2021-03-13, 22:01
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Fattar inte riktigt varför hon lämnade GP. Eller varför Arpi lämnade SvD. Var de inte medvetna om vilka stora risker de tog?

Teodorescu lämnade GP för att blir huvudsekreterare för moderaternas nya framtidsprogram el. dyl. När det uppdraget var klart gick hon till Bulletin, vilket förvånande mig. Rimligen hade hon kunnat vara kvar hos moderaterna.

Varför Arpi lämnade SvD är lite mer obegripligt - han är kanske en risktagare?
Citera
2021-03-13, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Varför Arpi lämnade SvD är lite mer obegripligt - han är kanske en risktagare?
Kan handla om något så enkelt som anställningsavtal, lön eller liknande. Kanske trodde han bara på idén om en konservativ tidning med stjärnuppställning.

En sak värd att nämna är att han genom värvningen gick från att vara ledarskribent till att bli poddansvarig. Det är väl nästan mer anmärkningsvärt. Att en av Sveriges mest omtalade ledarskribenter går över till att syssla med podcast. Om det sedan handlade om att klättra eller att få färre arbetstimmar är svårt att veta.
Citera
2021-03-13, 22:58
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totallynotarobot
Kan handla om något så enkelt som anställningsavtal, lön eller liknande. Kanske trodde han bara på idén om en konservativ tidning med stjärnuppställning.

Så när familjen snart ska få sitt fjärde (!) barn, så tyckte Ivar Arpi att det var läge att byta en säker anställning till en osäker? Makes sense... NOT.

Citat:
Ursprungligen postat av totallynotarobot
En sak värd att nämna är att han genom värvningen gick från att vara ledarskribent till att bli poddansvarig. Det är väl nästan mer anmärkningsvärt. Att en av Sveriges mest omtalade ledarskribenter går över till att syssla med podcast. Om det sedan handlade om att klättra eller att få färre arbetstimmar är svårt att veta.

I söndagsintervjun förde han att lite mysko resonemang om att hitta en annan röst el. dyl.
Citera
2021-03-13, 23:13
Medlem
dialektikers avatar
Ursäkta att jag inte orkat sätta mig in i alla turer kring det här med Bulletin och uppdaterar mig efter hand,
men jag undrar vad Ivar och co har att vinna på att det här interna bråket outades?

Läste nu Martin Jönsson
Citat:
I ett brev till styrelsen skriver redaktionen att sajten nu riskerar att gå under, på grund av det interna kaos som råder.

https://www.dn.se/kultur/martin-jonsson-amatorernas-lekstuga-kan-ha-sankt-bulletin-for-gott/

men som Jönsson säger så är det ju mer än att Tino lagt fingrarna i blöt, som gör att det gått käpprätt åt skogen med Bulletin.

Ville Ivar och co ha stöd från utomstående och därför la ut bråket offentligt?
(Eller jag har inte hängt med i vem som började att bråka offentligt heller.)

1.Konceptet höll inte
2.Tino försökte lägga sig i
3.Medarbetarna gjorde bort sig, med plagiat bl a, samt att det var dussinkrönikor som skrivits på andra ställen på nätet, där krönikörerna inte sa något nytt direkt
4.Tidningen blev inte vad de hoppats på
5.Journalisters öde är utmätt rent allmänt
6. Arpi och gänget är jätterädda att förlora sin arbetsinkomst, men genom att outa bråket har de grävt ännu djupare i sin grav?

Eller har jag missat något, och vad finns mer att tillägga?
Senast redigerad av dialektiker 2021-03-13 kl. 23:17.
Citera
2021-03-13, 23:14
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Ja, precis. En rewrite är inte identisk med ursprungstexten, utan innebär att man med utgångspunkt i ursprungstexten formulerar en egen nyhet.

