2021-03-10, 18:32
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja, du har kanske rätt?

Det intressanta är ju inte hur V:s motståndare uppfattar henne, utan hur deras egna väljarna uppfattar henne.

V:s väljare består ju av en brokig skara människor. Dels en stor grupp från "hen-vänstern" 20 åringar som pluggar på konstfack, men också en litet grupp av de som V säger sig representera, d.v.s. timmerhuggarna och gruvarbetarna. Den förstnämnda gruppen gillar nog henne, men den senare gruppen är nog föga övertygade om hennes förträfflighet gissar jag.
Här får man väl lägga till folk i offentlig sektor i största allmänhet. De borde utgöra en betydande andel av V's väljare.
De lär vara personer som blivit skrämda av högerspöket och röstar på V, inte av någon politisk övertygelse (så att de ser Nordkorea som en förebild) utan mer av irrationell rädsla för privatisering.

Och i en del fall bara för att de inser att de blir arbetslösa om liberalism blir starkare. Då köper inte längre offentlig sektor deras arbete, utan då måste dom bli produktiva i privat sektor. Och det låter skrämmande för dom.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja om man talade med dessa norrländska vänsterpartistiska män så skulle man nog tro att de var SD; de tycker och resonerar redan som SD utan att veta det själva.
Det stämmer nog. Skillnaden mellan den politik som SD propagerar för, och gamla vänsterpartier är inte heller så stor.
2021-03-10, 18:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigel1
Ny ou från Sentio. SD ner, C upp. Illavarslande.
https://statistiskopinion.se/2021/03/10/nyheteridag-sentio-februari/
Skulle kunna vara så att värdet för C var lite väl lågt förra gången. C brukar väl få lite högre väljarstöd.

För KD mäter man up pen ökning. Om nu inte Sentio har väldigt stor osäkerhet i sina mätningar så tyder inte detta på att husaffären skulle påverka nämnvärt. Folk kanske ser detta som religiösa sekter som röker ihop.

Intressant är väl att L inte får så lågt värde. Iaf inte så allvarligt lågt som man tidigare sett.
2021-03-10, 19:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Intressant och viktigt att både L och MP ligger under 4%. Det är inte det enda som räknas, men det skulle förbättra rätt mycket i svensk politik om dessa åker ut, både parlamentariskt och sakpolitiskt.

Samtidigt är "de tre stora" påfallande lika i storlek mellan ca 21-25%. Det skulle bädda för intressanta regeringsförhandlingar efter valet, om detta blev valresultatet.
2021-03-10, 20:26
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Tack!

Här är siffrorna:

S 25,4% (-0,9)
M 21,7% (+1,0)
SD 20,7% (-2,6)
V 10,1% (-0,6)
C 7,3% (+1,5)
KD 6,0% (+0,8)
MP 3,3% (-0,3)
L 3,1% (+0,9)
Övr 2,5% (+0,3)

(Nu skall man nog vara medveten om att Sentio inte varit den mest träffsäkra o.u. alla gånger och att deras siffror ibland tycks hoppa upp och ner väl mycket. Så jag tror man skall ta även dessa siffror med en stor nypa salt.)
2021-03-10, 21:00
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Här får man väl lägga till folk i offentlig sektor i största allmänhet. De borde utgöra en betydande andel av V's väljare.
De lär vara personer som blivit skrämda av högerspöket och röstar på V, inte av någon politisk övertygelse (så att de ser Nordkorea som en förebild) utan mer av irrationell rädsla för privatisering.

Och i en del fall bara för att de inser att de blir arbetslösa om liberalism blir starkare. Då köper inte längre offentlig sektor deras arbete, utan då måste dom bli produktiva i privat sektor. Och det låter skrämmande för dom.

Det låter fullt möjligt. Efter en snabbkoll på SCB:s stora mätning, som bekant är den enda som är stor nog att undersöka sådana saker, förefaller V vara lite större bland offentliganställda, men faktiskt inte så jättemycket. Och frågan är om dessa personer blivit vänsterpartister av sitt jobb, eller om vänsterpartister oftare söker sig till offentliga arbetsgivare? Jag vet faktiskt inte. Men som sagt var, V är enl SCB bara några få procentenheter starkare bland offentliganställda än befolkningen i övrigt.

Tydligast var att V är starkast bland ungdomar och svagast bland företagare. Kanske inte så överraskande.

