2021-03-13, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Med högsta sannolikhet beroende på att Theo inte visste vilket som var Esbjörns tilltalsnamn och därför skrev ut alla namn och Esbjörn tänkte att han var tvungen att skriva alla för att det skulle bli ”rätt och riktigt”.
Märkligt om han inte visste vilket namn som var hans tilltalsnamn när han så noga varit i kontakt med Esbjörn och gjort en sådan noggrann kontroll över hans identitet
2021-03-13, 23:32
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Det är väl inte tillrådligt att gå in i huset som mäklare då äga förhållanden är lite oklara

Det håller jag med om. Men Esbjörn och Binninge har ju ingen som helst respekt för sånt kan vi konstatera 😉

Men Densia verkar mer respektfulla.

Personligen tror jag ju mer att Esbjörn och Binninge är de som ljuger.

Men ändå finns frågetecken kring det där med WC och direktverkande elvärme.
Senast redigerad av trngw 2021-03-13 kl. 23:39.
2021-03-13, 23:33
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Märkligt om han inte visste vilket namn som var hans tilltalsnamn när han så noga varit i kontakt med Esbjörn och gjort en sådan noggrann kontroll över hans identitet

Märkligt att du inte förstått att han skrev ut bägge parternas fulla namn, även Ebbas ...
2021-03-13, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Märkligt att du inte förstått att han skrev ut bägge parternas fulla namn, även Ebbas ...
Nu svarade jag V-klint som sa att han troligen inte visste vilket namn som var hans tilltalsnamn, och jag tyckte det var kul att det var just Den användaren som sa just det
2021-03-13, 23:36
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Jag tror att han var nervös , ja det ska bli intressant att se vad tingsrätten gör. För dessa frågar ju flera gånger.
Så att det verkligen blir rätt. Eftersom Esbjörn ångrat sig måste rätten ta hänsyn till detta också. .
Ja det blir inte lätt för Ebba att ta huset ifrån Esbjörn .. han är äldre.. kanske dag från dag annorlunda. . Då gäller heller inga underskrifter.. ja det är en oerhörd dålig sits Ebba sitter i.

Eftersom han var nervös började han ljuga för domstolen om något som skulle vara till hans egen fördel att tala sanning om. Ja säkert

ROTFLMAO

Lustigt också att varken han eller Binninge framfört detta till domstolen i inlagor, eller ens i media.
2021-03-13, 23:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Eftersom han var nervös började han ljuga för domstolen om något som skulle vara till hans egen fördel att tala sanning om. Ja säkert

ROTFLMAO

Lustigt också att varken han eller Binninge framfört detta till domstolen i inlagor, eller ens i media.
Ja ni verkar vara ett glatt gäng som driver med Esbjörn här i tråden , + att det fattas underskrifter från 2 av Esbjörn vittnen som ska skriva på ... då är pappret ej korrekt och måste skrivas om ... med dessa 2 vittnen. .

Det kommer aldrig hända.
2021-03-13, 23:48
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ja ni verkar vara ett glatt gäng som driver med Esbjörn här i tråden , + att det fattas underskrifter från 2 av Esbjörn vittnen som ska skriva på ... då är pappret ej korrekt och måste skrivas om ... med dessa 2 vittnen. .

Det kommer aldrig hända.

Jag driver inte med Esbjörn, jag driver med dig.

Men du har alltså fortfarande inte ens förstått att köpeavtal inte behöver bevittnas, att avtalet är korrekt och inte behöver göras om. Du förstår inte det ens trots resultatet av MUFen. Seriöst?
2021-03-13, 23:51
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Det kommer aldrig hända.

Det behövs inte skrivas om, avtalet är helt i sin ordning.
hon saknar möjligen köpebrevet och det kan antingen bli att han skriver ett eller så får hon lagfart genom tinget
2021-03-13, 23:51
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Den 9 okotber skriver Ebba följande.
Jag har låtit göra två värderingar. Jag har tagit in Anticimex för en omfattande besiktning med protokoll
.

Den 19 februari skriver Ebba följande.
I somras kontaktade jag ägaren till ett övergivet förfallet hus för att fråga honom om han är intresserad av att sälja huset till mig. Vilket han var. Huset som är obeboeligt besiktigades av Anticimex och hantverkare gjorde kostnadsberäkningar på att rädda huset. Uppsalamäklare kom ut och värderade huset. Ännu en mäklare upprättade standardkontrakt.

Tillägg: Ser att du fick svar medan jag skrev.
Det där är ju jäkligt intressant. Här är det ju tydligt att hon ändrar sig. På en ganska viktig punkt oxå.

I första versionen skriver hon ju att priset bestämts efter att Esbjörn tagit del av värderingarna. Hur förklarar hon det kan man undra. I första versionen skrivet hon oxå att Hon hon att ett visst prisavdrag (300 tusen) görs för bortfraktning av bilar, tömning av uthus och hantverkskostnader.
Vilka hantverkskostnader ska säljaren stå för i ett hus som påstås vara besiktigat kan jag undra.

I andra versionen känns hon verkligen svävade på Uppsala mäklaren. Märk väl att hon inte i någon av versionerna nämner Notar.

Men detta är nog det största konkreta beviset på att Ebba borde förklara ett och annat.
2021-03-13, 23:55
Avslutad
Esbjörns stora seger ur denna tvisten är ju faktiskt lantmäteriet som har sin principer på att inte skriva lagfart på falska grunder. Vilken tur Esbjörn har, det hade kunnat bli dyrt för honom annars. I höst går han hem till sitt hus igen. Ingen skada skedd. Och Mats kan senare ärva huset med sin fullmakt från 2007 där det står att han fått huset och marken i gåva.

Alltså kunde inte Esbjörn sälja huset utan Matz och en eventuell jurist.
Mats har ju så att säga en lagfart på huset.

Ja jag är ledsen , men Ebba klarar inte att ta huset från Esbjörn. .
Senast redigerad av Massonite 2021-03-14 kl. 00:02.
2021-03-13, 23:59
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Mycket bra observerat.
Tyvärr sa någon att alla Ebbas namn stod oxå. Theo kanske trodde att man gjorde så. Dock har jag inte varit med om det. Jag Lisa Fisa Karlsson lova och svär...... kan det kanske stå. Men på själva singnatur bara tilltalsnamn och efternamn. Jag trodde att det fanns fasta regler hur man skrev sin namnteckning.
2021-03-14, 00:05
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Fast sannolikheten att Ebba gjort fel är ju ganska stor. Hon har ju iallafall inte gjort något för att bevisa motsatsen.

Finns väl inga bevis för att hon gjort något fel, så sannolikheten är väl störst åt det hållet.
Inte ens Binningejuristen hävdar till domstolen något annat i 31§ Avtl, att Esbjörn inte förstod p.g.a psykisk diagnos och att det därför var ett för lågt pris han sålde det för.

Hon behöver inte bevisa något!
Om du hängde med om vad som sas vid MUF borde du redan veta, att hela bevisbördan åligger Esbjörn och hans ombud, inget behöver bevisas av Ebba som har ett giltigt köpeavtal och äger fastigheten.
Tvisten gäller inte vem som äger fastigheten, tvisten gäller krav på fullföljande av avtal.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in