2021-03-14, 19:20
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Hur ska du annars veta om du har samtycke under hela sexet om samtycket inte upprepas kontinuerligt?
Är du autistisk?

Ett exempel är om personen ifråga säger ”nej aspie-boy, jag vill inte ha analsex trots att jag ville köra missionären för fem minuter sedan”, så KAN man tänka sig att samtycket inte längre finns.
Citera
2021-03-14, 19:20
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nu kan jag givetvis inte svara för honom. Men kvinnor har ofta en överdriven uppfattning om hur intressanta män uppfattar dom, om man räknar bort den sexuella aspekten.
Ska jag förstå det som att du hävdar att män inte kan se kvinnor som jämlikar och vänner?
Citera
2021-03-14, 19:21
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
Och det är anledningen till din tolkning att det krävs "att man kör rena porrfilmsstuket där kvinnan säger "ja ja ja ja ja mer å så skönt ja fortsätt"?
Alternativt så måste mannen regelbundet fråga om det är ok att han kör vidare, minst en gång i minuten. Hur skulle han annars kunna vara säker på att samtycke föreligger?
Citera
2021-03-14, 19:22
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Är du autistisk?

Ett exempel är om personen ifråga säger ”nej aspie-boy, jag vill inte ha analsex trots att jag ville köra missionären för fem minuter sedan”, så KAN man tänka sig att samtycket inte längre finns.

Det vanliga svaret från dårar som inte klarar debattera sak, angrip person.

Svara istället på frågan hur du ska veta att samtycke finns under hela akten om det inte upprepas kontinuerligt.
Citera
2021-03-14, 19:23
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Samtyckeslagen går emot hur folk agerar när de har sex. Ingen frågar "vill du ha sex", eller mer specifikt vilken typ av sex är okej. Får jag ta på brösten, får jag smeka fittan, får jag stoppa in den, får jag fortsätta även 5 minuter senare när jag fått okej tidigare osv. Samtyckeslagen kräver i praktiken att man kör rena porrfilmsstuket där kvinnan säger "ja ja ja ja ja mer å så skönt ja fortsätt" osv under hela samlaget, För ett inledande samtycke gäller inte hur länge som helst, samtycket måste därför inhämtas kontinuerligt.
Du bör förbli oskuld eftersom du inte förstår hur man avgör om någon vill ha sex just där och då. För oss andra är det inte rocket science att att avgöra om den andre är med på noterna. Det är t ex inte någon bra idé att utföra sexuella aktiviteter med någon som är däckad av alkohol. Märkligt nog är det inte självklart för alla i tråden.

Citat:
Detta gör förstås ingen utom några porrskadade personer som kör med just "ja ja ja ja ja mer å så skönt ja fortsätt" under hela samlaget och därmed begår alla i praktiken våldtäkt. Tjejen har då i praktiken ångervecka på sex.
Du påstår hela tiden saker hit och dit, men du kan aldrig styrka någon av dina "sanningar" Var i brottsbalken står det att det är så sex måste vara för att det inte ska vara våldtäkt?

Ångervecka betyder per definition att någon ändrar sig i efterhand. Det går inte att bli våldtagen retroaktivt. Det är inte våldtäkt om någon av parterna ändrar sig om sin medverkan i efterhand.
Citera
2021-03-14, 19:23
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Inte i teorin nej men i praktiken så har kvinnor ångervecka på sex. De bestämmer alltså i efterhand om det var frivilligt eller inte.
En mycket lång ångervecka som sträcker sig betydligt längre än en vecka.
När anmäldes våldtäkten?
Hur lång tid kan max gå mellan våldtäkt och anmälan?
Citera
2021-03-14, 19:24
Medlem
ulliperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Mja... Hon bör ha detta i bakhuvudet i alla fall.
Så tragiskt att behöva förutse ett sexuellt avslut. I just detta fall handlar det om en ung kvinna och en gammal man med mycket högt anseende och erfarenhet. I den situationen skulle nog de flesta känna sig lugn.
Citera
2021-03-14, 19:25
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ullipersson
Ska jag förstå det som att du hävdar att män inte kan se kvinnor som jämlikar och vänner?
Det är väldigt få män som jag ser som jämlikar & vänner. Att en vuxen man skulle ha något intellektuellt utbyte av en betydligt yngre kvinna är extremt osannolikt. Att män är trevliga mot dig skall inte tolkas som att dom betraktar dig som jämlik eller vän.
Citera
2021-03-14, 19:26
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:

Svara istället på frågan hur du ska veta att samtycke finns under hela akten om det inte upprepas kontinuerligt.
HD har redan besvarat din fråga i sitt avgörande gällande oaktsam våldtäkt.
https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden/2019/21142/
Citera
Medlem
siisters avatar
Citat:
Hur ska du annars veta om du har samtycke under hela sexet om samtycket inte upprepas kontinuerligt?

Det här låter som en diskussion du bör ha med en professionell av något slag? Jag har inte några problem med att förstå hur samtycke kan ges i ord, handling eller på annat sätt. Det blir svårt för mig att förklara något jag ser som självklart för dig på ett sätt som du ska förstå
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Du bör förbli oskuld eftersom du inte förstår hur man avgör om någon vill ha sex just där och då. För oss andra är det inte rocket science att att avgöra om den andre är med på noterna. Det är t ex inte någon bra idé att utföra sexuella aktiviteter med någon som är däckad av alkohol. Märkligt nog är det inte självklart för alla i tråden.

Personpåhopp igen, du har inget annat att komma med alltså.
Jag har inga som helst problem eftersom jag undviker svenska feministskadade tjejer.

Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Du påstår hela tiden saker hit och dit, men du kan aldrig styrka någon av dina "sanningar" Var i brottsbalken står det att det är så sex måste vara för att det inte ska vara våldtäkt?

Ångervecka betyder per definition att någon ändrar sig i efterhand. Det går inte att bli våldtagen retroaktivt. Det är inte våldtäkt om någon av parterna ändrar sig om sin medverkan i efterhand.

Svara på frågan hur du ska veta att samtycket finns under hela akten om det inte hela tiden upprepas.
Citera
Medlem
Bendis avatar
Citat:

Jag svarade väl? Om man inte har en nedsättning av den kognitiva förmågan, så uppfattar man om samtycket man hade från början ändras. T ex om man börjar fatta stryptag på sin partner och denne hinner säga nej ( nytt anbud, motparten kan tacka nej och man kan vara uppmärksam på eventuella negativa yttringar). Eller om personen börjar knuffa bort dig och säga nej jag vill inte. Samtycke borta. OM det är en situation där du och personen haft ömsesidig vilja från början, kanske till och med sagt uttryckligen att båda vill, och personen inte säger något eller ändrar sitt beteende så är det svårt att senare bevisa att samtycke inte funnits senare under samlaget. Förstår du?

Jag frågade om du var autistisk för att reda ut anledningen till att du inte ser den enkla lösningen här. Inte påhopp pga okunskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in