Intressant är även att notera att MP i de senaste av SCB:s undersökningar visat sig ha allt svårare att attrahera ungdomsväljarna, vilket är just dem de ända sedan de bildades levt på. Det skall bli intressant att se om detta håller i sig i även den stora Maj-mätningen, för tappar de dessa kan de hälsa hem.
2021-03-10, 22:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det stämmer nog. Skillnaden mellan den politik som SD propagerar för, och gamla vänsterpartier är inte heller så stor.

Va? Höll du med mig om någonting?
2021-03-10, 22:17
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Tack!

Här är siffrorna:

S 25,4% (-0,9)
M 21,7% (+1,0)
SD 20,7% (-2,6)
V 10,1% (-0,6)
C 7,3% (+1,5)
KD 6,0% (+0,8)
MP 3,3% (-0,3)
L 3,1% (+0,9)
Övr 2,5% (+0,3)

(Nu skall man nog vara medveten om att Sentio inte varit den mest träffsäkra o.u. alla gånger och att deras siffror ibland tycks hoppa upp och ner väl mycket. Så jag tror man skall ta även dessa siffror med en stor nypa salt.)
Sentio brukar väl ofta vara missvisande. Vet inte orsaken att det förhåller sig på det viset.
2021-03-10, 22:25
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessbakelse
Sitter och funderar på Annie Lööfs positionsförflyttning till S.

Rätt hanterat kan den ju egentligen vara gynnsam för den liberalkonservativa koalitionen: C kan locka över miljöpartister, så att MP verkligen hamnar under spärren i valet. Vidare kan kvarvarande borgerliga väljare inom L inse att hoppet är ute för partiet och att de bör stödja M om de vill se en borgerlig regering.

Frågan är om C kan vinna över reinfeldtister från M till sin sida, eller om dessa redan har lämnat moderaterna. Om det sistnämnda är fallet så torde nettoflödet mellan blocken som resultat av Lööfs utspel, för partier över spärren, bli till den liberalkonservativa koalitionens fördel.

Spännande funderingar. Även jag har funderat på detta under senare tid. Jag vet naturligtvis inte heller, men jag har landat i nedanstående:

Det finns förvisso en del nyliberala väljare i Sverige, men så jättemånga är det nog inte när allt kommer till kritan. Dessutom har nog flertalet av dem redan bytt till C förmodar jag. Frågan är nog snarare om de kommer stanna kvar nu, en central del i nyliberalismen är trots allt den ekonomiska politiken som i ett ev. samarbete med S-V-MP lär bli precis raka motsatsen till den de förordar.

Huruvida C kommer lyckas stjäla väljare från MP, eller tvärtom, återstår att se. Jag uppfattar att båda två har många s.k. livsstilsväljare som nog kommer rösta på det alternativ som ger mest kred i bekantskapskretsen. Lööf syns mest i media och brukar göra klart bättre ifrån sig än de olika byfånar MP har en tendens att skicka fram. Samtidigt föredrar media MP framför C.

Men L känns i dagsläget rökta. Sabuni försöker desperat återfå väljarnas förtroende, men jag tror verken höger-, vänster- eller ens mittenväljarna känner något större förtroende för dem längre.

Det känns allt mer som om Åkessons dröm om ett konservativt block kommer bli verklighet i valet 2022. Huruvida ett sådant kan samla en majoritet bakom sig återstår att se. Jag misstänker att det står och faller på om L och MP kommer klara 4%-spärren eller ej.

Jag tror Lööf är väldigt nöjd över sitt sidbyte och bedömer det som ett taktiskt genidrag som kommer medföra att väljarna strömmar till. Det kanske de gör kortsiktigt, även om jag är tveksam till det. Men på lång sikt kan det tvärtom komma att visa sig vara ett ödesdigert misstag. Med sidbytet kommer de få svårt att få genomslag för sin ekonomiska politik, om inte annat kommer åtminstone V sätta tvärstopp för det. Och att övertyga det "konservativa blocket" om sin invandrings politik kommer bli lika omöjligt, om inte annat kommer SD aldrig acceptera den. M.a.o. kan C istället hamna i ett ingenmansland där ingen kan eller vill samarbeta med dem.