Man verkar onekligen inställd på att skjuta ner Bulletin, men det är inget snack om att deras plagierande rent objektivt hade nyhetsvärde. Det är anmärkningsvärt och blir särskilt löjligt när Bulletin gör det, eftersom Neuding skröt vitt och brett om deras "evidensbaserade journalistik" som skulle bli seriösare och bättre än något annat i Sverige.
Att publicera ett pressmeddelande rakt av behöver inte vara fel, men då ska det så klart framgå att det är ett pressmeddelande. Att inte visa det är slarvigt men ingen större sak. Mycket värre är de två artiklarna de klippt ur andra tidningar och publicerat som egna. Det är ofattbart klantigt.
Citera
2021-03-13, 23:22
Medlem
Citat:
Bulletin hade eller har alltså ngn anställd som plagierat. Dock tror jag, att DN och övriga medias motiv för att uppmärksamma detta i den omfattning som skett, främst handlar om att sänka projektet.

Och vi har ingen aning om vem den här plagiatören är?
Citera
2021-03-13, 23:29
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Påstod jag att Bulletin är judiskägd? Jag snackade om mainstream media, som generellt ofta ägs av judar, både i Sverige och i USA. Det var ju du som påstod att svensk media är mer lögnaktig än internationell media (lol), och du tog upp juden Jerzy Sarnecki som exempel på lögnerna i Svensk media. Då påpekade jag att det är samma situation i USA osv. Hur du fick detta till att jag påstod att Bulletin är judiskägd, det får stå för dig.

Men menar du alltså att det inte finns en enda jude inblandad i Bulletin?

Det är du som gör bort dig genom att använda halmgubbar och inte fattar vad man skriver till dig. SCB är irrelevant. Det sandalkurden säger är mer eller mindre exakt samma sak som har sagts här på Flashback i åratal. Visst, han hänvisar till statistik osv, men det gör honom inte till någon raketforskare med unik mentalitet och originell kunskap. Poängen är att det är löjligt att ni dyrkar Tino Sanandaji som om han vore en hjälte bara för att han har skrivit en bok om massinvandringen.

Ja det är faktiskt ett problem att Sanandaji är kurd. Tror du inte att Bulletin hade gått bättre om det var en svensk i hans position? Eller för den delen en ryss, fransman eller vad som helst. Inte för att jag tror att Bulletin hade blivit en storsuccé om det var en svensk som ledde projektet, men det blir aldrig någon framgång med en kurd vid rodret. Aldrig.

Sandalkurden har givetvis inga riktiga ledaregenskaper, men det hade faktiskt inte spelat någon roll ifall han hade det; en ledare är aldrig bättre än folket han leder, eller som i det här fallet, skribenterna/journalisterna på Bulletin. Ivar Arpi, Alice Teodorescu osv, lyckades få jobb på SvD, GP osv, och väl där fick de en del uppmärksamhet och name recognition, men det var liksom inte för dem som folk köpte dessa tidningar (vissa tyckte givetvis om dem i SvD/GP osv), utan folk köpte dessa mainstreamtidningar helt enkelt för att de ville ha något att bläddra i på helgerna, av gammal vana, tradition osv. Det var dessutom väldigt många politiskt korrekta göteborgare som bojkottade GP pga Teodorescu (bland annat därför hon inte är kvar på GP).

Så när någon fick för sig att starta en ny politisk inkorrekt onlinetidning som är lite mer "rumsren" än Fria Tider men ändå lite mer "hardcore" än gammelmedia, så var det dömt att misslyckas. Bulletin är helt enkelt ett mellanmjölksprojekt. Folk som vill läsa PK-nyheter, gör det på Aftonbladet, Expressen osv, och folk som vill ha politiskt inkorrekta nyheter gör det på Fria Tider, Samnytt, Nordfront osv, eller för den delen, Flashback...

Jag personligen har inget emot Arpi och Teoderescu, bra människor detta, men det är inget fantastiskt i deras alster som lockar enorma mängder läsare. Sedan är det ju inte heller deras fel att Bulletin går dåligt. Men poängen hur som helst är att Sanandaji skäller på fel träd.

"Påstod jag att Bulletin är judiskägd? Jag snackade om mainstream media, som generellt ofta ägs av judar, både i Sverige och i USA. Det var ju du som påstod att svensk media är mer lögnaktig än internationell media (lol), och du tog upp juden Jerzy Sarnecki som exempel på lögnerna i Svensk media. Då påpekade jag att det är samma situation i USA osv. Hur du fick detta till att jag påstod att Bulletin är judiskägd, det får stå för dig."

