fotografiet visa sin egen sanning, då Expressen var där var det rått, kyligt och höstskymning.
Men på första fotot Expressen har från rummet står bordet på ursprunglig plats och en kökslampa hänger över bordet där det ska stå.
Men där Expressen placerade bordet efter ommöbleringen finns ingen taklampa utan där och då tänds kandelaber, men tänd elbelysning syns i bakgrunden?

Det går att visa mycket som aldrig hänt eller förvrida sanningen, Photoshop är också bra till att visa endast en förvildad trädgård utan bilvrak eller gifttunnor.
Vissa bilder visar bara en del eller ena sidan av myntet inte helheten

Vad gäller avtalet har nog sjönäras mäklare som hade skrivuppdraget gått igenom det under sina telefonkontakter med Esbjörn, då Esbjörn är den som lämnat alla de rätta uppgifterna.
Esbjörn har läst igenom alla sidorna i köpeavtalet och signerat varje sida innan undertecknande.
Det finns vittne på detta och jag är inte så säker på det var en ”vanlig” väninna, hon flickan.

Sen är det så mycket förtvivlade troll i tråden nu, som till och med förnekar vad Esbjörn själv sagt.
Som sprider rena lögner och riktar in sig på att Ebba fått honom skriva på, medelst djävulens syster och bror och trängt in Esbjörn i en fälla med ett redan färdigt köpeavtal.

Att värdet på fastigheten är inte alls värderingen både Notar och Densia skrivit under på, NÄÄÄ det är minst 6 milj upp till mäklaren som kan sälja för 8 milj eller LN6 polaren kaffeaffe med 10-12 milj.

Skriker Ebba lovade backa om Esbjörn verkligen inte ville, men glömmer att Esbjörn ville inte ångra sig eller hålla henne skadeslös som köpare, vid mötet hon då utlovade vände han i dörröppningen!?
Hur kan ni fortfarande skrika om ett löfte, som motparten redan förkastat å de grövsta?

Han lider sedan nästan 15år av subjektiva och lättare kognitiva problem, det är nu redan konstaterat vid tre olika psykologutredningar och även slagits fast att Esbjörn inte har demenssjukdom.
Esbjörn var 70 när han själv lyckades få en första psykologutredning 2010, när ha upplevde sig som blivit mer glömsk osv. från en ganska hög tidigare kapacitet.
Resultatet blev lindriga kognitiva problem som endast baseras på patientens egna subjektiva besvär.
Ingen utvidgad utredning kom heller att göras då behov av detta inte fanns.
Uppföljning 2012 visar samma sak, patientens subjektiva upplevelser ger diagnosen.
Ingen remiss till demensutredning då pat. inte har demenssjukdom.
2014 görs en skallröntgen och den visar ganska normala degenerativa förändringar, men han får ändå ingen demensutredning det bedöms inte finnas behov då demenssymptom saknas.
2020 beställs en privat psykologutredning, då sjukvården inte bedömer det som prioriterat att genomföra ytterligare utredningar innan demenssymptom ännu uppstått, något som inte skett ännu.
Inte ens denna psykolog remitterar för en demensutredning eller kontaktar ansvarig läkare?

Vad säger det er egentligen?
Varför betraktar ni honom ändå som mindre vetande, förvirrad, virrig, snurrig, oförstående och inte kunna sköta sina egna affärer, stå för sitt ord eller göra det rätta längre?
Ni ska vara glad om ni själv är så klar i skallen vid 81 som Esbjörn!

Ett mycket intressant och givande inlägg! Tack!

För egen del tror jag att Esbjörn är helt kapabel att sköta sina angelägenheter och att fatta sina beslut. Nu har han fattat beslutet att ångra affären. Varför han gjort det vet vi inte. Men om han är beslutskapabel måste vi ändå tro att han faktiskt vill dra sig ur. - Rent juridiskt är det dock för sent för Esbjörn verkar det som.
2021-03-14, 22:28
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
https://www.booli.se/bostad/2721416 priset på booli är 5,6 med ett prisintervallet 5,2-6,3
Frågor på det?

Är du medveten om att huset är fallfärdigt och helt värdelöst?
Det är enbart tomten som är värt något här.
2021-03-14, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag vet att du ljuger eftersom jag vet mycket om avlopp av det slag du berättar rövar historier om. Vad är syftet, att tala så som du gör om ett hus, på en tomt Ebba Busch skulle flytta in i före jul?

Varför vill hon bo där bland avlopp, farligt avfall, och allt strunt som framförs, tillsammans med sina ungar?

Överallt i Sverige har vi liknande avlopp, som nu ses över med lokala lösningar, i det fall man inte kan ansluta till kommunalt avlopp. Tekniken har gått fram och det kostar inte alls mycket att få bra privata lösningar på avlopp och vatten.

Stenkistor är inget större problem, och inget problem alls i ett hus som besökts sällan. I en stenkista är det disk och badvatten, och det kan inte ha varit mycket disk och vatten till duschen i ett hushåll som Esbjörns.

