2021-03-13, 14:13
Medlem
Moscow99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermith
Fasen jag skulle kunna sitta med dig i dagar och diskutera. Jag kommentarer bara kort så det inte bli off topic. Fundera bara på att det översätts mer utländska böcker i Spanien på ett år än på 600 år i hela arabvärlden. Det säger rätt mycket. Eller det säger allt om den unkna kulturen.

OnT. Naturligtvis. Som jag tidigare skrev hade hon varit jude eller Arab så hade huset stängts ner.

Detsamma, grodan!
Vissa arabländer uppvisar fortfarande den sortens rigiditet som inkvisitionen gjorde (jmf m sharia). Nutidens araber har lika mycket till val som vi hade på 1400-talet: var konform eller bli utstött som en kättare. Eller som the Mandalorian skulle sagt: this is the way...

OnT: känns lite som att produktionen tittar genom ölglasögonen också. Det var fylledille osv...
2021-03-13, 14:15
Medlem
Citat:
Jag förstår vad du menar. Min partners bästa vän gick igenom en hel del hemska upplevelser med polisiära insatser till slut. Måste jag tillägga att han var utlänning?
Fast det där är inte relevant alls. Riktigt onödigt och under till och med din nivå.

Jag har blivit både våldtagen och misshandlad. Behöver jag tillägga att de båda var svennar?
2021-03-13, 14:16
Medlem
Jävligt obehagligt att Madde låter precis som Terese emellanåt, framförallt när man hör hennes röst när hon inte är i bild.
Kanske åren i Stockholm som gjort hennes Falköpingsdialekt att låta som en från gnällbältet.
2021-03-13, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejenduvillha
Det är fler i denna tråden som bör rannsaka sig själv, vet du vad som är FÖRMINSKANDE PÅ RIKTIGT, det är när folk skriver att hon borde anmäla honom för våldtäkt...Det är fanimej att förminska varenda kvinna/man/barn därute som genomgått en våldtäkt (vilket INTE DETTA VAR hur man än vrider och vänder på det)
Folk som tycker att det där ens var i närheten av våldtäkt borde verkligen läsa på, för allas skull. Både killar och tjejer. Blir lika provocerad av att folk drar våldtäktskortet såsom rasistkortet.. Man vattnar ur och förminskar det verkliga och riktiga begreppet.
Nej jag vill inte att du svarar mig mer i tråden, vi kommer inte komma någon vart så det är bättre vi slutar här, det sista jag vill skriva är LÄGG INTE ord i min mun, det är exakt vad du gör när du skriver att jag inte tycker att pedram har ett ansvar, SJÄLVKLART har han det. Gå tillbaka i tråden så ser du att jag aldrig skrivit de orden utan det är ord du lagt på mig. Over and out.
Okej, sista jag svarar dig.

1. Whataboutism, igen, och har ingenting med varken mig eller diskussionen att göra (om du måste veta, så håller jag med dig i detta och har skrivit om exakt det innan.)
2. Jag har aldrig sagt att du tycker att Pedram inte har ett ansvar, jag säger att du försvarar hans beteende genom att förminska det han gör. That's all.
2021-03-13, 14:17
Medlem
icons avatar
Blev det för känsligt ämne i sovrum 2 eller varför bytte dc?
de pratade om den här filmen när det bytte:
https://www.imdb.com/title/tt10886166/
Senast redigerad av icon 2021-03-13 kl. 14:20.
2021-03-13, 14:21
Medlem
kermiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejenduvillha
Det är fler i denna tråden som bör rannsaka sig själv, vet du vad som är FÖRMINSKANDE PÅ RIKTIGT, det är när folk skriver att hon borde anmäla honom för våldtäkt...Det är fanimej att förminska varenda kvinna/man/barn därute som genomgått en våldtäkt (vilket INTE DETTA VAR hur man än vrider och vänder på det)
Folk som tycker att det där ens var i närheten av våldtäkt borde verkligen läsa på, för allas skull. Både killar och tjejer. Blir lika provocerad av att folk drar våldtäktskortet såsom rasistkortet.. Man vattnar ur och förminskar det verkliga och riktiga begreppet.
Nej jag vill inte att du svarar mig mer i tråden, vi kommer inte komma någon vart så det är bättre vi slutar här, det sista jag vill skriva är LÄGG INTE ord i min mun, det är exakt vad du gör när du skriver att jag inte tycker att pedram har ett ansvar, SJÄLVKLART har han det. Gå tillbaka i tråden så ser du att jag aldrig skrivit de orden utan det är ord du lagt på mig. Over and out.

Jag förstår allvarligt inte att vi behöver ens diskutera det. Det finns en lag. Oberoende om det är en man eller en kvinna som tydligt säger nej till sexuella närmanden, har blivit angripen. BB har det i form av tummen upp. Ingen tummen upp fanns. Tess drar bort handen vid minst fyra tillfällen. Sedan finns alltså individer som lägger skulden på kvinnan eller delar på skulden för att hon visar röven. Hon skall helst ha en svart sopsäck på sig för att täcka sin kropp för annars räknas det automatiskt som en inbjudan. Det är sjukt att ens ha en sådan åsikt. Jag är uppväxt med en ensamstående mamma och kommer alltid att stå på en kvinnas sida när det kommer till sådana situationer. Punkt.
2021-03-13, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeligModer
Okej, sista jag svarar dig.

