2021-03-14, 11:08
Medlem
Strax dax för LGW i Nyhetsmorgon på 4@n.. Detta fall lär diskuteras.. Mer spännande om fyran låter honom prata ommfd. JK Göran Lanbertz....
Citera
2021-03-14, 11:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotylHasse
Tyvärr har vi nog ingen separat definition i Sveriges lagbok för där någon tränger sig in beväpnad i någons hem med syfte att råna personen eller personerna. På engelska kallat home invasion robbery. I andra länder och vissa av USAs delstater ses detta som ett särskilt allvarlig brott och ger mycket högre straff än vanligt rån. Hade det varit på medeltiden hade det här ansetts som ett särskilt avskyvärt brott där inte ens dödsstraff hade varit tillräckligt utan brottslingarna hade dömts till rådbråkning.

Endast fyra år för detta grova brott är rena hånet anser jag. Särskilt som hans medbrottsling fick livstid.

Det går förstås inte jämföra rakt av med medeltiden men att jämföra är förstås alltid intressant. Möjligen måste man ha i vågskålen att ett myvket strängt straff för home invasion skulle spä på dödligheten, om det inte finns en stor tröskel mot mord — förövare skulle redan vid ingången ha med sig att de inte får avslöjas eller misslyckas, och skulle hellre dräpa än låta leva. Ett sånt resonemang biter ju inte på ondska o idioter dock. Och deras lydiga verktyg. Där krävs utbildning...
Citera
2021-03-14, 12:09
Medlem
TrotylHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det går förstås inte jämföra rakt av med medeltiden men att jämföra är förstås alltid intressant. Möjligen måste man ha i vågskålen att ett myvket strängt straff för home invasion skulle spä på dödligheten, om det inte finns en stor tröskel mot mord — förövare skulle redan vid ingången ha med sig att de inte får avslöjas eller misslyckas, och skulle hellre dräpa än låta leva. Ett sånt resonemang biter ju inte på ondska o idioter dock. Och deras lydiga verktyg. Där krävs utbildning...

Ett första lämpligt steg kunde nog vara att rån i hemmet automatiskt skulle räknas som grovt.

Många mord har skett i syfte att dölja andra brott. Tycker aldrig det är en förmildrande omständighet eller något som ska inverka på hur andra grova brott ska straffas.
Citera
2021-03-14, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Kanske att folket i tråden inte har svårt att förstå hovrättsdomen. För mig är den glasklar. VK ska inte dömas för varken medhjälp eller medgärningsmannaskap till morden. Är det någon här som agerat fel skulle jag påstå att det är åklagaren vad gäller åtalspunkterna. Jag skulle inte alls vara obekväm med att en av åtalspunkterna kunde varit grovt vållande till annans död. Möjligtvis den rekvisiten skulle VK torskat på. Bara det att åklagaren höll på slarva bort mordet på Lars säger väl allt om hennes inskränkta tänkebanor vad gäller dessa två mord.

Instämmer i att domen är glasklar på det sätt att den är meddelad och vinner laga kraft. Mindre glasklar ifråga om Viktors medverkan i mordet på Susanne när två hovrättsråd får vika ned sig för en tf assessor och två lekmannadomare. Men visst, majoriteten har talat. Jag tror att utgången hade blivit annorlunda med en mer slipad åklagare som åtalat båda två för rånmorden i tingsrätten. Då tror jag Viktor i vart fall dömts för medhjälp.
Citera
2021-03-14, 13:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrotylHasse
Ett första lämpligt steg kunde nog vara att rån i hemmet automatiskt skulle räknas som grovt.

Många mord har skett i syfte att dölja andra brott. Tycker aldrig det är en förmildrande omständighet eller något som ska inverka på hur andra grova brott ska straffas.

Nä om sammanhangen är tydliga så borde det ju tränga fram, tycker man. Går man in i någons hem just för att de förväntas vara hemma så blir det ju genast en gisslansituation. Det klassas väl annars som minimum människorov med hot om dödligt våld. Man anar ju en betydande förtjusning kring just detta hos somliga förövare. Är husägarna beväpnade så uppstår skottväxling.

Det borde i alla händelser kunna ses över.
Citera
2021-03-14, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Instämmer i att domen är glasklar på det sätt att den är meddelad och vinner laga kraft. Mindre glasklar ifråga om Viktors medverkan i mordet på Susanne när två hovrättsråd får vika ned sig för en tf assessor och två lekmannadomare. Men visst, majoriteten har talat. Jag tror att utgången hade blivit annorlunda med en mer slipad åklagare som åtalat båda två för rånmorden i tingsrätten. Då tror jag Viktor i vart fall dömts för medhjälp.

Just det med att Olivecrona har tf framför domare stör dig. Jag kollade upp killen på Linkedin och hans "CV" är verkligen imponerande. Härligt med yngre förmågor i hovrätten, hög tid för juniorerna att ta plats.

Olivecrona är referent vilket betyder att han är ansvarig för målet och börjar uttala sig. Efter det uttalar sig de två hovrättsråden (seniorer). Sist ut att säga sin mening är nämdemännen som ställde sig bakom referenten. Ingen av dom 3 juristdomare eller 2 nämdemännen i hovrätten är oförberedda inför hovrättsförhandlingen eftersom dom läst tingsrättsdomen innan. Kanske inte riktigt rättvist att förminska vare sig referenter eller nämdemän i hovrätten då dom alltid kommer pålästa till hovrättsförhandlingen. Så kanske hovrätten inte är stället man för att låna dina ord viker ner sig till skillnad mot tingsrätten där nämdemän och domare kommer till förhandlingen som blanka papper.

