2021-03-13, 19:47
Medlem
Fick det i slutet av 2016, gjorde fruktansvärt ont när benet var lodrätt, kändes som eld som sakta sjönk neråt.
Hade en infektion som var stor som en 100mg chokladkaka, riktigt trögflytande innehåll, kunde trycka med en penna eller liknande och sedan tog det 20-30 sekunder innan området jag tryckt ner återgick till rätt form.

Gick bra att köra bil men när jag sedan gick in till kontoret så "brände" det, sitta ner gick ok, bättre när jag hade benet upphöjt. Att sedan gå någonstans igen gjorde att "branden" började på nytt.
Varje gång jag rörde mig så tog det kanske 5-10 minuter innan jag vande mig vid smärtorna.

Tror jag var frisk igen efter någon månad, jag har fortfarande ett märke på benet men infektionen har inte återkommit.
Jag var först på VC ser jag, journal-anteckningarna är därifrån, och kvällen efter var jag tydligen på infektionskliniken och fick bara smärtstillande. Ingen diagnos men jag har själv kallat det rosfeber
Citat:
Ursprungligen postat av Journalen-Aktuellt
Haft en böld på vänster ben i 1-2 veckor. I början som ett litet myggbett, en röd fläck som inte gjorde ont. Nu tilltagande smärta, rodnad och värmeökning. Försökt att sticka hål på abcessen utan utbyte. Inte haft feber, inga sett något bett eller fästing. Ej använt alsolsprit.
Citat:
Ursprungligen postat av Journalen-Lokalstatus
Ses en 1 cm i diameter stor abcess. Runtom ses en 6 cm i diameter stor kraftig rodnad. Värmeökning. Pittingödem i området längs hela smalbenet. Ingen fluktuation av den lilla abcessen.
Citat:
Ursprungligen postat av Journalen-Bedömning
Abcess vänster ben, för liten för att incidera. Rekommenderar alsollösning, får recept på Flukloxacillin 1 g x 3 i 10 dagar. Smärtlindring med receptfri analgetika. Högläge på foten för att minska svullnad. Informeras om att söka åter vid försämring eller feber. Om abcessen blir större skall den incideras.
Citera
2021-03-13, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forum2018
Jag är normalviktig och jag rengör med koksaltlösning i den kroppsdel det berör.
Vad är det för kronisk skada du har?
Citera
2021-03-13, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om du har sepsis, handlar det inte om några tiondels graders temperaturförhöjning...

Kan du förklara närmare så att jag förstår vad du menar?
Citera
2021-03-13, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostadIgelkott
Fick det i slutet av 2016, gjorde fruktansvärt ont när benet var lodrätt, kändes som eld som sakta sjönk neråt.
Hade en infektion som var stor som en 100mg chokladkaka, riktigt trögflytande innehåll, kunde trycka med en penna eller liknande och sedan tog det 20-30 sekunder innan området jag tryckt ner återgick till rätt form.

Gick bra att köra bil men när jag sedan gick in till kontoret så "brände" det, sitta ner gick ok, bättre när jag hade benet upphöjt. Att sedan gå någonstans igen gjorde att "branden" började på nytt.
Varje gång jag rörde mig så tog det kanske 5-10 minuter innan jag vande mig vid smärtorna.

Tror jag var frisk igen efter någon månad, jag har fortfarande ett märke på benet men infektionen har inte återkommit.
Jag var först på VC ser jag, journal-anteckningarna är därifrån, och kvällen efter var jag tydligen på infektionskliniken och fick bara smärtstillande. Ingen diagnos men jag har själv kallat det rosfeber
Det var dock inte rosfeber.
Citera
2021-03-13, 19:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Kan du förklara närmare så att jag förstår vad du menar?

Febern blir jättehög, d.v.s. till och med en termometer från BILTEMA som är avsedd för UTOMHUSBRUK kan detektera att du har feber, om du stoppar den i armhålan...

Jag menar inte det här på något elakt sätt, men har du någon form av diagnos..?
Citera
2021-03-13, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNerfHerder
Vad är det för kronisk skada du har?

