2021-03-14, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Det är bra. Fick aldrig tillbaka något, men den brännande känslan är kvar. Känner av det just nu.

Hade inga sår eller så utan det kom spontant under en mycket stressig period.

Okej.
Citera
2021-03-14, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svempus
Jag åkte på det 2018 i december veckan innan jul(17e) det första jag såg av det var att det såg ut som nässelutslag först på morgonen trodde att jag hade gått emot nått jag inte tålde då jag jobbade på ett lantbruk och fortsatte att jobba normalt resten av dagen. Skulle fylla på spolarvätska i lastbilen jag körde den dagen och klev ut ur den och hade rejäl frossa och då visste jag att jag har feber och trodde att jag bara hade blivit sjuk som går över på några dagar och kan jobba i slutet av veckan igen. Vart 14dagars sjukskrivning istället.

Köpte Alvedon när jag åkte hem och tänkte ta två och sen sova så är det bra till dagen efter. Hade fått ett utslag röd/lila/blått i färg om jag kommer ihåg rätt på vänstra underben ca 10*10cm stort som jag visade morsan och hon tyckte att vi skulle in till akuten. Tog tempen hemma innan vi åkte 39 och på akuten när dom tog den var den uppe i 40 och det var ca 20min till sjukhuset hemifrån då. Kom in där visade upp utslaget för den som satt i mottagnings luckan och det tog ca 20min så fick jag komma in Inkommer tydligen som litet infektionslarm enligt journalen på 1177. Så den som satt där kände tydligen igen vad det kunde vara.

Dom satte infart på mig och jag fick nån medicin intravenöst och dropp hade knappt druckit nått under dagen. Fick medicin i 10 dagar 3 tabletter om dagen Amoxicillin. Tog ungefär fyra timmar på akuten innan jag fick åka hem. Hade ont i benet så snart jag reste mig, började gå när jag hade kommit igång så gjorde det inte ont nått mer. Satte mig ner då spände det i benet.

Och allt detta för ett nageltrång jag inte sökte hjälp för i tid så har ni problem med nageltrång sök hjälp för det.
Fick gå till vårdcentralen i ca en månad efter det för omläggning av stortån innan dom gjorde en Operation och fixade nageln sen dess har jag inte haft några direkta problem alls.

Tack så mycket för att du delar med dig av din erfarenhet!

Räckte det inte med Kåvepenin i tablettform? Är rädd att jag ska behöva läggas in.
Citera
2021-03-14, 11:14
Medlem
svempuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forum2018
Tack så mycket för att du delar med dig av din erfarenhet!

Räckte det inte med Kåvepenin i tablettform? Är rädd att jag ska behöva läggas in.
Fick bara Amoxicillin på recept och på akuten fick jag Ringer-Acetat och Bensyl-PC 3g är det som står. Dom pratade om att jag eventuellt skulle få ligga kvar över natten för att jag hade lågt blodtryck när dom testade det men det gick upp efter nån timme och höll sig bra under två timmar..
Citera
2021-03-14, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svempus
Fick bara Amoxicillin på recept och på akuten fick jag Ringer-Acetat och Bensyl-PC 3g är det som står. Dom pratade om att jag eventuellt skulle få ligga kvar över natten för att jag hade lågt blodtryck när dom testade det men det gick upp efter nån timme och höll sig bra under två timmar..

Okej bra att det slutade väl för dig.
Citera
2021-04-02, 00:15
Medlem
Min uppfattning är att det är en varaktig sjukdom, som går bekämpa ner till normalt tillstånd.
Jag har haft rosfeber 15-20 gånger. 50% har behandlats i hemmet och 50% procent inlagd på sjukhus.
Jag känner igen symtomen, stela ben, frossa, rodnad på ben med värmeutveckling, samt allmänt trött. Första gången jag fick det var 2003, blev ombedd att ta mig till akuten under dagen efter besök på vårdcentral. Tog en 5-6 timmar, CRP på ca 400 och begynnande sepsis. Inlagd ca 1 vecka.
Sedan har det kommit och gått. Antibiotika i hemmet eller inläggning för dropp och intravenöst.

