2021-03-13, 18:14
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Vad händer nu med alla ledarskribenter som kommer bli arbetslösa då tidningen förmodligen kommer behöva lägga ner? Det blir svårt för någon av dem att kunna gå till en större tidning? De får nöja sig med lokaltidningar eller att gå till näringslivet eller få uppdrag av M/KD?
Della Sport-gänget tippar på "Samhall för högerledarskribenter", dvs Timbro. Småkul analys från 06:10: https://play.acast.com/s/dellasport/https%3A%2F%2Funderproduktion.se%2F%3Fp%3D115484

Jag står fast vid min analys från innan sidan lanserades. Det intressanta med det här projektet är att en typ av inom-PK-medial falsk opposition nu har plockats bort från de större plattformarna (Arpi ersatt av kåkstadsliberalen Mattias Svensson på SvD osv). Det torde öka polariseringen på ett sätt som tvingar fler, tidigare alltför bekväma, människor att söka upp alternativmedia och lyssna på röster utanför åsiktskorridoren.
Citera
2021-03-13, 18:27
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Nej, definitivt inte.

Plagiatdiskussionen verkar imo vara väldigt överdriven. Det rör

dels att TT-notiser ska ha undertecknats med Nyhetsredaktionen

dels att Bulletin gjort s.k. rewrites av bl.a. ngr pressmeddelanden från div. organisationer utan att ange källan.

Okej, och vet man varför Paulina Neuding ville avpublicera krönikan?
Citera
2021-03-13, 18:50
Medlem
dialektikers avatar
Det jag hittar om varför Paulina Neuding avpublicerade krönikan var på grund av

Citat:
Enligt Journalisten ska krönikan ha publicerats av vd:n Pontus Tholin utan Paulina Neudings vetskap, varför den senare avpublicerades. Detta ska ha varit möjligt genom att även ägarna har tillgång till publiceringssystemen.

https://www.dagensmedia.se/medier/digitalt/tino-sanandaji-svarar-pa-anklagelserna-ingen-agarstyrning-av-innehall/

Hade Paulina synpunkter på innehållet i krönikan eller var hon bara kritisk mot att ägarna tog sig friheten att publicera den?
Citera
2021-03-13, 18:51
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Okej, och vet man varför Paulina Neuding ville avpublicera krönikan?
Troligtvis för att hon inte godkänt den? Men sen höll den ju inte heller måttet, om det är den som Tino publicerade på Facebook.
Citera
2021-03-13, 19:02
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det går inte att tolka något du skriver. Men du verkar iallafall ha missat att det var rätt hög svansföring på starten av detta projekt. Men hela upplägget och flera av de medverkande är i själva verket ganska ordinära och resultatet håller ganska låg kvalitet, vilket har bevisats många gånger i den här tråden. Och det är helt klart värt att analysera och håna.

Hade missat hånperspektivet och jag accepterar det utan ytterligare frågor.
Citera
2021-03-13, 20:15
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Bonniers/Stjärne/LO håller barrikaderna! De tystade ner Bulletin. Ingen nyfikebnhet eller uppskattning över nya aktörer. Tystnad eller trampa ner skiten eller "hotet" som leder till Adolf Hitlers återupptåndelse. Grattis svenska folk.

Varför plockade Neuding bort artikeln som handlade om Wolodorski?

Bulletin ska ju vara emot Bonniers och utmana MSM?
Citera
2021-03-13, 20:16
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickRozay
Jag kan inte ändra din uppfattning om pengakåta kurder, och "judiskägd" Bulletin, när vi vet vilka ägarna är, Tomas Gur, och flera högerprofiler, men fakta är väl svårt att ta till sig.
Påstod jag att Bulletin är judiskägd? Jag snackade om mainstream media, som generellt ofta ägs av judar, både i Sverige och i USA. Det var ju du som påstod att svensk media är mer lögnaktig än internationell media (lol), och du tog upp juden Jerzy Sarnecki som exempel på lögnerna i Svensk media. Då påpekade jag att det är samma situation i USA osv. Hur du fick detta till att jag påstod att Bulletin är judiskägd, det får stå för dig.

Men menar du alltså att det inte finns en enda jude inblandad i Bulletin?

