Citat:
Ursprungligen postat av
trid3nt
Har haft det på sidan av huvudet, kring örat totalt 4 gånger. Det börjar med hetta, sen svullnad och rodnad. Sen kommer hög feber efter några timmar och då är jag helt väck. Förloppet är snabbt och som skrivits tidigare kan det leda till sepsis. Inget att leka med alltså.
Vet man symptomen så är det läkare på en gång som gäller för att få antibiotika. Har man återkommande så kan man få utskrivet så att det finns hemma.
Problemet är att inte alla läkare fattar vad det är när det sitter kring örat så jag har fått tala om det för dem.
Nu har jag inte haft det på 5 år pga att jag hittade en vettig läkare som gav ett tips. Det är ju streptokocker som åker in i kroppen. I mitt fall genom hudflagor in i örat pga fnasig och torr hud. Jag ser till att smörja mig med kräm nu för att hålla huden mjuk. Inga problem längre.
Vad är symtomen på sepsis?
Nu är det andra gången på kort tid som jag får kåvepenin. 1 g tablett, 3 gånger dagligen i 10 dagar. Frågan är om detta är tillräckligt. Vilken sorts läkare hjälpte dig? alltså specialitet.