2021-01-06, 23:48
Medlem
Legerdemains avatar
För mig är det obegripligt hur man kan tycka att 1995 och 2021 är lika.

Skillnaden i år mellan 2021 och 1995 är i år för övrigt lika stor som den mellan 1995 och 1969 – och det känns faktiskt ganska hisnande. Visst kan man tycka att startmenyn är densamma, men 1995 är en helt annan värld. De flesta hade faktiskt varken dator, modem eller mobiltelefon då. Jag minns den tiden utomordentligt väl – och den var rolig på sitt sätt. Vi visste ju inte om något annat. Jag var tolv år.

Jag vill minnas att 1995 var första gången jag använde en dator. En vän till mig hade en pappa som låg i framkant när det gällde allt tekniskt. Han hade inte något nät, men det fanns ju inte mycket att se på nätet på den tiden heller. Jag minns när vi skulle sätta på den. Lät som en jetmotor och tog nära nog fem minuter. När jag tänker efter var det inte ens Windows 95 – utan 3.11 från början av 1994!
Citera
2021-01-10, 17:21
Medlem
Lamperouges avatar
Vad som hänt sedan Windows 95? Testa att använda Windows 95 idag med tillhörande dator från den perioden.
Citera
2021-01-16, 14:24
Medlem
Enydrions avatar
En sak jag kommer ihåg är väl att det inte gick att ha så värst många tecken i filnamnen, kunde skriva mycket längre namn på min Amiga...(har jag för mig)

Amigan kom 1985, och workbenchen? På den var ganska lik Windows 95...
Senast redigerad av Enydrion 2021-01-16 kl. 14:46.
Citera
2021-01-16, 15:00
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
En sak jag kommer ihåg är väl att det inte gick att ha så värst många tecken i filnamnen, kunde skriva mycket längre namn på min Amiga...(har jag för mig)

Amigan kom 1985, och workbenchen? På den var ganska lik Windows 95...

8+3 tecken gällde i DOS, men det löste man väl i och med W95?
Citera
2021-01-16, 15:44
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
8+3 tecken gällde i DOS, men det löste man väl i och med W95?
Ja, man körde med dubbla tabeller. Filerna kunde ses både som versala 8+3 och som långa namn med blandat versalt och gement.
Citera
2021-01-17, 01:14
Bannlyst
Inte mycket direkt.

We Were Promised Jetpacks
https://www.youtube.com/watch?v=73Onygnmltg
Citera
2021-01-17, 05:05
Medlem
Riksdalerns avatar
Kommer ihåg när jag skulle få mitt internet att fungera på Windows 95 och när alla program helt plötsligt slutade fungera och man var tvungen att installera om hela skiten var 3-4:e månad....

Tror inte du förstår hur mycket arbete som har lagts ner på att forma det windows vi fick 95 som hade den perfekta layouten till det nästintill perfekta windows vi har idag.

Man slet bort sitt hår av ilska windows 95-98-2000-ME, när XP kom började det hända saker inom stabiliteten, sedan tog dem ett steg tillbaka på Vista men återhämtade sig snabbare än någonsin med Windows 7 som är personligen mitt favorit windows genom alla tider, satan vilket stabilt windows, vi kommer aldrig nå upp till Windows 7 igen!
Citera
2021-01-26, 19:15
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
En dator ser precis likadan ut - burk, skärm, tangentbord och mus. Programvaran ser precis likadan ut - skrivbord med ikoner och startmeny.

Är inte detta helt otroligt egentligen? Vem hade kunnat drömma om att det skulle ske så lite på så lång tid?

Vet inte riktigt vad du väntat dig för förändring i user interfacet? 3D desktop och VR glasögon?

Den grundläggande laoyten har väl inte ändrats mycket men det är väl så folk vill att det ska se ut.

Annars, kom med egna förslag och skapa något eget?