Med den växtlighet Esbjörn har på tomten försvinner allt vatten innan det ens kan komma ner i grundvattnet. Till och med avloppsvatten från toalett skulle tas om hand av all denna växtlighet.

Med det avfall du insinuerar till hade man märkt att viss växtlighet hade tagit skada, vilket inte skett. Är du van att hitta på saker?

Jag undrar vad som pågår i Sverige när det blivit legitimt att ljuga om vad som helst, och den som vet sanningen måste motbevisa lögnen när det så rör sig om banala saker som vilken grävmaskinist som helst kan, om han jobbar med att gräva ner avloppslösningar. Jag utgår också ifrån, att övrigt folk i Marielund har samma slags avlopp som Esbjörn, med stenkistor eller infiltration, utan problem.

Du räknar utifrån Ebba Busch förväntningar om att bo och iordningsställa ett slott men att betala för en koja. Det finns faktiskt mellanting och det är att hålla sig till sanningen om det rätta värdet på fastigheten och dess skick.
Såja lugn å fin nu, varken du eller jag vet vad som döljer sig på Esbjörns skrot tomt, jag spekulerar bara i tänkbara scenarier vad som kan bli kostsamt att ta hand vid städning/sanering av tomten. Frågan va om det va rimligt att 300 flagg för röjningen av tomt och hus. Men du har helt rätt i att avlopp sannolikt inte har nyttjas i någon större utsträckning. Är inte heller sakkunnig inom området mer än att jag vet att fastigheter(fd sommarbostäder som nyttjats permanent) i närområdet där jag bor åkt på höga kostnader pga av undermåligt avlopp och övergödning av intilliggande sjö som resultat. Så det lär bli en skaplig peng för Ebba att fixa detta korrekt, men det hör inte till denna diskussion....
2021-03-14, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Boolis automatiserade värdering bygger på att skicket är top-notch nyrenoverat. Med andra ord vad Ebba kan sälja för om hon lägger några miljoner på att renovera allt.

Jag får följande på booli när jag matar in skicket på huset:
Åhh jävlar, Esbjörn har lurat Ebba att betala överpris!! skandal, lura en ensamstående kristen mamma buhu.....
2021-03-14, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Jag kan bara tala för Esbjörn. Det var vårsommar / sommar 2020. Jag bjöd Esbjörn att sätta sig ner , kanske kaffe passar sa jag , njeaaa jag tar gärna tea sa han. Han satte sig och vi tittade på vandra. Jag frågade hur det är fatt.
- Det är bara problematiskt sa han när de närmsta försöker stjäla allt man har kvar.
Ja sådant är tragiskt , men nu är du här släpp tankarna och njut av fikat och kakan om du vill ha.

Han verkade vara fylld av skräckblandad ångest , han var något stressad.
Han behövde någon att prata länge med .. - jag sa , du var inte orolig för någonting som vill skada dig.
Allt kommer att bli bra .. Då resten Esbjörn sig och slängde fram sin hand över bordet och sa tack.. tack så mycket för denna pratstunden den hjälpte något. - jag sa .. du är alltid välkommen , kul att man fått en ny vän.
Ja han berättade om hur hans liv snörjdes åt , saker togs bort från honom mindre och mindre fick han bestämma själv i sitt boende. Han sa innan han gick.. och tittade på mig - snart har det lurat av mig allting..
Men dig sa han. Du verkar inte bry dig om pengar. -Nja man måste ju ha pengar i viss mån sa jag, men att lura andra det gör ja inte , då log han och sa hej då.

Sedan såg jag honom några ggr till vid andra tillfällen, men fick ingen tid att tala närmare.
Nu låter detta som en saga, men om det finns nån sanning i detta så undrar man vilka dessa närmsta som försöker stjäla allt man har kvar kan tänkas vara? och detta va ju innan Ebba dessutom. Så då är det väl jättebra om Ebba köper skiten så han kan bränna degen på nått kul sina sista år eller....
2021-03-14, 22:47
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Så där generellt torde det vara bättre att biträdas av ett ombud som är utbildat och därtill är advokat. Chanser till framgång, i generella termer, ökar säkert då. Därmed inte sagt att Esbjörns chanser i praktiken ökar. Kanske är en vettig advokat i Esbjörns tjänst mest till nytta för Ebba? En riktigt jurist kanske kan få Esbjörn att inse ett och annat.

En vettig advokat i Esbjörns tjänst är, IMO, tveklöst bäst för Esbjörn.

En vettig advokat hade från början kunnat bistå Esbjörn med en förlikning som de facto hade gett Esbjörn ett positivt netto. Det hade så klart varit positivt för Ebba också relativt dagens situation.