I oktober 2020 kom det igen. Hade lite frossa, andfådd, ingen feber. Läkaren skrev remiss för något med lungorna. CRP på akuten 472, inlagd 14 dagar med penicillindropp plus vanligt dropp under ett dygn, intravenös antibiotika i ytterligare 12 dygn och ett dygn tabletter. CRP 143 vid hemgång.
I februari 2021 kände jag av samma saker i andra benet. Drog på det några dagar eftersom jag ändå skulle lägga om det benet som jag drabbades i först på tisdagen. Världens utskällning av sköterskan om att vänta. Doktorn tog det med ro, trots CRP 252. Övertalning skedde och remiss till akuten. Hamnade direkt på mottagning. CRP 532 och självklar inläggning. Intravenös antibiotika ca 10 dagar sedan hemgång efter två dagar med tabletter. CRP på nedgång ca 200.

Fortfarande eftervård på båda benen, genom omläggning 2 dagar i veckan, Stelt, jobbigt och kliande.

Om det inte vore för alla underbara distriktssköterskor, sköterskor och undersköterskor skulle jag inte orka detta eftervården eller på sjukhuset. Ni är underbara!

Ta denna sjukdom på allvar. Kan gå illa, framför allt om det finns annat i bilden som diabetes2.
Kan tillägga att mitt blod socker i februari (sista gången) låg långt över det normala. Faste på 18mmol, tex.
Senast redigerad av kl19xx 2021-04-02 kl. 00:18. Anledning: glömde
Citera
2021-05-16, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kl19xx
Min uppfattning är att det är en varaktig sjukdom, som går bekämpa ner till normalt tillstånd.
Jag har haft rosfeber 15-20 gånger. 50% har behandlats i hemmet och 50% procent inlagd på sjukhus.
Jag känner igen symtomen, stela ben, frossa, rodnad på ben med värmeutveckling, samt allmänt trött. Första gången jag fick det var 2003, blev ombedd att ta mig till akuten under dagen efter besök på vårdcentral. Tog en 5-6 timmar, CRP på ca 400 och begynnande sepsis. Inlagd ca 1 vecka.
Sedan har det kommit och gått. Antibiotika i hemmet eller inläggning för dropp och intravenöst.

I oktober 2020 kom det igen. Hade lite frossa, andfådd, ingen feber. Läkaren skrev remiss för något med lungorna. CRP på akuten 472, inlagd 14 dagar med penicillindropp plus vanligt dropp under ett dygn, intravenös antibiotika i ytterligare 12 dygn och ett dygn tabletter. CRP 143 vid hemgång.
I februari 2021 kände jag av samma saker i andra benet. Drog på det några dagar eftersom jag ändå skulle lägga om det benet som jag drabbades i först på tisdagen. Världens utskällning av sköterskan om att vänta. Doktorn tog det med ro, trots CRP 252. Övertalning skedde och remiss till akuten. Hamnade direkt på mottagning. CRP 532 och självklar inläggning. Intravenös antibiotika ca 10 dagar sedan hemgång efter två dagar med tabletter. CRP på nedgång ca 200.

Fortfarande eftervård på båda benen, genom omläggning 2 dagar i veckan, Stelt, jobbigt och kliande.

Om det inte vore för alla underbara distriktssköterskor, sköterskor och undersköterskor skulle jag inte orka detta eftervården eller på sjukhuset. Ni är underbara!

Ta denna sjukdom på allvar. Kan gå illa, framför allt om det finns annat i bilden som diabetes2.
Kan tillägga att mitt blod socker i februari (sista gången) låg långt över det normala. Faste på 18mmol, tex.

