2021-03-13, 11:54
Medlem
Troians avatar
En hel del om detta i veckans Medierna.

https://sverigesradio.se/artikel/bulletin-inifran-hor-de-kaotiska-motena-pr-spelet-bakom-oprahs-kungliga-intervju-och-olagliga-barnin fluencers-i-frankrike
Citera
2021-03-13, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Finns ljudfilen tillgänglig nånstans för oss som ej vill betala Expressen?

www.friatider.se
Citera
2021-03-13, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Advarsel-
Det verkar gå inflation i att måla ut Tino som stora stygga vargen; av vänstern, borgerligheten och till och med Flashback. Tino har dock alltid spelat med öppna kort och alla som har något hum om honom, vet hur han är och beter sig. Givetvis visste Arpi, Neuding, Gudmundson, Teodorescu med flera det också. Oavsett hur mycket man ogillar Tino, kvarstår problemet, Bulletin är en usel produkt. Detta har varit konsensus även på Flashback de senaste veckorna

Är det Tinos fel att vi får gammal skåpmat från krönikörer som sparkar in öppna dörrar? Annie Lööf är sosse, sossarna hycklar, skatterna höga, SD är inte nazister, kärnkraft är inte dåligt... Jaha, verkligen knivskarpa och djuplodande samtidsanalyser. Neuding skrev i sin inledningstext att media hade en avgörande roll i hur invandringspolitiken fallerade. Jag håller med, men med tanke på lättmjölksnivån på Bulletin-krönikorna hittills, och inte minst översatt till 2015, hade Bulletin givetvis stämt in i den rådande kören och åsiktskorridoren. Finns det någon som tror något annat?

På Bulletin finns ett överflöd av gamla, trötta krönikor och copy-paste TT-nyheter - och inte ens det lyckas de med, med tanke på hur långt efter de var både gammel- och alternativmedia i fallet med t.ex. Vetlanda, och en plagieringsskandal ovanpå allt . Därefter har vi Dahlmans bottennapp där hon visserligen inte plagierade text rakt av, men väl stal idéer och slutsatser. För mig som läsare är alltså detta betydligt mer skadligt än en osympatisk Tino som höjer rösten på ett möte (och ja, det undgick mig inte att Arpi körde med härskartekniker - verkligen nobelt... låt oss reta upp den koleriska kurden och skicka ut detta till media).

Tino må vara osvensk i sitt förhållningssätt, men vad spelar det för roll för oss läsare, mer än att det kan bli en kommande arbetsmiljöfråga för de anställda? Det Arpi och gänget har levererat är katastrofalt undermåligt. Tino hade åtminstone idéer för att åtgärda detta med att t.ex. anställa en dansk nyhetschef.

Journalisterna har för många olika åsikter, som de inte har ork att förmedla. Det är en mager tidning. De vill inte sitta socialt distanserade och förmedla nyheter och åsikter m.m. som är av intresse för läsarna, i stället för att bråka. De gillar planeringen av arbete, men inte arbete.

Tidningen ägs inte av journalisterna, och ägarna hade en bra agenda från början att bli en högertidning. Högertidning betyder kapitalism, också för journalister och proffstyckare. De har bett om något de inte vill ha när de förespråkar högerpolitik i teorin.

Nu är Bulltin en sämre kopia av Svenska Dagbladet. Att ha en ambitionen att bli New York Times är hybris efter så kort tid där de inte ens har med alla nyheter. De skulle inte klara av en halv dag på en tidning i U.S.A. De kan ju börja med att här i Sverige göra det intressant att läsa tidningen där de tolererar att kollegor har en annan åsikt. Det bråkas om en traditionell redaktion på en tidning som hade som mål att bli något nytt. Vill de lyckas är det bara att få fram en massa läsvärda artiklar så klarar nog läsarna av att sålla och dra sina egna slutsatser.

Vi behöver en högertidning. Vore bra för många blodtryck. Höger betyder också att få tycka olika, men de kanske är liberaler innerst inne som likt en trojansk häst förstört en ny tidning?
Citera
2021-03-13, 12:06
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Förstår inte vad han håller på med faktiskt. Han är ju inte en del av redaktionen så han har ju egentligen ingen aning om på vilka sätt ägarna eventuellt försökt påverka journalisterna osv. Det han vet är rimligen sådant han fått höra från Tino. Och ändå kliver han in tvärsäkert och väljer offentligt sida i en konflikt som inte rör honom egentligen (ja, det publiceringen/avpubliceringen av hans krönikavar någon slags katalysator, men det har ju rätt lite med honom som person att göra).