Jag tror det smartaste långsiktigt hade varit om de istället stannade kvar i det borgliga blocket och motvilligt accepterade SD:s i&i-politik (med smärre justeringar) och i gengäld krävt att få igenom stora delar av sin ekonomiska politik. Men nu gjorde de ju inte det så...
2021-03-10, 22:29
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Sentio brukar väl ofta vara missvisande. Vet inte orsaken att det förhåller sig på det viset.

Förmodligen främst för att de har en s.k. självrekryterade webbpanel som det av naturliga orsaker är svårt att veta hur representativ den är.
2021-03-10, 22:31
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Sentio var mycket nära SDs valresultat både 2010 och 2014.
2018 misslyckades de. Delvis pga att deras sista mätning innan valet var flera veckor innan och det skedde stora väljarförflyttningar från SD sista tiden.
Media lyckades skrämma folk med t.ex abortfrågan och fick det att framstå som att SD ville förbjuda abort.

Vidare använder Sentio en förhållandevis liten respondentgrupp. De tillämpar ej heller glidande medelvärde.
Detta gör att de är fladdriga. Fördelen är att man snabbare ser förändringar i deras siffror.
Använd dom som trendriktning.
De såg självklart över sina metoder/viktningar osv efter misslyckandet 2018.
Hur de eller några andra OI ligger till så här långt tid sedan senaste facit är det ingen som vet.
2021-03-10, 22:31
Medlem
Yatsys avatar
Det är bra att Centerpartiet har gått ut innan valet att partiet kan och kommer nog vilja bilda regering med Socialdemokraterna. Här får exempelvis småföretagarna chans att veta om i förtid.

Liberalerna är allt jämt osäkert för väljarna. Partiet kan snabbt ändra sig.
2021-03-10, 22:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Spännande funderingar. Även jag har funderat på detta under senare tid. Jag vet naturligtvis inte heller, men jag har landat i nedanstående:

Det finns förvisso en del nyliberala väljare i Sverige, men så jättemånga är det nog inte när allt kommer till kritan. Dessutom har nog flertalet av dem redan bytt till C förmodar jag. Frågan är nog snarare om de kommer stanna kvar nu, en central del i nyliberalismen är trots allt den ekonomiska politiken som i ett ev. samarbete med S-V-MP lär bli precis raka motsatsen till den de förordar.

Huruvida C kommer lyckas stjäla väljare från MP, eller tvärtom, återstår att se. Jag uppfattar att båda två har många s.k. livsstilsväljare som nog kommer rösta på det alternativ som ger mest kred i bekantskapskretsen. Lööf syns mest i media och brukar göra klart bättre ifrån sig än de olika byfånar MP har en tendens att skicka fram. Samtidigt föredrar media MP framför C.

Men L känns i dagsläget rökta. Sabuni försöker desperat återfå väljarnas förtroende, men jag tror verken höger-, vänster- eller ens mittenväljarna känner något större förtroende för dem längre.

Det känns allt mer som om Åkessons dröm om ett konservativt block kommer bli verklighet i valet 2022. Huruvida ett sådant kan samla en majoritet bakom sig återstår att se. Jag misstänker att det står och faller på om L och MP kommer klara 4%-spärren eller ej.

Jag tror Lööf är väldigt nöjd över sitt sidbyte och bedömer det som ett taktiskt genidrag som kommer medföra att väljarna strömmar till. Det kanske de gör kortsiktigt, även om jag är tveksam till det. Men på lång sikt kan det tvärtom komma att visa sig vara ett ödesdigert misstag. Med sidbytet kommer de få svårt att få genomslag för sin ekonomiska politik, om inte annat kommer åtminstone V sätta tvärstopp för det. Och att övertyga det "konservativa blocket" om sin invandrings politik kommer bli lika omöjligt, om inte annat kommer SD aldrig acceptera den. M.a.o. kan C istället hamna i ett ingenmansland där ingen kan eller vill samarbeta med dem.

Jag tror det smartaste långsiktigt hade varit om de istället stannade kvar i det borgliga blocket och motvilligt accepterade SD:s i&i-politik (med smärre justeringar) och i gengäld krävt att få igenom stora delar av sin ekonomiska politik. Men nu gjorde de ju inte det så...

C kan nog tjäna lite i antal väljare men V/S/MP/C som block fortsätter nog backa. De har bara 1 mandat övervikt i riksdagen har jag för mig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in