Åklagaren i det här fallet är den som tabbat sig. Hon har utformat en allt för snäv gärningsbeskrivning som domstolen är bunden att förhålla sig till. Utgången i det här fallet ligger i min mening på åklagaren!
Citera
2021-03-14, 16:51
Medlem
Citat:
Just det med att Olivecrona har tf framför domare stör dig. Jag kollade upp killen på Linkedin och hans "CV" är verkligen imponerande. Härligt med yngre förmågor i hovrätten, hög tid för juniorerna att ta plats.

Olivecrona är referent vilket betyder att han är ansvarig för målet och börjar uttala sig. Efter det uttalar sig de två hovrättsråden (seniorer). Sist ut att säga sin mening är nämdemännen som ställde sig bakom referenten. Ingen av dom 3 juristdomare eller 2 nämdemännen i hovrätten är oförberedda inför hovrättsförhandlingen eftersom dom läst tingsrättsdomen innan. Kanske inte riktigt rättvist att förminska vare sig referenter eller nämdemän i hovrätten då dom alltid kommer pålästa till hovrättsförhandlingen. Så kanske hovrätten inte är stället man för att låna dina ord viker ner sig till skillnad mot tingsrätten där nämdemän och domare kommer till förhandlingen som blanka papper.

Åklagaren i det här fallet är den som tabbat sig. Hon har utformat en allt för snäv gärningsbeskrivning som domstolen är bunden att förhålla sig till. Utgången i det här fallet ligger i min mening på åklagaren!
Jaha. Men alla skattebetalare borde iallafall vara nöjda. Nu blir det ju lite billigare om V kommer ut tidigt och sen får börja jobba och betala skatt han också. Och L och S kan vi ju iallafall inte återuppväcka, så det kanske är bra som det är. Undrar om V åkte hem till mamma och pappa nu eller om han hamnade hos ex? Flickvännen. Lite nyfiken är man ju fast man inte borde vara det. Skönt att man inte bor i närheten.
Citera
2021-03-14, 18:12
Medlem
Citat:

Du bygger en halmgubbe. Det är ingen som förminskat någonting här. Endera tycker man att de mer erfarna hovrättsrådens inlaga gällande synen på ansvaret för mordet på Susanne har ett värde eller så gör man det inte. Jag skrev att majoriteten talat och har kritiserat åklagaren, men anser till skillnad från dig inte att rubriceringen skulle varit snävare. Jag hade önskat att åklagaren inte ändrat rubriceringen under pågående huvudförhandling i tingsrätten och tagit bort VK ur ”gemensamt och i samförstånd”.
Citera
2021-03-14, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jaha. Men alla skattebetalare borde iallafall vara nöjda. Nu blir det ju lite billigare om V kommer ut tidigt och sen får börja jobba och betala skatt han också. Och L och S kan vi ju iallafall inte återuppväcka, så det kanske är bra som det är. Undrar om V åkte hem till mamma och pappa nu eller om han hamnade hos ex? Flickvännen. Lite nyfiken är man ju fast man inte borde vara det. Skönt att man inte bor i närheten.

Jag personligen tar inte skoavtrycket på Susannes rygg för sanningen. Om jag minns rätt berättade CÖ grejen med skosulan innan förhörsledaren delgav honom den infon. Visst VK gjorde detsamma men vad dom egentligen pysslat med i huset och med liken under söndagen och måndagen vet ingen av oss.

Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Du bygger en halmgubbe. Det är ingen som förminskat någonting här. Endera tycker man att de mer erfarna hovrättsrådens inlaga gällande synen på ansvaret för mordet på Susanne har ett värde eller så gör man det inte. Jag skrev att majoriteten talat och har kritiserat åklagaren, men anser till skillnad från dig inte att rubriceringen skulle varit snävare. Jag hade önskat att åklagaren inte ändrat rubriceringen under pågående huvudförhandling i tingsrätten och tagit bort VK ur ”gemensamt och i samförstånd”.

Ingenstans i mitt inlägg du besvarar säger jag att utredningen skulle varit snävare. Tvärtom säger jag ju din dumme fan!
Citera
2021-03-14, 19:39
Medlem
Citat:
Ingenstans i mitt inlägg du besvarar säger jag att utredningen skulle varit snävare. Tvärtom säger jag ju din dumme fan!

Bygger du en halmgubbe får du svar på tal. Det klarade du inte att hantera utan att vräka ur dig invektiv.
Citera
2021-03-14, 19:55
Medlem
Domen är inte ok.VK har trängt sig in i parets bostad och förmodligen
slagit en mortel i huvudet på Lars. Lindat in S i plast därefter strypt henne med ett skärp därav fotavtrycket. Brutalt och vidrigt . Han får leva med det.VK kom undan .Den livstids dömde kan ju fundera på detta varje kväll han går till sängs.
Citera
2021-03-14, 20:02
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackniggeryoe
Lindat in S i plast därefter strypt henne med ett skärp därav fotavtrycket.

Att linda in någon i plats och sedan strypa lämnar inte per automatik skoavtryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in