2021-03-14, 17:17
Medlem
Jäkligt knepig historia.
GW sade idag att han tror att åtal kommer att väckas. Det är nog så.
Men det är inte säkert att GL fälls. Statistiken talar sitt språk.
Det är inte lätt att spåna i detta när man vet så lite. Många verkar helt säkra på att GL är en sosse som är PK osv. Nog kan det vara så, men alla förtjänar en rättvis process oavsett politiska sympatier. Själv är jag rätt långt åt höger och visst kan man frestas att tycka att det är rätt att en PK-ist får smaka egen medicin. Å andra sidan är det långt från säkert att att en person som var SSU-are för femtio år sedan alltjämt är sosse. Jag känner flera fd sosseungdomar som nu t o m är SD-are eller moderater.

Till fallet. Somliga hakar upp sig på åldersskillnaden mellan GL och kvinnan, den sistnämnda benämns i media t o m som ”ung kvinna” etc. En drygt 30-årig kvinna är inte så jävla ung. Även om tjejtidningar ofta skriver ”trettifem är det nya tjugo”, ”fyrtifem är det nya trettio”. Bara svammel. Pluggar damen juridik har hon kursare i 20-års åldern som ser henne som halvtant.

GL är sjuttio nånting. Således runt 40 år emellan. Men det är ju ungefär den åldersskillnaden mellan PG Gyllenhammar och hans senaste fru, och de har t o m en liten dotter ihop...

Ska man ändå spåna litet så tror jag att det har vart lite flirtigt mellan aktörerna i dramat. Julmiddagen med tillhörande dryck ledde till det ena och andra. Jag tror inte att GL våldfört sig på henne. Han är för smart till det. Sen låter det som om han skulle supit henne redlös, herregud det är en kvinna i nedre medelåldern som måste ha omdömet att inte dricka till hon smällde av. Det är ju fan en annan sak om GL bjudit in en 15-årig brud som aldrig druckit en cider och hällt i henne öl och konjak och allting.

Damen i fråga kanske ville ha en djupare relation med GL, men han ville bara ha ett ONS eller vara KK. Och hon ilsknade till i besvikelsen. Tro inte att alla kvinnor bara vill ha män som högst är lite äldre än de själva. Det finns 31-åringar som bara går igång på unga killar som är högst tjugo- tjugotvå likväl som det finns unga kvinnor som bara kan tänka sig 50+ män. Och i juristvärlden, jaa jag har polare som är åklagare och advokater, de vet att berätta hur unga studentskor kan tråna efter etablerade äldre jurister.

Det är inte lätt att veta vad som har hänt, men jag är långt ifrån säker på att GL är skyldig till det han anklagas för.
Citera
2021-03-14, 17:17
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siister
"I själva verket räcker det med att han stoppat handen innanför trosorna på henne"

Kan du ge ett exempel på ett sådant våldtäktsfall?
Martin Timell blev utredd vet dock inte för överfall men han misstänktes ha nypt en kvinna på rumpan i en badtunna.
Citera
2021-03-14, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Eller bilolycka? Krock med brevlåda eller volta på E4:an

Ok, om du inte förstår är det inte mycket att göra åt det. Men testa att utmana din egen språkliga förmåga. Om lagstiftaren väljer att definiera ett uselt utfört däckbyte som våldtäkt är det i rättssalen bara en fråga om bedömning och värdering av rättsliga rekvisit, men menar du alltså att i din värld är ett sånt däckbyte också en våldtäkt i vanlig språklig mening?
Citera
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Om det står i ert manus att försöka reta upp meningsmotståndarna så har du härmed misslyckats.

Har du ett manus? Coolt isåfall, det vill jag också ha. Jag känner inte att jag misslyckats, mer än att jag nu tillbringat för mycket tid på Flashback. Ska kolla manuset bara... hm, ja, dags att äta middag! See ya!
Citera
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Jag förstår! Du har en föreställning om ordet våldtäkt som inte korrelerar med det juridiska språket. Ok, så är det inte en diskussion om juridik, om straff eller lagtext eller bevisvärdering eller domstolar. Utan en diskussion om din och andras flexibilitet, bildning och ordförståelse.
Myndigheterna är väldigt förtjusta i att ändra definitioner för att göra dessa vardagsbrott mer allvarliga. Ett exempel från trafiken: fram till 2011 hade vi två olika definitioner på alkohol i trafiken. 0,2 till 0,5 promille var rattonykterhet, och 0,5-1,0 promille var rattfylla = ett allvarligare brott. Från 2011 faller båda dessa under begreppet rattfylla och är alltså allvarliga brott med högt straffvärde.
Ungefär samma sak som det nya begreppet "våldtäkt", som numer kan betyda lite vad som helst egentligen.
Senast redigerad av Tammer 2021-03-14 kl. 17:26.
Citera
2021-03-14, 17:23
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CFFV
Jag tror du förväxlar mitt inlägg med den personen jag svarade. Jag ifrågasatte "fiffigheten" med att låta en annan göra anmälan för att undgå brottslig handling . Förvisso kanske jag uttryckte mig på ett sådant sätt att det kunde ge intryck av att det bara var anmälaren som kunde begå den brottsliga handlingen, det var inte min mening.

