2021-03-13, 15:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
"Institutet för hälsa och välfärd: Omfattande användning av munskydd är viktigt"
https://www.hbl.fi/artikel/institutet-for-halsa-och-valfard-omfattande-anvandning-av-munskydd-ar-viktigt/
Lite dubbelt, va?

”Statsminister Sanna Marin sade på lördagsmorgonen att Institutet för hälsa och välfärd inte anser att ett allmänt munskyddstvång är befogat. Institutet bekräftar uppgiften på Twitter.

Institutet för hälsa och välfärd skriver på Twitter att en så omfattande användning av munskydd som möjligt är betydande för att stoppa smittspridningen.

Det uppger hälsomyndigheten på lördagen efter att statsminister Sanna Marin (SDP) tidigare samma dag kommenterat ett införande av ett allmänt munskyddstvång i Yles tv-program Morgonettan.

"Institutet för hälsa och välfärd anser att munskyddstvång skulle vara mer av en kosmetisk fråga än en effektiv åtgärd", sade Marin till Yle.

Uttalandet väckte reaktioner på sociala medier.

I Twitterinlägget svarar institutet att man starkt stöder olika aktörers munskyddstvång i situationer som utgör en större risk för smittspridning. Enligt institutets bedömning skulle ett allmänt munskyddstvång ändå inte ge något märkbart mervärde för att stoppa smittspridningen i det här skedet.

Den senaste veckan har bland annat VR infört munskyddstvång på sina tågresor. I Helsingforsregionen och i Åboregionen införs också munskyddstvång i kollektivtrafiken.”
Citera
2021-03-13, 16:00
Medlem
AndersTengells avatar
Norge presskonferens LIVE biverkningar AZ-vaccin:

https://www.aftenposten.no/norge/i/dlqKnw/tre-helsearbeidere-innlagt-med-blodpropp-vil-granske-mulig-sammenhen
Citera
2021-03-13, 16:02
Bannlyst
Hur länge tror myndigheter att folket ska kunna "hålla rekommendationer"??

Jag har själv tagit detta på största allvar

1. Pga mitt hjärtfel
2 . Pga respekt mot dom äldre.

Brooo det har gått 1 år och dom säger att sommaren kommer vara likadan. Kanske kommer släppa lite. Vi kanske ser ljuset sommaren 2022.

Hur länge orkar man tror dom. Snart tror jag folk kommer leva som vanligt och visar fingret.

Det är myndigheternas jävla fel att smittan har spridit sig. Det är myndigheternas fel att dom medvetet tog hit den brittiska mutationen . Och är den väl upptäcks görs inget mer än att vi UPPMANAR OCH REKOMMENDERAR att ni som varit i kontakt med sjuka från England håller er hemma.

Dom gör 5% För att smittan ska sluta spridas. Och dom drar ut på det så in i helvete.

Kolla hur stora delar av Asien har det. Kolla hur Australien har det. Dom har det så jövla mycket bättre för dom tog det seriöst. Och här sitter vi smutsiga jävla potatis ätande bönder och sitter isolderade.

Jag lovar vid mitt liv nu . Får jag Corona så kommer jag åka upp till Stockholm och spotta så många FHM jag kan i ansiktet. Jag får ta mina 1500 kr i böter. Dom jävlarna har förstört så mångas liv.....
.
Citera
2021-03-13, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
500 fick dö i Norge utan att myndigheterna sa ett knyst om munskydd.

Ja Norge har varit korkade i munskyddsfrågan men ändå klarat sig ok. Jag tror att överlag ska vi inte klandra dem för mycket trots allt.

Men Swedistan? Man gjorde i princip ingenting för att rädda liv från corona på ett helt år. Folk dog i drivor kvävda i sitt eget lungsekret eller av skyhöga morfindoser av en leende värdegrundscertifierad sköterska.