I nuläget är en vettig advokat också bäst för Esbjörn, för att som jag skrev han kan begränsa skadeverkningarna för Esbjörn. Att han skulle kunna generera ett positivt netto för Esbjörn i detta läget är högst tveksamt. Ebbas bud är förkastat. Han kan säkert få ett nytt bud, men nu är det tveksamt att Ebba ställer upp och betalar hela Esbjörns kostnad i tvisten + 200 papp. Det vore extremt schysst av Ebba att göra det. Men vi får se var det landar.

Men som sagt, Esbjörn har nu valt en helt färskt advokat som saknar kunskap inom det juridiska området. Det är återigen sannolikt inte bra för Esbjörn. Om det är bra eller dåligt för Ebba återstår att se. Det ska som sagt bli intressant att se vad denna tjommen hittar på. Om han har någon ny idé för att driva tvisten, eller om han fokuserar på förlikning. Som nybakad advokat kanske han har lika tråkiga incitament som Binninge att fakturera, men det ser inte ut som att det skulle vara fallet. Jag hoppas han är en bra kille.

Men man blir f-n fundersam när man ser var han är skriven, trots att han haft sin firma i Borås i över ett år.
2021-03-14, 22:50
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Jag kan bara tala för Esbjörn. Det var vårsommar / sommar 2020. Jag bjöd Esbjörn att sätta sig ner , kanske kaffe passar sa jag , njeaaa jag tar gärna tea sa han. Han satte sig och vi tittade på vandnra. Jag frågade hur det är fatt.
- Det är bara problematiskt sa han när de närmsta försöker stjäla allt man har kvar.
Ja sådant är tragiskt , men nu är du här släpp tankarna och njut av fikat och kakan om du vill ha.

Han verkade vara fylld av skräckblandad ångest , han var något stressad.
Han behövde någon att prata länge med .. - jag sa , du var inte orolig för någonting som vill skada dig.
Allt kommer att bli bra .. Då resten Esbjörn sig och slängde fram sin hand över bordet och sa tack.. tack så mycket för denna pratstunden den hjälpte något. - jag sa .. du är alltid välkommen , kul att man fått en ny vän.
Ja han berättade om hur hans liv snörjdes åt , saker togs bort från honom mindre och mindre fick han bestämma själv i sitt boende. Han sa innan han gick.. och tittade på mig - snart har det lurat av mig allting..
Men dig sa han. Du verkar inte bry dig om pengar. -Nja man måste ju ha pengar i viss mån sa jag, men att lura andra det gör ja inte , då log han och sa hej då.

Sedan såg jag honom några ggr till vid andra tillfällen, men fick ingen tid att tala närmare.

Inte mycket till nyvunnen vän du var, som trots hans rop på hjälp till dig lät honom hamna i denna röra.
2021-03-14, 22:56
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag har en fråga faktiskt. Tycker du att Boolis värdering är bättre och mer exakt än de Binninge och Ebba Busch låtit göra? Vad i så fall bör Boolis värdering mer tillförlitlig?
det har jag aldrig sagt. Men jag tror att den skulle ligga närmare det slutpris som skulle bli vid en öppen försäljning. Men Ebbas är ju svår att utslag sig om. Den har vi ju inte sett. Först var de ju två som Esbjörn läst innan pris sattes. Sen var det en och sen var den enda daterad 2 månaders efter försäljning.
Det är rörigt allt om Ebbas pris, först skrev hon att Esbjörn betalde för hantverkskosnader och sen inte. Först kostade 300 tusen och frakta bort lite skräp och sen 100 tusen.
Så booli är väl mest relevant efter Densia.
2021-03-14, 22:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Inte mycket till nyvunnen vän du var, som trots hans rop på hjälp till dig lät honom hamna i denna röra.
Ja alltså hade han öppnat upp ännu mer så hade jag lyssnat mer.. absolut. (Han hade stress i kroppen och det var han som gick först). När kvinnan han var med var klar..

Det var i en secondhand affär i Borås.
Senast redigerad av Massonite 2021-03-14 kl. 23:04.
2021-03-14, 22:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Och därför är frågan om domstolen kommer medge skiftet i detta läget. Det kan precis lika gärna ske om två veckor.

Förmodligen blir det väl så, domstolen fortsätter väl mesa med uppskov. Men det finns ingen anleding IMO. Låt Binninge vara kvar dessa två veckor så har den nya advokaten den tiden på sig att sätta sig in i fallet så blir det inget glapp för Esbjörn.
Domstolen kommer att gilla ett byte pga att Binninge har bestämt sej att driva förtalsmålet vidare mot Ebba-Elisabet Busch.
2021-03-14, 23:01
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du ljuger igen.
Är du imbecill? Det gör jag inte.
2021-03-14, 23:04
Medlem
trngws avatar
Citat:
Han miste det där och då. För att man ansåg att han var för virrig att köra bil.

Citat:
Är du imbecill? Det gör jag inte.

Du är imbecill! Du ljuger.

Eller kan du presentera referensen till dina påståenden ovan om var, när och varför?

Nej, det kunde du inte, för du är en imbecill lögnare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in