Avseende kunskapen om lagrummet så kan jag medge att jag var tvungen att fräscha upp minnet om rekvisiten. Emellertid så läste jag lagkommentaren innan jag gjorde något inlägg överhuvudtaget så jag tror ändå jag har en rimligt bra uppfattning om det straffbart området

Nej då missförstod jag dig bara, det ligger på mig. Jag tolkade inlägget som att du endast såg en risk för anmälaren när man försöker att få någon oskyldigt dömd men förstår nu att ditt svar inte utgick från hela händelseförloppet utan endast från ev. brott vid själv anmälan.
Citera
2021-03-14, 17:27
Medlem
antonthamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men fatta vad jag menar. När tidningarna skriver våldtäkt tror folk att karln lagt sig på kvinnan, hållit fast henne och genomfört ett regelrätt samlag trots att hon skriker Nej, men i själva verket räcker det med att han stoppat handen innanför trosorna på henne för att det ska vara våldtäkt - i Sverige. Det är inte heller särskilt trevligt gjort, men som jag ser det är det inte våldtäkt.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/947760-darfor-ar-sveriges-valdtaktsstatistik-bland-de-hogsta-i-europa

Då är det väldig tur att du inte bestämmer vad som är våldtäkt eller inte, det är lätt att döma andra när man själv inte varit med om mycket...
Citera
2021-03-14, 17:28
Medlem
Brasars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Martin Timell blev utredd vet dock inte för överfall men han misstänktes ha nypt en kvinna på rumpan i en badtunna.

Att stoppa upp fingrar i fittan (om det nu skedde) är långt ifrån samma sak som att nypa någon på rumpan oavsett om det är innan eller utanför trosorna.
Citera
2021-03-14, 17:33
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Jäkligt knepig historia.
GW sade idag att han tror att åtal kommer att väckas. Det är nog så.
Men det är inte säkert att GL fälls. Statistiken talar sitt språk.
Det är inte lätt att spåna i detta när man vet så lite. Många verkar helt säkra på att GL är en sosse som är PK osv. Nog kan det vara så, men alla förtjänar en rättvis process oavsett politiska sympatier. Själv är jag rätt långt åt höger och visst kan man frestas att tycka att det är rätt att en PK-ist får smaka egen medicin. Å andra sidan är det långt från säkert att att en person som var SSU-are för femtio år sedan alltjämt är sosse. Jag känner flera fd sosseungdomar som nu t o m är SD-are eller moderater.

Till fallet. Somliga hakar upp sig på åldersskillnaden mellan GL och kvinnan, den sistnämnda benämns i media t o m som ”ung kvinna” etc. En drygt 30-årig kvinna är inte så jävla ung. Även om tjejtidningar ofta skriver ”trettifem är det nya tjugo”, ”fyrtifem är det nya trettio”. Bara svammel. Pluggar damen juridik har hon kursare i 20-års åldern som ser henne som halvtant.

GL är sjuttio nånting. Således runt 40 år emellan. Men det är ju ungefär den åldersskillnaden mellan PG Gyllenhammar och hans senaste fru, och de har t o m en liten dotter ihop...

Ska man ändå spåna litet så tror jag att det har vart lite flirtigt mellan aktörerna i dramat. Julmiddagen med tillhörande dryck ledde till det ena och andra. Jag tror inte att GL våldfört sig på henne. Han är för smart till det. Sen låter det som om han skulle supit henne redlös, herregud det är en kvinna i nedre medelåldern som måste ha omdömet att inte dricka till hon smällde av. Det är ju fan en annan sak om GL bjudit in en 15-årig brud som aldrig druckit en cider och hällt i henne öl och konjak och allting.

Damen i fråga kanske ville ha en djupare relation med GL, men han ville bara ha ett ONS eller vara KK. Och hon ilsknade till i besvikelsen. Tro inte att alla kvinnor bara vill ha män som högst är lite äldre än de själva. Det finns 31-åringar som bara går igång på unga killar som är högst tjugo- tjugotvå likväl som det finns unga kvinnor som bara kan tänka sig 50+ män. Och i juristvärlden, jaa jag har polare som är åklagare och advokater, de vet att berätta hur unga studentskor kan tråna efter etablerade äldre jurister.

Det är inte lätt att veta vad som har hänt, men jag är långt ifrån säker på att GL är skyldig till det han anklagas för.
Trots att vi lever på 2000-talet så är det lätt för många kvinnor att spela på sin sexualitet för att underlätta karriären, det har man sett många exempel på genom åren. Lite flirtig, lite glada kvinnliga skratt när chefen säger nåt roligt, det kan ge en möjlighet att hänga med på affärsresor och skaffa nya kontakter. Vem vet vad den hör damen såg för möjligheter genom att var lite "snäll" mot Lambertz? Som misstolkade vänligheten och gick för långt.
Citera
2021-03-14, 17:37
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonthaman
Då är det väldig tur att du inte bestämmer vad som är våldtäkt eller inte,
Det hörs på ordet vad det egentligen betyder, även fast lagstiftarna försöker vränga till det för att passa tidens anda. Våldta = ta med våld. Att "ta" en kvinna betyder att ha samlag med henne. Våldtäkt är att ha samlag med våld. Krångligare är det inte.
Citera
2021-03-14, 17:42
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det hörs på ordet vad det egentligen betyder, även fast lagstiftarna försöker vränga till det för att passa tidens anda. Våldta = ta med våld. Att "ta" en kvinna betyder att ha samlag med henne. Våldtäkt är att ha samlag med våld. Krångligare är det inte.
Ursäkta, inte för att krångla till det för dig, men du är inte bekant med att begreppet ”våld” är mångbottnat?
Citera
2021-03-14, 17:45
Medlem
pawitels avatar
Vem är BO? Den största frågan att besvara i tråden.
Kan detta vara en ledtråd?
Fast det är 21/1, så det är inte troligt. Men relation med unga advokater sitter i.
https://www.svd.se/ny-dom-kan-stoppa-forbuden-mot-tiggeri
Senast redigerad av pawitel 2021-03-14 kl. 17:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in