Citat:
"Sanandaji har ju själv mer eller mindre plagierat det vi har sagt på Flashback i decennier). "
Flashack vet inte ens vad SCB står för, hur menar du att ni ska vara bättre nationalekonomer än en utbildad sådan?
Gör inte bort dig.
Det är du som gör bort dig genom att använda halmgubbar och inte fattar vad man skriver till dig. SCB är irrelevant. Det sandalkurden säger är mer eller mindre exakt samma sak som har sagts här på Flashback i åratal. Visst, han hänvisar till statistik osv, men det gör honom inte till någon raketforskare med unik mentalitet och originell kunskap. Poängen är att det är löjligt att ni dyrkar Tino Sanandaji som om han vore en hjälte bara för att han har skrivit en bok om massinvandringen.

Citat:
"Problemet är att Sanandaji är kurd. "
Vid denna nivå så vinner jag by default genom att inte delta. Lycka till.
Ja det är faktiskt ett problem att Sanandaji är kurd. Tror du inte att Bulletin hade gått bättre om det var en svensk i hans position? Eller för den delen en ryss, fransman eller vad som helst. Inte för att jag tror att Bulletin hade blivit en storsuccé om det var en svensk som ledde projektet, men det blir aldrig någon framgång med en kurd vid rodret. Aldrig.

Citat:
Ursprungligen postat av richfuck
Nu har jag inte läst på om allt i denna soppa. Men det som slog mig fort var bristen på ledarskap hos Tino och säkert några andra också.

Finns inte ledarskapet där delegering och ansvarsområden inte utdelas då är det stor risk att flera flyr fältet och därmed så finns inte underlaget kvar för att skapa en nytt nyhetslandskap.
Sandalkurden har givetvis inga riktiga ledaregenskaper, men det hade faktiskt inte spelat någon roll ifall han hade det; en ledare är aldrig bättre än folket han leder, eller som i det här fallet, skribenterna/journalisterna på Bulletin. Ivar Arpi, Alice Teodorescu osv, lyckades få jobb på SvD, GP osv, och väl där fick de en del uppmärksamhet och name recognition, men det var liksom inte för dem som folk köpte dessa tidningar (vissa tyckte givetvis om dem i SvD/GP osv), utan folk köpte dessa mainstreamtidningar helt enkelt för att de ville ha något att bläddra i på helgerna, av gammal vana, tradition osv. Det var dessutom väldigt många politiskt korrekta göteborgare som bojkottade GP pga Teodorescu (bland annat därför hon inte är kvar på GP).

Så när någon fick för sig att starta en ny politisk inkorrekt onlinetidning som är lite mer "rumsren" än Fria Tider men ändå lite mer "hardcore" än gammelmedia, så var det dömt att misslyckas. Bulletin är helt enkelt ett mellanmjölksprojekt. Folk som vill läsa PK-nyheter, gör det på Aftonbladet, Expressen osv, och folk som vill ha politiskt inkorrekta nyheter gör det på Fria Tider, Samnytt, Nordfront osv, eller för den delen, Flashback...

Jag personligen har inget emot Arpi och Teoderescu, bra människor detta, men det är inget fantastiskt i deras alster som lockar enorma mängder läsare. Sedan är det ju inte heller deras fel att Bulletin går dåligt. Men poängen hur som helst är att Sanandaji skäller på fel träd.
Senast redigerad av EliasAlucard 2021-03-13 kl. 20:44.
Citera
2021-03-13, 20:19
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Fattar inte riktigt varför hon lämnade GP. Eller varför Arpi lämnade SvD. Var de inte medvetna om vilka stora risker de tog?

Fast porslinsdockan var väl på moderaternas kansli där hon jobbade med "framtidsfrågor"?
Citera
2021-03-13, 20:23
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Det jag hittar om varför Paulina Neuding avpublicerade krönikan var på grund av

https://www.dagensmedia.se/medier/digitalt/tino-sanandaji-svarar-pa-anklagelserna-ingen-agarstyrning-av-innehall/

Hade Paulina synpunkter på innehållet i krönikan eller var hon bara kritisk mot att ägarna tog sig friheten att publicera den?
Eftersom hon var ansvarig utgivare var det en högst rimlig åtgärd att avpublicera det som blev publicerat bakom ryggen på henne. Självklart måste hon sätta ner foten och säga att här går gränsen, annars kunde det fortsatt med vilka texter som helst som i slutändan hon stod som ansvarig för.
Citera
2021-03-13, 20:41
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Eftersom hon var ansvarig utgivare var det en högst rimlig åtgärd att avpublicera det som blev publicerat bakom ryggen på henne. Självklart måste hon sätta ner foten och säga att här går gränsen, annars kunde det fortsatt med vilka texter som helst som i slutändan hon stod som ansvarig för.

