2021-03-13, 16:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forum2018
Jo jag har det permanent. Känner mig döende. Måste jag äta antibiotika dagligen för resten av livet?

Naturligtvis inte. Bara när du har ett utbrott.
Citera
2021-03-13, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Naturligtvis inte. Bara när du har ett utbrott.

Jag har ju problemet hela tiden.
Citera
2021-03-13, 16:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag har ju problemet hela tiden.

I så fall får du fel antibiotika. Men vi kommer inte längre. Du måste se till att få en remiss till en riktig infektionsläkare. Läkarna på vårdcentralen kan lite om mycket, men de kan inte finliret i något.
Citera
2021-03-13, 16:34
Medlem
Citat:
Varför inte ara ta det omgående i alla fall? känns ju säkrast

läkaren skrev ut kåvepenin efter att ha sett bild och satte diagnosen rosfeber, kan jag vara säker på att kåvepenitet är tillräckligt eller rätt sorts antibiotika?
Kåvepenin är tillräckligt såvida att bakterierna som orsakar rosfeber är kåvepeninkänsliga. Har du inte rosfeber utan en annan åkomma så gäller andra behandlingsrutiner än vid rosfeber och då är kanske inte kåvepenin tillräckligt.
Citera
2021-03-13, 16:35
Medlem
Citat:
Vad är symtomen på sepsis?

Nu är det andra gången på kort tid som jag får kåvepenin. 1 g tablett, 3 gånger dagligen i 10 dagar. Frågan är om detta är tillräckligt. Vilken sorts läkare hjälpte dig? alltså specialitet.

Du får hög feber och mår allmänt skit med sepsis. Kanske inte något man märker om man tror att det är en ”vanlig” infektion.

Jag hamnade till slut hos en erfaren läkare på akuten som visste vad rosfeber var, eller rättare sagt min variant som ju satte sig kring örat. Kåvepenin 3 ggr/dag i 10 dagar är vad jag har fått varje gång. Det har alltid bitit efter 2-3 dagar. Tilläggas bör att jag är grundfrisk utan underliggande sjukdomar och är vältränad.

Du borde gå till din husläkare och se om de kan utreda varför du får det ofta.
Citera
2021-03-13, 16:46
Medlem
Citat:
Jo jag har det permanent. Känner mig döende. Måste jag äta antibiotika dagligen för resten av livet?
Det är svårt att svara på. Du har ju det till viss del i dina egna händer, då man kan göra mycket genom att hålla normal vikt och huden hel.
Citera
2021-03-13, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I så fall får du fel antibiotika. Men vi kommer inte längre. Du måste se till att få en remiss till en riktig infektionsläkare. Läkarna på vårdcentralen kan lite om mycket, men de kan inte finliret i något.

Okej.
Senast redigerad av Forum2018 2021-03-13 kl. 20:02.
Citera
2021-03-13, 19:25
Medlem
[quote=Forum2018|75055580]Okej.

En fråga till: Är infektionsläkare bättre även när det gäller en kroppsdel som rör ÖNH-området? Vad är bäst i detta fall infekntionsläkare eller ÖNH-läkare?
Senast redigerad av Forum2018 2021-03-13 kl. 19:53.
Citera
2021-03-13, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNerfHerder
Det är svårt att svara på. Du har ju det till viss del i dina egna händer, då man kan göra mycket genom att hålla normal vikt och huden hel.

Jag är normalviktig och jag rengör med koksaltlösning i den kroppsdel det berör.
Citera
2021-03-13, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trid3nt
Du får hög feber och mår allmänt skit med sepsis. Kanske inte något man märker om man tror att det är en ”vanlig” infektion.

Jag hamnade till slut hos en erfaren läkare på akuten som visste vad rosfeber var, eller rättare sagt min variant som ju satte sig kring örat. Kåvepenin 3 ggr/dag i 10 dagar är vad jag har fått varje gång. Det har alltid bitit efter 2-3 dagar. Tilläggas bör att jag är grundfrisk utan underliggande sjukdomar och är vältränad.

Jag vet varför jag får detta. Jag har har konstaterade kroniska skador i det berörda organet.

Det var VC-läkaren som skrev ut antibiotikan. Han nämnde rosfeber i journalen, hade aldrig hört talas om det tidigare.
Citera
2021-03-13, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trid3nt

Måste man ha feber för att ha sepsis? det där med feber är krångligt eftersom man måste veta vad ens normala temperatur är och sedan är frågan om man vågar lita på sådan där billig muntermometer för typ 100 kr?
Citera
2021-03-13, 19:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Måste man ha feber för att ha sepsis? det där med feber är krångligt eftersom man måste veta vad ens normala temperatur är och sedan är frågan om man vågar lita på sådan där billig muntermometer för typ 100 kr?

Om du har sepsis, handlar det inte om några tiondels graders temperaturförhöjning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in