2021-03-10, 22:43
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Sentio var mycket nära SDs valresultat både 2010 och 2014.
2018 misslyckades de. Delvis pga att deras sista mätning innan valet var flera veckor innan och det skedde stora väljarförflyttningar från SD sista tiden.
Media lyckades skrämma folk med t.ex abortfrågan och fick det att framstå som att SD ville förbjuda abort.

Vidare använder Sentio en förhållandevis liten respondentgrupp. De tillämpar ej heller glidande medelvärde.
Detta gör att de är fladdriga. Fördelen är att man snabbare ser förändringar i deras siffror.
Använd dom som trendriktning.
De såg självklart över sina metoder/viktningar osv efter misslyckandet 2018.
Hur de eller några andra OI ligger till så här långt tid sedan senaste facit är det ingen som vet.
Ett opinionsmätningsinstitut har faktiskt endast en arbetsuppgift. Trovärdigheten minskar om de inte lyckas komma nära ett valresultat i ett land.
2021-03-10, 23:08
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Ett opinionsmätningsinstitut har faktiskt endast en arbetsuppgift. Trovärdigheten minskar om de inte lyckas komma nära ett valresultat i ett land.
Hur motsäger det mitt inlägg?
Sentio var under flera val riktmärket för SD. Efter 2018 så är de inte det längre. Ett OI är aldrig bättre än deras senaste "valresultat".
Men deras siffror är inte helt ointressanta för det.
Herregud, folk läser ju vad Skop prånglar ut.
2021-03-10, 23:15
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Hur motsäger det mitt inlägg?
Sentio var under flera val riktmärket för SD. Efter 2018 så är de inte det längre. Ett OI är aldrig bättre än deras senaste "valresultat".
Men deras siffror är inte helt ointressanta för det.
Herregud, folk läser ju vad Skop prånglar ut.
Ni får förhålla er till vad ni vill.
Sentio kommer inte räknas som tillförlitlig.
2021-03-10, 23:40
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
C kan nog tjäna lite i antal väljare men V/S/MP/C som block fortsätter nog backa. De har bara 1 mandat övervikt i riksdagen har jag för mig.

Intressant! Jag säger inte att du har fel, du kanske är något riktigt smart på spåren, men du har inte möjlighet att utveckla ditt resonemang om varför du tror C kan växa och V/S/MP krympa?

Tack!
2021-03-11, 00:13
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Intressant! Jag säger inte att du har fel, du kanske är något riktigt smart på spåren, men du har inte möjlighet att utveckla ditt resonemang om varför du tror C kan växa och V/S/MP krympa?

Tack!
Aftonbladet ser Lööf som en ny Merkel (kristdemokraterna), Tyskland. 18 år.
2021-03-11, 01:08
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Intressant! Jag säger inte att du har fel, du kanske är något riktigt smart på spåren, men du har inte möjlighet att utveckla ditt resonemang om varför du tror C kan växa och V/S/MP krympa? Tack!

S och MP har redan krympt från dagens mandatfördelning, V står ganska stilla. C kan få moderater och liberaler som hatar SD (När "SD-blocket" blir mer tydligt). Men det kompenserar ju inte vad S/MP tappat. Dessutom tror jag S kan tappa lite till till M/SD för att vissa sossar inte gillar C, samt den generella trenden där M/SD ökar på S bekostnad de senaste åren. De har väl cirka 48 % nu, och då räknar jag in MP, medans de hade precis över 50 % (I alla fall i mandatfördelning) i valet. Så C kan krypa upp mot 10 % med liberaler och moderater som inte vill samarbeta med SD samtidigt som S tappar till M/KD så kan V/S/MP/C-blocket gå ner mot 46 %.
2021-03-13, 00:52
Medlem
Saltkatts avatar
GP/SIFO mars 2021:

Socialdemokraterna 27,2 procent (-0,4)

Vänsterpartiet 9,7 procent (-0,3)

Miljöpartiet 4,2 procent (+0,6)

Moderaterna 22,9 procent (-0,6)

Centerpartiet 8,8 procent (+0,7)

Liberalerna 2,9 procent (+0,1)

Kristdemokraterna 4,4 procent (+0,1)

Sverigedemokraterna 18,4 procent (-0,4)

Inga större rörelser, alltså. MP:s lilla uppgång är den enda som anses statistiskt säkerställd. Fortsatt nattsvart för L.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/sifo-mp-%C3%B6ver-sp%C3%A4rren-1.42960764
2021-03-14, 00:34
Medlem
Väljarbarometern Mars 2021

M 22,9 (-0,6)
L 2,9 (+0,1)
C 8,8 (+0,7)
KD 4,4 (+0,1)
MP 4,2 (+0,6)
S 27,2 (-0,4)
V 9,7 (-0,3)
SD 18,4 (-0,4)

liberalerna går upp lite iaf. KD håller sig över 4% spärren. SD håller ställningarna. Får man vara glad för.

från:

https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/valjarbarometern-mars-2021
2021-03-14, 00:44
Medlem
Asmodeusvults avatar
Och det finstilta.

En förändring i förhållande till föregående mätning skall, för att vara utanför den statistiska felmarginalen, vid basen 7124 intervjuer vara större än:

±1,4 procentenheter för s
±0,6 procentenheter för mp
±1,0 procentenheter för v
±1,3 procentenheter för sd

±1,4 procentenheter för m
±0,5 procentenheter för l
±0,9 procentenheter för c
±0,7 procentenheter för kd

Inga statiskt bevisade förändringar alls, alltså.

https://www.kantarsifo.se/sites/default/files/reports/documents/sifo_vb_mars_2021.pdf
2021-03-14, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Och det finstilta.

En förändring i förhållande till föregående mätning skall, för att vara utanför den statistiska felmarginalen, vid basen 7124 intervjuer vara större än:

Inga statiskt bevisade förändringar alls, alltså.

https://www.kantarsifo.se/sites/default/files/reports/documents/sifo_vb_mars_2021.pdf

Nä just det. SD håller ställningarna som jag skrev.
2021-03-14, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bedlund
Nä just det. SD håller ställningarna som jag skrev.
Tycker SD ligger lite lågt och S lite högt men det är typiskt för Kantar/SIFO.
2021-03-14, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johanjohan71
Tycker SD ligger lite lågt och S lite högt men det är typiskt för Kantar/SIFO.

Tycker Mp ligger omotiverat högt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in