Kan det inte vara så att ägarna lagt sig i materialet då de märker att Bulletin inte håller måttet (och det får inte ägarna göra). Men samtidigt blir det skönt för Arpi-gänget att skylla allt på Tino, varför Bulletin brakar samman?
Tino kanske bara klumpigt velat styra upp det hela?
Och om nu Tino varit oetisk, hur oetiskt är det inte av den journalist/medarbetare som lagt ut ljudklippet på bråket på nätet då?
Allt verkar så taffligt.
Senast redigerad av dialektiker 2021-03-13 kl. 21:20.
Citera
2021-03-13, 20:47
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Nej. Det var inte fråga om rewrites av pressmeddelanden, utan om att de kopierade pressmeddelandena rakt av. De rewritade alltså inte, vilket var problemet. Sedan plankade de även två artiklar rakt av, en från Ottar och en från Byggnadsarbetaren.

DN skriver, att man granskat alla artiklar Bulletin publicerat under bylinen ”Nyhetsredaktionen”. DN fann, "att åtminstone 20 av dessa varit identiska med texter från andra publikationer eller pressmeddelanden".

Citat:
Som exempel är Bulletinartikeln ”Arbetssökande mycket mindre aktiva under pandemin” i stort sett identisk med ett pressmeddelande från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU. En annan artikel, ”Överklagande om hets mot folkgrupp” är, inklusive underrubriker, identisk med ett pressmeddelande från Åklagarmyndigheten.

Förekomsten av plagiat i Bulletins nyhetsartiklar uppmärksammades först på internetforumet Flashback i slutet av januari. Flera av texterna där plagiat förekommer uppdaterades på hemsidan i början av februari, då tillfördes bland annat referenser till informationens ursprungskällor. Trots det innehåller flera av de uppdaterade texterna fortfarande hela stycken som är identiska med ursprungskällorna.

Till exempel har artikeln ”Miljonregn över etniska organisationer och hbtq” som tidigare var i stort sett identisk med delar av ett pressmeddelande från Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, försetts med formuleringar som ”skriver MUCF i ett pressmeddelande”. Det framgår dock inte i texten att det rör sig om exakta citat från pressmeddelandet.

I två fall har Bulletin medgett att texterna plagierats. Dels i en artikel om en klinik i Stockholm som avslöjats med att utföra så kallade oskuldsoperationer. Där har en formulering tillförts om att texten i stora delar var identisk med en artikel i tidningen Ottar. Det andra fallet gäller en artikel som kopierats från tidningen Byggnadsarbetaren. Bulletins plagiat av texten har tagits bort från sajten men i en ny rewrite av nyheten har de tillfört en fotnot om att den tidigare publiceringen var identisk med Byggnadsarbetarens text.

Bulletin hade eller har alltså ngn anställd som plagierat. Dock tror jag, att DN och övriga medias motiv för att uppmärksamma detta i den omfattning som skett, främst handlar om att sänka projektet.

https://www.dn.se/kultur/tjugotal-artiklar-pa-bulletin-var-plagierade/
Citera
2021-03-13, 20:59
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
DN skriver, att man granskat alla artiklar Bulletin publicerat under bylinen ”Nyhetsredaktionen”. DN fann, "att åtminstone 20 av dessa varit identiska med texter från andra publikationer eller pressmeddelanden".

Ja, precis. En rewrite är inte identisk med ursprungstexten, utan innebär att man med utgångspunkt i ursprungstexten formulerar en egen nyhet.

Citat:
Bulletin hade eller har alltså ngn anställd som plagierat. Dock tror jag, att DN och övriga medias motiv för att uppmärksamma detta i den omfattning som skett, främst handlar om att sänka projektet.

https://www.dn.se/kultur/tjugotal-artiklar-pa-bulletin-var-plagierade/

Man verkar onekligen inställd på att skjuta ner Bulletin, men det är inget snack om att deras plagierande rent objektivt hade nyhetsvärde. Det är anmärkningsvärt och blir särskilt löjligt när Bulletin gör det, eftersom Neuding skröt vitt och brett om deras "evidensbaserade journalistik" som skulle bli seriösare och bättre än något annat i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in