2021-03-14, 20:40
Medlem
Lambertz skriver om din adept:

Citat:
Bara ett par ord om mentorskap också. Jag rekommenderar gärna alla unga människor att skaffa sig en mentor och alla något äldre att skaffa sig en adept. Mycket kan sägas om detta, men det kan vara nog att konstatera att det är väldigt berikande för båda. Den unge kan få viktiga råd av den äldre, och mentorn får kul och värdefull stimulans.

För många av oss som är vana vid förhållandet till de egna barnen är det för övrigt en märkvärdig upplevelse när en ung person lyssnar noga på ens råd och gör precis som man säger. ♥

http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-51/
Citera
2021-03-14, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nej du har inte visat på ett enda fel i det jag skrivit. Tror du verkligen att man får våldta en tjej bara för att hon inledningsvis gett ett samtycke?
Ja du verkar inte ge dig. Nu har du suttit sedan 02.00 i natt och upprepar i mantra hur du ser på våldtäkt. Har du funderat någon gång under denna tid att ge plats till andra i tråden och spekulationer som kan leda fallet framåt. Det du sitter och diskuterar kan vem som helst inhämta genom en enkel googling. Du behöver inte sitta och framhäva problemet i samtyckeslagen en hel kväll. Här finns info för alla som vill göra djupdykningar i samtyckeslagen. Och med det kan du säga adjö till tråden i ett par timmar eftersom det är en fördjupning som passar sig bäst på skolbänken för kommande jurister. Vänligen för tråden framåt istället för att stå och stampa.

https://www.bra.se/download/18.7d27ebd916ea64de5306522c/1614334749612/2020_6_Den_nya_samtyckeslagen_i_praktiken.pdf

https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=8874072&fileO Id=8877744
Citera
2021-03-14, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 90510
Om vi bortser från det lyckligt utvalda gäng slaktare, pedofiler och tältmördare han hjälpt slippa undan (läs Quick) så återstår ett icke ringa antal anhöriga/föräldrar som har decennier av sömnlösa gåsar oplockade med Göran "villfarelsen" Lambertz .

Fövr, är ovanstående 2 inlägg synnerligen intressanta med tanke på Lampertz envetna kamp för hårdare beviskrav i våldtäcktsmål.
Alldeles oavsett hur det går med detta märkliga brottsärende så blir GL för alltid nerkletad/brunsmetad/ etc etc genom brottsanmälan.
Jag jämför gravitationen i denna pågående FU, med det totalt förslappade hanterandet för 14 år sedan, av samma åklagarkammare och polis.corps. Gällande sex DÖDA personer, i en trafikolycka. IDAG bryr sig ingen jävel över, att FU.n i det mycket allvarligare ärendet var totalt rättsvidrigt. Med enda resultat, att det blev en syndabock.
Med detta bara sagt: blir även GL nu snart en syndabock??!
Citera
2021-03-14, 20:49
Medlem
Citat:
Det har visst betydelse vem som anmäler, kvinnan i detta fall var alltså smart.
Falsk tillvitelse är en variant av falsk anklagelse i Sverige, vilket är ett brott enligt brottsbalkens 15:e kapitels 7:e paragraf. Den som utan riktiga grunder anmäler annan för brott hos polismyndighet eller annan myndighet kan dömas upp till två års fängelse eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader.[1] Likaså om man vad gäller annan person påstår besvärande omständighet eller förnekar friande eller mildrande omständighet, om myndigheten har att upptaga anmälan i sådan sak[förtydliga], kan man dömas för falsk tillvitelse.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Falsk_tillvitelse

Wikipedia är inte en rättskälla. Att den faktiska anmälan inte är avgörande framgår direkt av lagtexten. Blrja läsa där så ser du. Om du fortfarande inte förstår ska jag hänvisa dig till lite doktrin
Citera
2021-03-14, 20:54
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Wikipedia är inte en rättskälla. Att den faktiska anmälan inte är avgörande framgår direkt av lagtexten. Blrja läsa där så ser du. Om du fortfarande inte förstår ska jag hänvisa dig till lite doktrin

Du har ju referenser på wiki som du kan följa, var det för svårt?
Citera
2021-03-14, 20:57
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Haha jag skrev direkt att hans blogg verkar vara en oas av grejer som inte kommer åldras så bra

Nu avvaktar jag Cissi Wallins krönika där hon innan lagakraftvunnen dom förklarar de bakomliggande patriarkala mekanismerna bakom hans beteende
Citera
2021-03-14, 21:00
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Du skrev: "Jo, du påstod att det står i lagen att samtycket ska vara uttryckligt och att man måste ha det under hela akten. ". Var inte detta ett ifrågasättande att man måste ha samtycket under hela akten eller inser du att samtycket måste upprepas?
Okej. Du trollar, men jag ska vara snäll.
Vårt utbyte gällde lagtexten. Det jag skrev var att det inte stämmer att det står utrskrivet i BrB att man måste ha samtycke under hela akten. Du påstod att det stod i BrB ( "samtyckeslagen").

Citat:
Läs samtyckeslagen, där har du källa till att samtycket ska vara uttryckligt och att man måste ha det under hela akten.

(FB) Göran Lambertz anhållen, misstänkt för våldtäkt (häktad, 2021-03-11)

Jag har flera gånger refererat till prejudikatet. Där står det hur lagen ska tillämpas.
Jag har inte på något sätt ifrågasatt prejudikatet utan tvärtom sagt att jag tycker att det är bra.
Citera
2021-03-14, 21:06
Medlem
Jag tror att ngn satt dit GL. Utifrån vad jag vet (vi har gemensamma vänner) tror jag att han är oskyldig.
Citera
2021-03-14, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Jo jag tackar ja. Kul och värdefull stimulans är precis vad det gamla äcklet har skaffat sig.
Citera
2021-03-14, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
Haha jag skrev direkt att hans blogg verkar vara en oas av grejer som inte kommer åldras så bra

Nu avvaktar jag Cissi Wallins krönika där hon innan lagakraftvunnen dom förklarar de bakomliggande patriarkala mekanismerna bakom hans beteende

Han verkar vara väldigt patriarkal i sitt mentorskap, bara unga kvinnor verkar han ta till sig..
Citera
2021-03-14, 21:13
Medlem
Räkodlarens avatar
Kan den som inte har något att tillföra i sak, som är någorlunda direkt hänförligt till ämnet i rubriken, fukka off till en diskussionstråd om juridik/straffrätt/me too/motsvarande?
/R
Citera
2021-03-14, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorresBianco
Jag tror att ngn satt dit GL. Utifrån vad jag vet (vi har gemensamma vänner) tror jag att han är oskyldig.
Eller lite gubbsjuk...tog chansen när uppkom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in