På sättet du skrivit inlägg så lät det som att _all_ media var judiskägd, vilket jag besvarade.
Jag påstog att hederlighet är viktigare internationellt än det är i Sverige, då det är i viss mån acceptabelt att fara med osanning i allmäna debatten. Jag vet inte om internationell ljuger mer än Sverige, det får du själv avgöra.
Jerzy Sarnecki är kriminolog, och politiserad som upprepar felaktiga teorier som svenska journalister tycker om att sprida då det passar deras anti-SD/borgerliga agenda. Om invandrare är mer benägna till brott (vilket är belagt) så gillas inte det, men om Sarnecki säger "det förklaras med socioekonomiska faktorer" så publiceras det jämt. (Det är för övrigt inte bevisat).

"Men menar du alltså att det inte finns en enda jude inblandad i Bulletin?"

Möjligt att någon av ägarna Tholin, eller Tarki m fl är judiska till viss eller full grad men det är inte det som influerar arbetet på den tidningen.

"Det är du som gör bort dig genom att använda halmgubbar och inte fattar vad man skriver till dig. SCB är irrelevant. Det sandalkurden säger är mer eller mindre exakt samma sak som har sagts här på Flashback i åratal. Visst, han hänvisar till statistik osv, men det gör honom inte till någon raketforskare med unik mentalitet och originell kunskap. Poängen är att det är löjligt att ni dyrkar Tino Sanandaji som om han vore en hjälte bara för att han har skrivit en bok om massinvandringen."

Det han gör bättre än Jimmie Åkesson är att hålla rent i debatten då hela media gärna smutsar ner dig med rasiststämpeln, vid migrationsfrågan osv men eftersom han faktiskt belägger med forskning så fastnar inte anklagelsen i sak, vilket är vad som behövs i Svenska debatten, då den är alldeles för infekterad för att genomföra någon förändring alls i längden.
(jag har för övrigt inte läst Massutmaning)
Senast redigerad av RickRozay 2021-03-13 kl. 23:32.
Citera
2021-03-13, 23:33
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad

En föredetta SR/SVT journalist som visat sig vara inkompetent då han inte vetat hur man citerar pressmeddelanden på rätt sätt osv...
Citera
2021-03-13, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Eller har jag missat något, och vad finns mer att tillägga?

Att vi fick en kanonartikel ifrån Gudmundsson om Stalins bensinmackar i Sverige, Aschberg och Branting.

Aldrig läst något så provocerande i svensk media. Bara Huntfords "The New Totalitarians" är i liknande klass.
Citera
2021-03-13, 23:37
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad

Det har spekulerats om, att det är Negar Josephi. Tino S skrev, att det var ngn som tidigare arbetat på Sveriges radio, vilket hon har gjort.

https://bulletin.nu/bulletin-teamet
Citera
2021-03-13, 23:45
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elder-of-Sirius
Att vi fick en kanonartikel ifrån Gudmundsson om Stalins bensinmackar i Sverige, Aschberg och Branting.

Aldrig läst något så provocerande i svensk media. Bara Huntfords "The New Totalitarians" är i liknande klass.

Tack för tips om guldkorn som ändå finns bland krönikorna.
Själv tyckte jag väldigt mycket om Arpis första artikel om när soc invaderade hans hem.

Men konceptet höll inte ändå?

Jönsson DN, skriver ju om vad som skulle fordras för att Bulletinen skulle lyckas.

Citat:
Om man ska lyckas med mer än så krävs det något annat än det höga tonläge sajten präglats av: det krävs erfarna nyhetsjournalister, kostsamma satsningar på originaljournalistik – och professionella ägare.
Senast redigerad av dialektiker 2021-03-13 kl. 23:51.
Citera
2021-03-13, 23:50
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Det har spekulerats om, att det är Negar Josephi. Tino S skrev, att det var ngn som tidigare arbetat på Sveriges radio, vilket hon har gjort.

https://bulletin.nu/bulletin-teamet

Känns rätt då Arpi troligen tar en sådan kvinna i beskydd då Tino "hängde ut" medarbetaren som stod för plagiatet.

Edit: Tror inte det är hon, då hon faktiskt har sysslat med nyhetsrapportering på SR, nm Ekot.

Den ansvarige hade just inte gjort det.
Senast redigerad av RickRozay 2021-03-13 kl. 23:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in