Citat:
Ursprungligen postat av
Legerdemain
För mig är det obegripligt hur man kan tycka att 1995 och 2021 är lika.
Skillnaden i år mellan 2021 och 1995 är i år för övrigt lika stor som den mellan 1995 och 1969 – och det känns faktiskt ganska hisnande. Visst kan man tycka att startmenyn är densamma, men 1995 är en helt annan värld. De flesta hade faktiskt varken dator, modem eller mobiltelefon då. Jag minns den tiden utomordentligt väl – och den var rolig på sitt sätt. Vi visste ju inte om något annat. Jag var tolv år.
Jag vill minnas att 1995 var första gången jag använde en dator. En vän till mig hade en pappa som låg i framkant när det gällde allt tekniskt. Han hade inte något nät, men det fanns ju inte mycket att se på nätet på den tiden heller. Jag minns när vi skulle sätta på den. Lät som en jetmotor och tog nära nog fem minuter. När jag tänker efter var det inte ens Windows 95 – utan 3.11 från början av 1994!
Jag minns 1995 ur IT-synvinkel annorlunda. Dator var etablerat och persondatorn fyllde 20 år (Altair 8800 kom 1975 och detta år brukar räknas som födelseåret) och Windows 95-hypen var oerhörd. Microsoft hyrde ju t.o.m Globen för lanseringseventet. Detta år läste jag bl.a. Datormagazin (sista året för denna tidskrift i original), Bit, MaxiData, MacWorld, MikroDatorn o.s.v och betraktade definitivt datorer som standardvaror även om detta med Internet och modem var nytt och ovanligt (1995 befann det sig i barnskorna). Stormarknaderna såsom City Stormarknad, ComputerCity, OnOff och Siba krängde datorer och hade tämligen stora avdelningar för dessa. Många fristående datorbutiker fanns och deras annonser trängdes i tidskrifterna. I Lund låg Studentlitteraturs Apple Education Center på utmärkt plats i centrum.
Datorer var också något man diskuterade i skolan samt lånade spel, diskuterade dessa o.s.v. Om någon inte hade dator hemma (än) fanns spelkonsoller.
Så jag skulle inte riktigt hålla med om att datorer var "ovanliga" år 1995, tvärtom. Däremot var mobiltelefoner mer ovanliga men det berodde ju också på att utvecklingen där befann sig i startgroparna (1995 för GSM var som 1977 för datorer med tanke på att denna nya digitala standard fick sina första enheter 1993).
Går vi däremot tillbaka till ett år som 1988 var datorer avsevärt ovanligare än 1995. Under de sju år som gick där skedde mycket snabba framsteg, från 286 och 386 samt MS-DOS 4.x och Windows 2.x till Pentium 100-133 och Windows 95. 286or uppfattades som åldriga reliker då, minst sagt. På Macsidan var det också stora saker som skedde, från 68000 och 68020 samt 68030 till PowerPC 601, 603 och 604. En Macintosh II från 1987 uppfattades också som väldigt gammal år 1995 även om den var klart modernare än PC från samma år (undantaget IBM PS/2).
Som sagt, 1995 betraktade jag i princip "vanligheten" hos en dator ungefär som ett kylskåp såvida det inte handlade om väldigt gamla personer.
Edit: Windows 10 (21H1 kör jag) betraktar jag som helt OK fast då har jag också konfigurerat det som jag vill inklusive debloat (självfallet ren installation från Microsoft-ISO) och med Classic Shell då jag inte är överens med Startmenyn i 10-tappning utan föredrar den traditionella typen (som i sin tur liknar Applemenyn i Macens klassiska Mac OS).
Sedan undviker jag diverse mainstreamprogramvaror (Adobe Reader, Google Chrome o.dyl) som pesten (de är strikt portade från burken). Nu har jag också applicerat konfigurationer som liknar de jag kört med under åren med Mac OS X (och tidigare Mac OS) vilket också bidragit till att Windows 10 funkar utmärkt bra här.
Däremot måste jag säga att jag generellt föredrar Aero i glasversion, alternativt stilen hos Amiga OS 4.x för att inte tala om Mac OS X 10.5 Leopard och 10.6 Snow Leopard.