Nu, när pandemin i princip är över, börjar man sätta in lite åtgärder. Ett år för sent! Och ingen i media ställer frågor om denna häpnadsväckande tvärvändning.
Citera
2021-03-13, 16:14
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
Norge presskonferens LIVE biverkningar AZ-vaccin:

https://www.aftenposten.no/norge/i/dlqKnw/tre-helsearbeidere-innlagt-med-blodpropp-vil-granske-mulig-sammenhen

3 av 121800 vaccinerade med AZ i Norge har alltså fått blodproppar. Det 0,002% av de vaccinerade. Undrar hur många som får blodproppar en vanlig vecka oaktat vaccin. Står inget om vilka de är, mer än att de är relativt unga. Kvinnor på p-piller?
Citera
2021-03-13, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ja Norge har varit korkade i munskyddsfrågan men ändå klarat sig ok. Jag tror att överlag ska vi inte klandra dem för mycket trots allt.

Men Swedistan? Man gjorde i princip ingenting för att rädda liv från corona på ett helt år. Folk dog i drivor kvävda i sitt eget lungsekret eller av skyhöga morfindoser av en leende värdegrundscertifierad sköterska.

Nu, när pandemin i princip är över, börjar man sätta in lite åtgärder. Ett år för sent! Och ingen i media ställer frågor om denna häpnadsväckande tvärvändning.
Du borde skriva en bok, eller åtminstone en lista, med kraftuttryck som du gillar att salta dina inlägg med Vill minnas att du menade på att februari skulle bli "blodig". Vill även minnas något om "högar av lik" under hösten.
Senast redigerad av karlkula12 2021-03-13 kl. 16:21.
Citera
2021-03-13, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Du borde skriva en bok, eller åtminstone en lista, med kraftuttryck som du gillar att salta dina inlägg med Vill minnas att menade på att februari skulle bli "blodig". Vill även minnas något om "högar av lik" under hösten.
Lite så trodde jag det skulle bli i början
Citera
2021-03-13, 16:21
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
3 av 121800 vaccinerade med AZ i Norge har alltså fått blodproppar. Det 0,002% av de vaccinerade. Undrar hur många som får blodproppar en vanlig vecka oaktat vaccin. Står inget om vilka de är, mer än att de är relativt unga. Kvinnor på p-piller?

4, en av dom fick propp i huvudet och har redan dött. 3 vårdas just nu på sjukhus.

Som du säger är detta unga friska människor, så vi kan inte säga 4 av 121800 drabbats eftersom majoriteten av siffran 121800 är äldre människor.

Vi måste jämföra det mot den grupp det drabbar.

Är det till exempel 2% av alla kvinnor med p-piller, så måste vaccineringen avbrytas för alla kvinnor med p-piller omedelbart.

Siffran 0,002% blir missvisande hur allvarligt det är då detta drabbar unga människor som vi knappt börjat vaccinera.

vi vet redan sen tidigare att äldres immunförsvar agerar annorlunda mot AZ-vaccin jämfört med unga.

Så hur stor är risken för unga? Det är det vi måste leta efter.
Citera
2021-03-13, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Nu tar jag ju inte det här med IFR 1 % ur luften utan det är baserat på antikroppsundersökningar.

Den stora spanska studien visade att 6 % av gruppen 70+ hade antikroppar, jämfört med 5 % för alla åldersgrupper sammantaget.
Lancet

I Sverige verkar betydligt färre 65+ ha antikroppar än andra åldersgrupper, endast runt 2 % i juni 2020.
Folkhälsomyndigheten

I Storbritannien beräknades IFR till 0,9 % för första vågen trots att det var en klart lägre andel som hade antikroppar i gruppen 65+.
Green book
IFR är kanske 0.9% relativt de som haft uppmätbara antikroppar, men antikroppsmätningarna har fortfarande stora osäkerheter, så 0.9% måste tolkas som är ett högstavärde. Island beräknade en IFR på 0.3%.
Citera
2021-03-13, 16:22
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Hur länge tror myndigheter att folket ska kunna "hålla rekommendationer"??

Jag har själv tagit detta på största allvar

1. Pga mitt hjärtfel
2 . Pga respekt mot dom äldre.

Brooo det har gått 1 år och dom säger att sommaren kommer vara likadan. Kanske kommer släppa lite. Vi kanske ser ljuset sommaren 2022.

