2021-03-14, 00:06
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Esbjörns stora seger ur denna tvisten är ju faktiskt lantmäteriet som har sin principer på att inte skriva lagfart på falska grunder. Vilken tur Esbjörn har, det hade kunnat bli dyrt för honom annars. I höst går han hem till sitt hus igen. Ingen skada skedd. Och Mats kan senare ärva huset med sin fullmakt från 2007 där det står att han fått huset och marken i gåva.

Alltså kunde inte Esbjörn sälja huset utan Matz och en eventuell jurist.
Mats har ju så att säga en lagfart på huset.

Ja jag är ledsen , men Ebba klarar inte att ta huset från Esbjörn. .
Det påstås att det avtalet inte är juridiskt riktigt. Jag har bara fått svävande svar på varför.
2021-03-14, 00:11
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Finns väl inga bevis för att hon gjort något fel, så sannolikheten är väl störst åt det hållet.
Inte ens Binningejuristen hävdar till domstolen något annat i 31§ Avtl, att Esbjörn inte förstod p.g.a psykisk diagnos och att det därför var ett för lågt pris han sålde det för.

Hon behöver inte bevisa något!
Om du hängde med om vad som sas vid MUF borde du redan veta, att hela bevisbördan åligger Esbjörn och hans ombud, inget behöver bevisas av Ebba som har ett giltigt köpeavtal och äger fastigheten.
Tvisten gäller inte vem som äger fastigheten, tvisten gäller krav på fullföljande av avtal.
Tyck vad du tycker, jag respekterar det. Vi har ju just nu fått ett konkret förslag hon borde förklara. Varför hon sagt att Esbjörn fått ta del av två värderingar som troligtvis inte gjorts.
Men även utan detta så skrev jag i mitt inlägg att förklaringen bör ske utifrån de moraliska frågetecken som uppkommit i och med denna affär. Och att det är den största anledning till att hon behöver klargöra vissa saker. Det vill säga för att inte förlora trovärdighet.

Jag hade för övrigt missat att ansökan om lagfart kom så sent som i december 2020f
Senast redigerad av MarryBlunt 2021-03-14 kl. 00:14.
2021-03-14, 00:11
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag förstår inte att huset är värderat så lågt som det är. Ett renoveringsobjekt på En sjötomt på landet en timma från Stockholm. Inte i ett sommarstuga område heller, utan ett boende som är fullt möjligt att göra om till året runt hus.
Jag håller med om att de olika värderingarna är intressanta. I synnerhet om Notars är gjord så sent som Aftonbladet påstår. Vem vet det kanske jobbar någon ur Ebbas kyrka på Notar.

Citat:
Jo jo, ni säger det. Personligen tror jag de flesta vuxna normalbegåvade människorna kan skilja mellan utskriftdatum och värderingsdatum.

Jo jo du säger det, personligen tror du de flesta vuxna normalbegåvade förstår skillnaden.
2021-03-14, 00:13
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Mycket bra observerat.
Tyvärr sa någon att alla Ebbas namn stod oxå. Theo kanske trodde att man gjorde så. Dock har jag inte varit med om det. Jag Lisa Fisa Karlsson lova och svär...... kan det kanske stå. Men på själva singnatur bara tilltalsnamn och efternamn. Jag trodde att det fanns fasta regler hur man skrev sin namnteckning.

Det finns inga regler vill du rita en häst så är det ok
2021-03-14, 00:15
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Det påstås att det avtalet inte är juridiskt riktigt. Jag har bara fått svävande svar på varför.

Det är juridiskt rätt, tror du på fullaste allvar att det inte hade varit Binninges 1:a val annars
2021-03-14, 00:17
Avslutad
Citat:
Ja men det ordnar Esbjörn och Matz nu. Så är det riktigt giltigt. För det skrevs ju tidigare år 2007. Det ordnar de med två advokater närvarande bara . . Det går inte att köra över.
Annars får ju hovrätten gå in med en gång. . För huset har ett gåvobrev till Matz , rättmätig ägare av huset om något skulle hända Esbjörn. .
Senast redigerad av Massonite 2021-03-14 kl. 00:26.
2021-03-14, 00:18
Medlem
nova68s avatar
Citat:

Det är ett juridiskt och formellt riktigt bindande köpeavtal enligt JB där ägandet övergått.
Inga tveksamheter råder om köpeavtalet som är helt korrekt, enligt Esbjörn själv också.
Men det är inte ett köpebrev som två personer bevittnat, det som krävs för lagfart.
2021-03-14, 00:20
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Jo jo du säger det, personligen tror du de flesta vuxna normalbegåvade förstår skillnaden.
Vad menar du, ingenting jag säger där motsäger varandra. Men ett tips, om du går riktigt långt tillbaka så kan du nog hitta saker som motsäger saker jag säger nu.
Du förstår, jag reviderar vad jag tycker och tänker utifrån vilken information jag får och vad jag lär mig om ämnet.

Jag har lärt mig massor om den här affären de senaste veckorna. Och där av tänkt om och tänkt nytt. Det vore väl hemskt att ha bestämt sig för vad man tycker från början och sen göra allt för att få sanningen att överensstämma med åsikten.
2021-03-14, 00:21
Avslutad
Citat:
Det är ett juridiskt och formellt riktigt bindande köpeavtal enligt JB där ägandet övergått.
Inga tveksamheter råder om köpeavtalet som är helt korrekt, enligt Esbjörn själv också.
Men det är inte ett köpebrev som två personer bevittnat, det som krävs för lagfart.

Och de går bakom ryggen på Matz med hans gåvobrev från 2007 som innefattar lagfart... ja det hände ju tydligt något med Esbjörn. . Då gäller gåvor brevet. Släkten är inget man hoppar över..
2021-03-14, 00:21
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Jag talade om avtalet mellan Matz och Esbjörn.
2021-03-14, 00:23
Avslutad
Citat:
Jag talade om avtalet mellan Matz och Esbjörn.
Ja det blir att ta fram kalkylator nu i fortsättningen. .
2021-03-14, 00:24
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det finns inga regler vill du rita en häst så är det ok
Tack för svar, då tror jag att jag ska börja rita en häst. Bra förslag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in