Citat:
Ursprungligen postat av
kl19xx
Min uppfattning är att det är en varaktig sjukdom, som går bekämpa ner till normalt tillstånd.
Jag har haft rosfeber 15-20 gånger. 50% har behandlats i hemmet och 50% procent inlagd på sjukhus.
Jag känner igen symtomen, stela ben, frossa, rodnad på ben med värmeutveckling, samt allmänt trött. Första gången jag fick det var 2003, blev ombedd att ta mig till akuten under dagen efter besök på vårdcentral. Tog en 5-6 timmar, CRP på ca 400 och begynnande sepsis. Inlagd ca 1 vecka.
Sedan har det kommit och gått. Antibiotika i hemmet eller inläggning för dropp och intravenöst.
I oktober 2020 kom det igen. Hade lite frossa, andfådd, ingen feber. Läkaren skrev remiss för något med lungorna. CRP på akuten 472, inlagd 14 dagar med penicillindropp plus vanligt dropp under ett dygn, intravenös antibiotika i ytterligare 12 dygn och ett dygn tabletter. CRP 143 vid hemgång.
I februari 2021 kände jag av samma saker i andra benet. Drog på det några dagar eftersom jag ändå skulle lägga om det benet som jag drabbades i först på tisdagen. Världens utskällning av sköterskan om att vänta. Doktorn tog det med ro, trots CRP 252. Övertalning skedde och remiss till akuten. Hamnade direkt på mottagning. CRP 532 och självklar inläggning. Intravenös antibiotika ca 10 dagar sedan hemgång efter två dagar med tabletter. CRP på nedgång ca 200.
Fortfarande eftervård på båda benen, genom omläggning 2 dagar i veckan, Stelt, jobbigt och kliande.
Om det inte vore för alla underbara distriktssköterskor, sköterskor och undersköterskor skulle jag inte orka detta eftervården eller på sjukhuset. Ni är underbara!
Ta denna sjukdom på allvar. Kan gå illa, framför allt om det finns annat i bilden som diabetes2.
Kan tillägga att mitt blod socker i februari (sista gången) låg långt över det normala. Faste på 18mmol, tex.
Fy fan det där låter inge vidare, har även jag haft detta två gånger, första gången 2017, vaknar upp med ett "jack" under ögat, trodde jag fått ett insektsbett, så tänkte inte mer på det, dagen efter vaknar jag upp med feber och frossa, och ordentlig svullnad.
Åker in till akuten och hade ett CRP på 52, de ville lägga in mig för intravenöst antibiotika så det inte skulle sprida sig till blodet, men jag propsade emot och "chansade att de gett mig rätt antibiotika" och gick till apoteket och plockade ut på recept, och nu i efterhand var det kanske jävligt dumt, om den inte hade bitit. Men som tur var hjälpte antibiotikan.. och febern gav med sig ganska snabbt, tyvärr minns jag inte hur lång tid det tog innan svullnaden försvann.
Nu i torsdags morse vaknar jag upp med exakt samma symptom på exakt samma ställe, sticker in till när-akuten, de tar CRP test men var "bara" på 6, eftersom jag åkte in så tidigt, har fått ut samma antibiotika som senast, har käkat det sen i torsdags, fick feber natten till fredag, och nu är hela ögat igen-mulat åter igen, men är "frisk i övrigt" och känner mig pigg.
Någon som vet hur lång tid det tar innan svullnaden lägger sig? ser ju ut som man gått en boxningsmatch och man skrämmer ju små barn när man visar sig ute...