1. Whataboutism, igen, och har ingenting med varken mig eller diskussionen att göra (om du måste veta, så håller jag med dig i detta och har skrivit om exakt det innan.)
2. Jag har aldrig sagt att du tycker att Pedram inte har ett ansvar, jag säger att du försvarar hans beteende genom att förminska det han gör. That's all.

Men jag försvarar inte hans beteende utan tycker båda har ansvar då båda har varit jäkliga mot varandra och använt sig av exakt samma kontrollerande och felaktiga beteende under flera veckor.

Bra att du iaf kan se vart jag kommer ifrån angående det första jag skrev men som sagt vi avslutar denna diskussion här, agree to disagree kring resten.
2021-03-13, 14:25
Medlem
Blir så frustrerad av att verken Adrian eller Emelie kan ta ett jävla steg framåt!
Jag vet att dom vill, vad ni än säger hehe
2021-03-13, 14:27
Medlem
Citat:
Hon är rädd och försöker att hålla skutan upprätt.
Hon berättade för Steph igår att hon kände obehag när hon låg i vägghålet och han försöker tvinga sig på en kyss. Hennes egna ord inte mina. Lite koll har hon. Åker på måndag.

Intressant. Jag tolkade det inte alls på det sättet när hon pratade med Steffi igår. Hörde henne också berätta om när de låg i vägghålet, att hon trodde han var på väg att berätta om de känslor hon misstänker att han har för henne och att det kändes som att han när som helst skulle försöka kyssa henne. Jag läste aldrig in att hon känt rädsla eller upplevde någon sådan form av obehag, det var mer att hon poängterade att hon inte visste hur hon skulle hantera den potentiellt 'pinsamma' situationen som kunde uppstått. Det var även den situationen Pedram pratade med henne om igår innan festen drog igång, och hon fick reda på att de varit på DC, vilket hon fnissande berättade för Steffi.

OBS! Jag säger inte att jag har rätt i min analys. Om Tess känner att Peddi gjort någonting mot hennes vilja, fått henne att känna sig rädd eller på något sätt utsatt, så hoppas jag givetvis att hon känner att hon kan berätta för någon så att det lyfts och åtgärder vidtas. Spekulationer från oss som åskådare betyder eller förändrar ju ingenting egentligen.

Jag håller med HeligModer i det hen skriver också, om jag tolkat det rätt, att det är problematiskt att "försvara" ett beteende som utifrån ett strukturellt perspektiv är ett stort problem i vårt samhälle. Men som sagt, vi är bara åskådare och kan oftast som bäst bara spekulera i känslorna hos deltagarna i huset, vi kan tolka eller läsa in saker vi hör och ser helt olika beroende på var vi själva kommer ifrån och vad vi själva har varit med om. Hur svårt det än är så får vi helt enkelt försöka lita på att produktionen har koll och att de som deltagare är trygga där inne. De ser och hör ju trots allt samma som vi, och har möjligheten att prata med och checka deltagarna.
2021-03-13, 14:27
Medlem
Har inte hunnit kolla något sedan den nya tjejen kom in! Vilka i gruppen har hon klickat bäst med? Vad va de roligaste som hände igår på festen?
2021-03-13, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aj997
Blir så frustrerad av att verken Adrian eller Emelie kan ta ett jävla steg framåt!
Jag vet att dom vill, vad ni än säger hehe

EXAKT! Emelie ligger i sängen nu bredvid Adrian och har på sig en pösig magtröja utan BH under. Jag tror att Maddes bubbliga perosnlighet och flörtande/vänskap med Adrian har fått henne att mjukna upp lite. Synd att de än en gång inte är ensamma
2021-03-13, 14:29
Medlem
Citat:
Jag förstår allvarligt inte att vi behöver ens diskutera det. Det finns en lag. Oberoende om det är en man eller en kvinna som tydligt säger nej till sexuella närmanden, har blivit angripen. BB har det i form av tummen upp. Ingen tummen upp fanns. Tess drar bort handen vid minst fyra tillfällen. Sedan finns alltså individer som lägger skulden på kvinnan eller delar på skulden för att hon visar röven. Hon skall helst ha en svart sopsäck på sig för att täcka sin kropp för annars räknas det automatiskt som en inbjudan. Det är sjukt att ens ha en sådan åsikt. Jag är uppväxt med en ensamstående mamma och kommer alltid att stå på en kvinnas sida när det kommer till sådana situationer. Punkt.

Bröt Therese den lagen om sexuella närmanden när hon hånglade upp adrian trots att hela han visade att han inte ville..? Bara nyfiken på om det går åt båda hållen.. Eller när Emelie tydligt gjorde tummen ner?

Jag skulle aldrig lägga skuld på kvinnan för att hon går klädd på ett sätt, har flirtat osvosv. Det är inte det detta handlar om utan det är att folk drar det alldeles för långt när de säger att han ska anmälas för våldtäkt. Då är man ute och cyklar totalt.

Om det är ett opassande beteende? Absolut.
Sedan Therese avgöra hur allvarligt det är eftersom det var hon som var utsatt för det, man ska aldrig ta ifrån en kvinnas rätt att säga hur hon upplevt en sak och berätta om "hur hon borde eller ska" känna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in