Däremot så har det ju hänt en väldans massa under huven.
Citera
2021-03-14, 04:55
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Vet inte riktigt vad du väntat dig för förändring i user interfacet? 3D desktop och VR glasögon?
Jag brukar faktiskt se på 3d-film tillsammans med kompisar i andra länder i VR då man kan dela skärm, man kan tom. köra flera skärmar som man kan flytta dit man vill ha dem med handen, vi har också kollat på livestreams ihop, jag har tom. varit på VR-dejt med en tjej från Frankrike där vi satt och tog i varandras VR-avatarer en stund innan vi såg på Youtubeklipp och serier ihop. Umgicks med henne i en chatt från början, efter jag visade henne hur jag och mina kompisar umgås i VR så blev hon så fanatisk över det att hon omedelbart köpte ett eget headset så vi kunde träffas där
Citera
2021-03-14, 05:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
För mig är det obegripligt hur man kan tycka att 1995 och 2021 är lika.

Skillnaden i år mellan 2021 och 1995 är i år för övrigt lika stor som den mellan 1995 och 1969 – och det känns faktiskt ganska hisnande. Visst kan man tycka att startmenyn är densamma, men 1995 är en helt annan värld. De flesta hade faktiskt varken dator, modem eller mobiltelefon då. Jag minns den tiden utomordentligt väl – och den var rolig på sitt sätt. Vi visste ju inte om något annat. Jag var tolv år.

Jag vill minnas att 1995 var första gången jag använde en dator. En vän till mig hade en pappa som låg i framkant när det gällde allt tekniskt. Han hade inte något nät, men det fanns ju inte mycket att se på nätet på den tiden heller. Jag minns när vi skulle sätta på den. Lät som en jetmotor och tog nära nog fem minuter. När jag tänker efter var det inte ens Windows 95 – utan 3.11 från början av 1994!

Jag minns 1995 ur IT-synvinkel annorlunda. Dator var etablerat och persondatorn fyllde 20 år (Altair 8800 kom 1975 och detta år brukar räknas som födelseåret) och Windows 95-hypen var oerhörd. Microsoft hyrde ju t.o.m Globen för lanseringseventet. Detta år läste jag bl.a. Datormagazin (sista året för denna tidskrift i original), Bit, MaxiData, MacWorld, MikroDatorn o.s.v och betraktade definitivt datorer som standardvaror även om detta med Internet och modem var nytt och ovanligt (1995 befann det sig i barnskorna). Stormarknaderna såsom City Stormarknad, ComputerCity, OnOff och Siba krängde datorer och hade tämligen stora avdelningar för dessa. Många fristående datorbutiker fanns och deras annonser trängdes i tidskrifterna. I Lund låg Studentlitteraturs Apple Education Center på utmärkt plats i centrum.

Datorer var också något man diskuterade i skolan samt lånade spel, diskuterade dessa o.s.v. Om någon inte hade dator hemma (än) fanns spelkonsoller.

Så jag skulle inte riktigt hålla med om att datorer var "ovanliga" år 1995, tvärtom. Däremot var mobiltelefoner mer ovanliga men det berodde ju också på att utvecklingen där befann sig i startgroparna (1995 för GSM var som 1977 för datorer med tanke på att denna nya digitala standard fick sina första enheter 1993).

Går vi däremot tillbaka till ett år som 1988 var datorer avsevärt ovanligare än 1995. Under de sju år som gick där skedde mycket snabba framsteg, från 286 och 386 samt MS-DOS 4.x och Windows 2.x till Pentium 100-133 och Windows 95. 286or uppfattades som åldriga reliker då, minst sagt. På Macsidan var det också stora saker som skedde, från 68000 och 68020 samt 68030 till PowerPC 601, 603 och 604. En Macintosh II från 1987 uppfattades också som väldigt gammal år 1995 även om den var klart modernare än PC från samma år (undantaget IBM PS/2).

Som sagt, 1995 betraktade jag i princip "vanligheten" hos en dator ungefär som ett kylskåp såvida det inte handlade om väldigt gamla personer.

Edit: Windows 10 (21H1 kör jag) betraktar jag som helt OK fast då har jag också konfigurerat det som jag vill inklusive debloat (självfallet ren installation från Microsoft-ISO) och med Classic Shell då jag inte är överens med Startmenyn i 10-tappning utan föredrar den traditionella typen (som i sin tur liknar Applemenyn i Macens klassiska Mac OS).