Vill undvika allt för mycket detaljer i tråden för att inte outa mig, jag skickar pm.
Citera
2021-03-13, 20:01
Medlem
Citat:
Febern blir jättehög, d.v.s. till och med en termometer från BILTEMA som är avsedd för UTOMHUSBRUK kan detektera att du har feber, om du stoppar den i armhålan...

Jag menar inte det här på något elakt sätt, men har du någon form av diagnos..?

Och du tror att alla ska känna till det? att det är allmänbildning?

din fråga fick mig att tappa respekten för dig.
Citera
2021-03-13, 20:04
Medlem
Citat:
Om du har sepsis, handlar det inte om några tiondels graders temperaturförhöjning...

du vet väl om att man t ex kan ha bilhåleinflammation utan feber? man måste inte alltid ha feber för att ha ett tillstånd
Citera
2021-03-13, 20:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Och du tror att alla ska känna till det? att det är allmänbildning?

din fråga fick mig att tappa respekten för dig.

Inte för sakfrågan, utan för att det verkar som att du måste få mycket klara och enkla besked för att förstå dem?

Citat:
du vet väl om att man t ex kan ha bilhåleinflammation utan feber? man måste inte alltid ha feber för att ha ett tillstånd

Ja, men inte blodförgiftning... Jag lämnar det här nu.
Citera
2021-03-13, 20:21
Medlem
Citat:
Inte för sakfrågan, utan för att det verkar som att du måste få mycket klara och enkla besked för att förstå dem?

Ja, men inte blodförgiftning... Jag lämnar det här nu.

Visst jag kan ju gissa vad du vill ha sagt, men undvik gärna att tala i gåtor. Det är bara irrriterande.
Citera
2021-03-13, 22:18
Bannlyst
Citat:
Vad otäckt! Hur är det nu?
Det är bra. Fick aldrig tillbaka något, men den brännande känslan är kvar. Känner av det just nu.

Hade inga sår eller så utan det kom spontant under en mycket stressig period.
Citera
2021-03-14, 08:57
Medlem
svempuss avatar
Jag åkte på det 2018 i december veckan innan jul(17e) det första jag såg av det var att det såg ut som nässelutslag först på morgonen trodde att jag hade gått emot nått jag inte tålde då jag jobbade på ett lantbruk och fortsatte att jobba normalt resten av dagen. Skulle fylla på spolarvätska i lastbilen jag körde den dagen och klev ut ur den och hade rejäl frossa och då visste jag att jag har feber och trodde att jag bara hade blivit sjuk som går över på några dagar och kan jobba i slutet av veckan igen. Vart 14dagars sjukskrivning istället.

Köpte Alvedon när jag åkte hem och tänkte ta två och sen sova så är det bra till dagen efter. Hade fått ett utslag röd/lila/blått i färg om jag kommer ihåg rätt på vänstra underben ca 10*10cm stort som jag visade morsan och hon tyckte att vi skulle in till akuten. Tog tempen hemma innan vi åkte 39 och på akuten när dom tog den var den uppe i 40 och det var ca 20min till sjukhuset hemifrån då. Kom in där visade upp utslaget för den som satt i mottagnings luckan och det tog ca 20min så fick jag komma in Inkommer tydligen som litet infektionslarm enligt journalen på 1177. Så den som satt där kände tydligen igen vad det kunde vara.

Dom satte infart på mig och jag fick nån medicin intravenöst och dropp hade knappt druckit nått under dagen. Fick medicin i 10 dagar 3 tabletter om dagen Amoxicillin. Tog ungefär fyra timmar på akuten innan jag fick åka hem. Hade ont i benet så snart jag reste mig, började gå när jag hade kommit igång så gjorde det inte ont nått mer. Satte mig ner då spände det i benet.

Och allt detta för ett nageltrång jag inte sökte hjälp för i tid så har ni problem med nageltrång sök hjälp för det.
Fick gå till vårdcentralen i ca en månad efter det för omläggning av stortån innan dom gjorde en Operation och fixade nageln sen dess har jag inte haft några direkta problem alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in