Fy fan det där låter inge vidare, har även jag haft detta två gånger, första gången 2017, vaknar upp med ett "jack" under ögat, trodde jag fått ett insektsbett, så tänkte inte mer på det, dagen efter vaknar jag upp med feber och frossa, och ordentlig svullnad.

Åker in till akuten och hade ett CRP på 52, de ville lägga in mig för intravenöst antibiotika så det inte skulle sprida sig till blodet, men jag propsade emot och "chansade att de gett mig rätt antibiotika" och gick till apoteket och plockade ut på recept, och nu i efterhand var det kanske jävligt dumt, om den inte hade bitit. Men som tur var hjälpte antibiotikan.. och febern gav med sig ganska snabbt, tyvärr minns jag inte hur lång tid det tog innan svullnaden försvann.

Nu i torsdags morse vaknar jag upp med exakt samma symptom på exakt samma ställe, sticker in till när-akuten, de tar CRP test men var "bara" på 6, eftersom jag åkte in så tidigt, har fått ut samma antibiotika som senast, har käkat det sen i torsdags, fick feber natten till fredag, och nu är hela ögat igen-mulat åter igen, men är "frisk i övrigt" och känner mig pigg.

Någon som vet hur lång tid det tar innan svullnaden lägger sig? ser ju ut som man gått en boxningsmatch och man skrämmer ju små barn när man visar sig ute...
Citera
2021-10-14, 10:54
Medlem
Har i måndags blivit diagnostiserad med rosfeber, bägge underbenen är röda , lite svullna och kliar nå fruktansvärt av och till. Är även öm på huden i de drabbade områdena och huden är varm.

Blev ordinerad 1g kåvepenin 3 gånger dagligen i 10 dagar.

Har haft detta av och till i flera år utan att veta vad det varit, oftast sommartid och då i samband med insektsbett som börjat klia och sen har det typ "brutit ut".
Men det har alltid gått över på nån vecka...fram till nu. Nu verkade det inte ge med sig så jag fick ringa VC, och denna gången var det heller inte insektsbett som framkallat det. Och mig veterligen inte sår av något slag. Kanske då stress , har gått in i väggen för en 7 år sen så stress kan nog vara en orsak.

Ser att inge nämner kliande, ger rosfeber klåda?
Det är rejäl klåda som håller i sig en 30 minuter åt gången , kommer av och till. Just nu verkar det inte dyka upp dess mer när jag sover som tur är men har vaknat nån gång av att jag fått kliva upp och ta fram ryggkliaren för en session .
Citera
2021-10-14, 21:47
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matriarken
Har i måndags blivit diagnostiserad med rosfeber, bägge underbenen är röda , lite svullna och kliar nå fruktansvärt av och till. Är även öm på huden i de drabbade områdena och huden är varm.

Blev ordinerad 1g kåvepenin 3 gånger dagligen i 10 dagar.

Har haft detta av och till i flera år utan att veta vad det varit, oftast sommartid och då i samband med insektsbett som börjat klia och sen har det typ "brutit ut".
Men det har alltid gått över på nån vecka...fram till nu. Nu verkade det inte ge med sig så jag fick ringa VC, och denna gången var det heller inte insektsbett som framkallat det. Och mig veterligen inte sår av något slag. Kanske då stress , har gått in i väggen för en 7 år sen så stress kan nog vara en orsak.

Ser att inge nämner kliande, ger rosfeber klåda?
Det är rejäl klåda som håller i sig en 30 minuter åt gången , kommer av och till. Just nu verkar det inte dyka upp dess mer när jag sover som tur är men har vaknat nån gång av att jag fått kliva upp och ta fram ryggkliaren för en session .
Nja, klåda är inte det vanligaste. Också underligt att det är bägge benen. Ensidig benrodnad brukar vara det klassiska. Tog man "snabbsänkan"/CRP? Har du feber? Ritade de ut utsträckningen av rodnaden? Om inte, gör det själv. Så kan man se om det blir mindre, mer eller oförändrat.
Citera
2021-10-14, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Nja, klåda är inte det vanligaste. Också underligt att det är bägge benen. Ensidig benrodnad brukar vara det klassiska. Tog man "snabbsänkan"/CRP? Har du feber? Ritade de ut utsträckningen av rodnaden? Om inte, gör det själv. Så kan man se om det blir mindre, mer eller oförändrat.