Sedan undviker jag diverse mainstreamprogramvaror (Adobe Reader, Google Chrome o.dyl) som pesten (de är strikt portade från burken). Nu har jag också applicerat konfigurationer som liknar de jag kört med under åren med Mac OS X (och tidigare Mac OS) vilket också bidragit till att Windows 10 funkar utmärkt bra här.

Däremot måste jag säga att jag generellt föredrar Aero i glasversion, alternativt stilen hos Amiga OS 4.x för att inte tala om Mac OS X 10.5 Leopard och 10.6 Snow Leopard.
Senast redigerad av Mobiltelefon 2021-03-14 kl. 06:07.
Citera
2021-03-14, 14:43
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Så jag skulle inte riktigt hålla med om att datorer var "ovanliga" år 1995, tvärtom. Däremot var mobiltelefoner mer ovanliga men det berodde ju också på att utvecklingen där befann sig i startgroparna (1995 för GSM var som 1977 för datorer med tanke på att denna nya digitala standard fick sina första enheter 1993).

Går vi däremot tillbaka till ett år som 1988 var datorer avsevärt ovanligare än 1995. Under de sju år som gick där skedde mycket snabba framsteg, från 286 och 386 samt MS-DOS 4.x och Windows 2.x till Pentium 100-133 och Windows 95. 286or uppfattades som åldriga reliker då, minst sagt. På Macsidan var det också stora saker som skedde, från 68000 och 68020 samt 68030 till PowerPC 601, 603 och 604. En Macintosh II från 1987 uppfattades också som väldigt gammal år 1995 även om den var klart modernare än PC från samma år (undantaget IBM PS/2).

Som sagt, 1995 betraktade jag i princip "vanligheten" hos en dator ungefär som ett kylskåp såvida det inte handlade om väldigt gamla personer.

Jag håller delvis med. Det fanns en del datorer i svenska hem 1995 och betydligt fler än sju år tidigare.

Däremot tycker jag definitivt inte att man behöver gå tillbaka till 1988 för att se en tydlig skillnad. Åren 1994 och 1995 är viktiga i sammanhanget. År 1994 kunde privatpersoner koppla upp sig med hjälp av modem och 1995 släpptes Windows 95 som på många sätt var revolutionerande. Tiden innan dess var utvecklingen betydligt mindre märkbar.

Med det sagt vill jag påstå att bara skillnaden mellan 1993 och 1995 var mycket stor. Skillnaden mellan 1993 och 1995 är större än den mellan 1988 och 1993 enligt min mening. För de allra flesta fungerade 1988 och 1993 års datorer ungefär likadant medan 1995 års utveckling med Windows 95 var tydlig för vem som helst. (Jag kan inte uttala mig om Mac.)

Att datorer skulle ha varit lika vanliga som kylskåp redan 1995 håller jag däremot inte med om. Det ser jag som kraftigt överdrivet. De flesta äldre som jag kände hade inte dator ens vid millennieskiftet. Betydligt fler hade dator 1995 än 1988 – men så otroligt vanliga var de inte. De flesta jag kände skaffade dator omkring 1997 eller möjligen något år tidigare. Många sprang inte och köpte en dator med Windows det första de gjorde.

Märk dock att jag uttalar mig mer utifrån hur jag tror att vanliga människor uppfattade saker och ting från omkring 1988 till dess att Windows 95 släpptes. Jag tror knappast att många människor var medvetna om några förändringar under den tiden. Vi nördar hade en helt annan uppfattning.
Citera
2021-03-14, 14:48
Medlem
Legerdemains avatar
Jag vill tillägga att jag inte är direkt lämpad att uttala mig om 80-talet. Jag var knappt sju år fyllda när vi gick in i 90-talet. Jag vill nog påstå att 1994 och 1995 var första gången datorer började intressera mig. Där är 1992 och 1993 en helt annan värld och betydligt närmare 80-talet som jag ser det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in