2021-03-14, 12:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Finland: smittad av sydafrikanska varianten trots två doser vaccin.
Blir en rysare om inte vaccinet har fullgod effekt mot sydafrikanen. Smittar lättare och möjligen hjälper inte vaccinering lika bra.

https://www.hbl.fi/artikel/person-som-fatt-bada-vaccindoserna-smittades-med-sydafrikanska-virusvarianten/

Synd att de inte nämner vilket vaccin personen har fått.
Citera
2021-03-14, 12:56
Medlem
Blev ju ett rejält bakslag med tilldelningen av doser ifrån AstraZeneca.
Hur ser det ut i framtiden, har EU något i bakfickan som kan boosta upp vaccinationstakten?
Citera
2021-03-14, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja mina vänner, det börjar se lite mörkare ut på horisonten är jag rädd. Fick just rapport från en vän som stått mitt i coronastormen sedan pandemins start. Han berättade att han nu börjar se en uppgång i fall igen. Folk som tidigare varit sjuka i covid kommer tillbaka ännu sjukare några månader efter att de fick sin första kyss av corona. Och även en del som är färdigvaccinerade dyker nu upp med svår infektion. Detta är från New York-trakten.

Han misstänker att det är den brasilianska mutationen eller något liknande skräckvirus som nu börjar ta över. En variant som inget biter på, varken tidigare infektion, vaccination eller monoklonala antikroppar. Dessutom mer smittsam och mer dödlig pga sina spikeproteinmutationer.

Snart kan det bli åka av igen är jag rädd. Kom ihåg vart ni hörde det först.

Blir åka av igen?
När åkte vi förra gången?
Citera
2021-03-14, 12:58
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag gissar på Pfizer eftersom Finland började vaccinera med det och den insjuknade har hunnit få två doser.
Citera
2021-03-14, 13:00
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Finland: smittad av sydafrikanska varianten trots två doser vaccin.
Blir en rysare om inte vaccinet har fullgod effekt mot sydafrikanen. Smittar lättare och möjligen hjälper inte vaccinering lika bra.

https://www.hbl.fi/artikel/person-som-fatt-bada-vaccindoserna-smittades-med-sydafrikanska-virusvarianten/

Helt normalt.

Citat:
1. Does vaccination completely prevent infection?
The short answer is no.
https://theconversation.com/can-vaccinated-people-still-spread-the-coronavirus-155095
Citera
2021-03-14, 13:04
Medlem
Vilken myndighet eller organisation i Sverige ger råd till Läkarna vilken behandling mot Covid-19 som rekommenderas?
Citera
2021-03-14, 13:04
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

År 2019 lades cirka 7 600 personer in på sjukhus till följd av en vägtrafikolycka, så det rör sig om 650 vårdplatser i månaden, inte 1 000 - 1 500 som JeffDavis skriver.
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-9-6922.pdf

Den genomsnittliga vårdtiden avseende vägtrafikolycksfall 1998–2005 är cirka 6 dagar.
Ett rimligt antagande är att vårdtiden är ungefär densamma idag.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:675352/FULLTEXT01.pdf

En månads avstängd vägtrafik skulle alltså frigöra 650 x 6 = 3 900 vårddygn.

Medianvårdtid för intensivvårdade covid-patienter var 20
dygn (kvartilavstånd 14-28 dygn) jämfört med 6 dygn (kvartilavstånd 3-11 dygn)
för patienter som inte vårdats på intensivvårdsavdelning.
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/1-globalt/covid-19-statistik/statistik-om-slutenvard-av-patienter-med-covid-19/statistik-om-sjukvardstider-for-patienter-med-covid-19.pdf

Dessa patienter kräver 220 x 20 + 1 200 x 6 = 11 600 vårddygn att jämföra med 3 900 vårddygn som de trafikskadade skulle "spara" om all vägtrafik stängdes ner.

För mig känns det rimligare att minska behovet av vård av covidsjuka än att stänga ner vägtrafiken. Dessutom frigör ju nedstängd vägtrafik bara 1/3 av de sjukvårdsresurser som covidvården behöver.

Jag skrev att 1000-1500 pers SKADAS i trafiken varje månad vilket stämmer. Sen är det säkert så som du skriver att ca hälften av dessa faktiskt uppsöker sjukvård. Men hela detta resonemang var ett skämt från början om du inte fattade det.
Citera
2021-03-14, 13:06
Medlem
Talespins avatar
Israel har fortfarande många nya fall.

Hur är detta ens möjligt när de flesta har blivit vaccinerade?

De har tydligen haft lika många fall den senaste veckan som vid samma tidpunkt förra året. Vad var det då för mening med att massvaccinera?
Citera
2021-03-14, 13:06
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Inte konstigt. Inget vaccin har ju 100% skydd så det kommer naturligtvis bli enstaka som smittas trots vaccinering.
Citera
2021-03-14, 13:09
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Vilken myndighet eller organisation i Sverige ger råd till Läkarna vilken behandling mot Covid-19 som rekommenderas?
Socialstyrelsen övergipande och läkemedelsverket vad gäller specifika medicinska preparat.
Citera
2021-03-14, 13:10
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Inget vaccin är 100% oavsett.
Det var ju någon kärring häromdagen som gnällde över att ha testat positivt trots två doser.

Just detta är anledningen till att ALLA bör vaccinera sig.
Citera
2021-03-14, 13:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jag gissar på Pfizer eftersom Finland började vaccinera med det och den insjuknade har hunnit få två doser.

Det står iofs inte heller hur sjuk personen blev, var det bara en mild släng så är det ju enligt spec.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in