CRP var en aning hög men inte så det skulle vara nått, ingen feber eller sjuk på annat sätt. De ritade inte ut nått så kanske jag gör det imorron.

Jag är själv lite skeptisk till att det är rosfeber med tanke på att symptomen inte är riktigt likadana.
Har ätit antibiotikan i 3 dagar nu så jag ger väl det till efter helgen för att se om det har nån verkan.

Klådan är outhärdlig imellanåt, tidigare idag så kliade det nått så fruktansvärt så jag tänkte nästan åka in på akuten för att får nån hjälp med det. Ryggkliaren har fått jobba på vader istället
Citera
2021-10-14, 23:01
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matriarken
CRP var en aning hög men inte så det skulle vara nått, ingen feber eller sjuk på annat sätt. De ritade inte ut nått så kanske jag gör det imorron.

Jag är själv lite skeptisk till att det är rosfeber med tanke på att symptomen inte är riktigt likadana.
Har ätit antibiotikan i 3 dagar nu så jag ger väl det till efter helgen för att se om det har nån verkan.

Klådan är outhärdlig imellanåt, tidigare idag så kliade det nått så fruktansvärt så jag tänkte nästan åka in på akuten för att får nån hjälp med det. Ryggkliaren har fått jobba på vader istället
Hm. Håller med dig. Det låter lite tveksamt. Man skall aldrig säga aldrig, men det låter inte som ett typiskt fall av rosfeber om man säger så.

Om du vill ha förslag på andra diagnoser, kan du berätta lite mer om dig själv och om symptomen?
Citera
2021-11-10, 08:57
Medlem
carminaburanas avatar
Tjena, tror jag har rosfeber, var inne på kvällsmottagningen i lördags då jag misstänkte att det kanske var blodpropp i benet, eftersom jag hade rodnad och ont. Sänkan var bara 25, så jag fick antibiotika, Heracillin/Flucloxacillin(3x10 dagar)

Såhär ser det ut. Ni kan jämföra rodnaden med det där märket jag har på benet, verkar ha blivit dubbelt så långt. Väntar på återuppringning från VC nu. Vaknar med ont som fasen i benet.
Problemet är att jag går på cytostatika som sänker binjuren jag har kvar efter cancerbehandling, så jag går på Hydrokortison med (50mg om dagen) Undrar lite om min cytostatika slår ut penicillinet? Det heter Mitotane.

https://i.imgur.com/Kj6DAYg.jpg
Citera
2021-11-11, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Tjena, tror jag har rosfeber, var inne på kvällsmottagningen i lördags då jag misstänkte att det kanske var blodpropp i benet, eftersom jag hade rodnad och ont. Sänkan var bara 25, så jag fick antibiotika, Heracillin/Flucloxacillin(3x10 dagar)

Såhär ser det ut. Ni kan jämföra rodnaden med det där märket jag har på benet, verkar ha blivit dubbelt så långt. Väntar på återuppringning från VC nu. Vaknar med ont som fasen i benet.
Problemet är att jag går på cytostatika som sänker binjuren jag har kvar efter cancerbehandling, så jag går på Hydrokortison med (50mg om dagen) Undrar lite om min cytostatika slår ut penicillinet? Det heter Mitotane.

https://i.imgur.com/Kj6DAYg.jpg
Förstår inte vilken som är före och efter. Om du har feber så borde du ringa 1177. Fortsätt annars med antibiotikakuren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in