Hur länge orkar man tror dom. Snart tror jag folk kommer leva som vanligt och visar fingret.

Det är myndigheternas jävla fel att smittan har spridit sig. Det är myndigheternas fel att dom medvetet tog hit den brittiska mutationen . Och är den väl upptäcks görs inget mer än att vi UPPMANAR OCH REKOMMENDERAR att ni som varit i kontakt med sjuka från England håller er hemma.

Dom gör 5% För att smittan ska sluta spridas. Och dom drar ut på det så in i helvete.

Kolla hur stora delar av Asien har det. Kolla hur Australien har det. Dom har det så jövla mycket bättre för dom tog det seriöst. Och här sitter vi smutsiga jävla potatis ätande bönder och sitter isolderade.

Jag lovar vid mitt liv nu . Får jag Corona så kommer jag åka upp till Stockholm och spotta så många FHM jag kan i ansiktet. Jag får ta mina 1500 kr i böter. Dom jävlarna har förstört så mångas liv.....
.

Ni kvinnor är så jävla dramatiska och känsliga. Är du rädd för Corona med ditt lille hjärta. Stanna hemma, annars kan du gå ut och ta en öl med vänner på en uteservering. Det finns inte så många platser pga restriktioner men man får vänta lite.
Citera
2021-03-13, 16:24
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
4, en av dom fick propp i huvudet och har redan dött. 3 vårdas just nu på sjukhus.

Som du säger är detta unga friska människor, så vi kan inte säga 4 av 121800 drabbats eftersom majoriteten av siffran 121800 är äldre människor.

Vi måste jämföra det mot den grupp det drabbar.

Är det till exempel 2% av alla kvinnor med p-piller, så måste vaccineringen avbrytas för alla kvinnor med p-piller omedelbart.

Siffran 0,002% blir missvisande hur allvarligt det är då detta drabbar unga människor som vi knappt börjat vaccinera.

vi vet redan sen tidigare att äldres immunförsvar agerar annorlunda mot AZ-vaccin jämfört med unga.

Så hur stor är risken för unga? Det är det vi måste leta efter.

Kul att ni bryr er om de yngre nu när smittan börjar gå ner.

Jävla tegnell mördar gamla
Jävla tegnell mördar unga

Alla stanna i mammas källare
Citera
2021-03-13, 16:45
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det är just för att jag klarar av att se på saken i ett större perspektiv utan att blanda in en massa känslor som gör att jag jobbar med det jag gör. DET är DU för korkad för att förstå.

Du har ju bevisligen inte ens koll på vem du argumenterar med, eller varför.

Min gissning (jag kan naturligtvis ha fel) är att du drabbats ganska hårt av åtgärderna. Kanske arbetslös. Sannolikt ekonomiskt ganska svag och därför denna uppenbart desperata öppna-upp-agenda. Vi andra med lite stabilare ekonomi har enklare att se saken ur en mer mänsklig synvinkel.

Pandemin kommer naturligtvis övergå i en "minor nuisance" men vad vi ännu inte vet är vilka skador som alla offer kommer tvingas dras med eller hur många generationer det tar innan det hela VERKLIGEN är över.

"Öppna upp, öppna upp", herregud....

Nej du är en pajas som räknar dödsfall och tror du är bättre än alla här för att du jobbar med detta i UK ett land som är sämre än Sverige på ALLA punkter.
Var fan skrev jag öppna upp? Vi har en bra nivå nu och vi har uppenbart mindre överdödlighet i våran nation än i stora delar av Europa UTAN massa jävla panikåtgärder för att visa sig handlingdkraftig UTAN minsta tanke på konsekvenserna.

Din gissning är tvärfel, jag jobbar som chef i en branch som TACK VARE våra genomtänkta restriktioner rullar på. Jag tror inte mina kollegor i UK är lika glada.
Sluta tro att du är någon jävla expert för att du sitter och räknar smittade och dödsfall.
Jag brukar inte ha den här tonen men det är precis samma ton som du har mot alla här inne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in