Citat:
Ursprungligen postat av
Prinsessbakelse
Sitter och funderar på Annie Lööfs positionsförflyttning till S.
Rätt hanterat kan den ju egentligen vara gynnsam för den liberalkonservativa koalitionen: C kan locka över miljöpartister, så att MP verkligen hamnar under spärren i valet. Vidare kan kvarvarande borgerliga väljare inom L inse att hoppet är ute för partiet och att de bör stödja M om de vill se en borgerlig regering.
Frågan är om C kan vinna över reinfeldtister från M till sin sida, eller om dessa redan har lämnat moderaterna. Om det sistnämnda är fallet så torde nettoflödet mellan blocken som resultat av Lööfs utspel, för partier över spärren, bli till den liberalkonservativa koalitionens fördel.
Spännande funderingar. Även jag har funderat på detta under senare tid. Jag vet naturligtvis inte heller, men jag har landat i nedanstående:
Det finns förvisso en del nyliberala väljare i Sverige, men så jättemånga är det nog inte när allt kommer till kritan. Dessutom har nog flertalet av dem redan bytt till C förmodar jag. Frågan är nog snarare om de kommer stanna kvar nu, en central del i nyliberalismen är trots allt den ekonomiska politiken som i ett ev. samarbete med S-V-MP lär bli precis raka motsatsen till den de förordar.
Huruvida C kommer lyckas stjäla väljare från MP, eller tvärtom, återstår att se. Jag uppfattar att båda två har många s.k. livsstilsväljare som nog kommer rösta på det alternativ som ger mest kred i bekantskapskretsen. Lööf syns mest i media och brukar göra klart bättre ifrån sig än de olika byfånar MP har en tendens att skicka fram. Samtidigt föredrar media MP framför C.
Men L känns i dagsläget rökta. Sabuni försöker desperat återfå väljarnas förtroende, men jag tror verken höger-, vänster- eller ens mittenväljarna känner något större förtroende för dem längre.
Det känns allt mer som om Åkessons dröm om ett konservativt block kommer bli verklighet i valet 2022. Huruvida ett sådant kan samla en majoritet bakom sig återstår att se. Jag misstänker att det står och faller på om L och MP kommer klara 4%-spärren eller ej.
Jag tror Lööf är väldigt nöjd över sitt sidbyte och bedömer det som ett taktiskt genidrag som kommer medföra att väljarna strömmar till. Det kanske de gör kortsiktigt, även om jag är tveksam till det. Men på lång sikt kan det tvärtom komma att visa sig vara ett ödesdigert misstag. Med sidbytet kommer de få svårt att få genomslag för sin ekonomiska politik, om inte annat kommer åtminstone V sätta tvärstopp för det. Och att övertyga det "konservativa blocket" om sin invandrings politik kommer bli lika omöjligt, om inte annat kommer SD aldrig acceptera den. M.a.o. kan C istället hamna i ett ingenmansland där ingen kan eller vill samarbeta med dem.
Jag tror det smartaste långsiktigt hade varit om de istället stannade kvar i det borgliga blocket och motvilligt accepterade SD:s i&i-politik (med smärre justeringar) och i gengäld krävt att få igenom stora delar av sin ekonomiska politik. Men nu gjorde de ju inte det så...