Börjar känna att de absolut klokaste i den här soppan är Gür och Neuding eftersom de helt enkelt håller snattran.

Som du säger: Lindberg har troligen matats med polaren Sanandajis version under hela denna period och när så bomben briserar i Journalisten rusar han till strid för Sanandaji. Förhoppningen är väl att när dammet lagt sig är det han och Sanandaji som står kvar med trovärdigheten i behåll och hans status i konservativa kretsar har ökat, på Arpis/Teodorescus/Neudings bekostnad.

Vi kan redan nu säga att så kommer det inte bli. Sanandaji framstår som en instabil diktator, skrikig, omogen och sakna kompetensen för den roll han har. Att då dra lans för honom drar med Lindberg i fallet.

Han kunde backat vännen Sanandaji privat utan att lägga sig ett krig som inte är hans. Som du säger, dumt att öppna kakhålet på bekostnad av den lilla trovärdighet han byggt upp.

Gür och Neuding fattar iaf att det inte finns någon vinst här för dem.

Man kan ju ifrågasätta de bådas omdöme - först vara med och starta upp Kvartal för att sen hoppa av (troligen tyckte de Kvartal blev för slätstruket och inte det konservativa mediehus de ville ha), hoppa på Bulletin som ska bli vad Kvartal aldrig blev - och sen krascha så här. Även om de inte totalt sänker sin trovärdighet som Sanandaji och Lindberg gör, så går det med rätta att kritisera deras omdöme/människokännedom som hoppade in till 100% i detta.
Citera
2021-03-13, 12:06
Moderator
Tinuviels avatar
Någon som hunnit lyssna på intervjun m Arpi imorse? Han ska ha berört konflikten där:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1688184
Citera
2021-03-13, 12:11
Medlem
godboys avatar
Problemet med tidningar och uppstickare som Bulletin är de inte kan ena sig och ha styr på det mest grundläggande. De är för spretiga och tycker för olika, läsarna blir förvirrade och vill inte börja betala för något som de inte vet åt vilket håll tidningen vill, men än möjligen åt höger. Lite synd för egentligen behövs det namntung media även på den kanten.
Citera
2021-03-13, 12:15
Medlem
Bulletin var körd redan från första början. Även om allt hade gått smidigt så har de inget nytt att erbjuda. Det är i princip en kopia av Svenska Dagbladet. Den stora skillnaden är att SvD har mångdubbelt fler duktiga arbetare och en budget samt läsarkrets som hundratals om inte tusentals gånger större.

Vad tänkte man att Bulletin skulle erbjuda som redan inte fanns på nyhetsmarknaden? Många stora namn verkar i alla fall ha trott på den. Ivar Arpi med en bekväm tillsvidareanställning och rikskänd lämnade sitt säkra jobb för en liten nystartad skittidning som nu ser ut att gå under strax på grund av konflikter. Den hade gått under snabbt ändå, men konflikterna snabbar upp förfallet.

Finns det ens någon i Sverige som läser Bulletin? Jag gissar på några tusen personer, inte mer.
Citera
2021-03-13, 12:17
Medlem
Merdives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Någon som hunnit lyssna på intervjun m Arpi imorse? Han ska ha berört konflikten där:

Han säger i princip ingenting nytt utan återger bara i stora drag vad konflikten gäller samt hänvisar till sina tidigare uttalanden. Intervjun i sin helhet är dock tämligen intressant. Arpi låter extremt trött och förefaller vid ett tillfälle sväva i tron att Carl Bildt ännu är utrikesminister. Situationen börjar nog tära på honom.
Citera
2021-03-13, 12:26
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel

Jag lyssnade igår. Tycker inte, att den ger ngn ny information. Ivar Arpi har en lite märklig inställning, där han (i praktiken) verkar avfärda det som irrelevant, om tidningens ägare inte är nöjda med den produkt, som de ska finansiera.
Citera
2021-03-13, 12:31
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kandalaki
Bulletin var körd redan från första början. Även om allt hade gått smidigt så har de inget nytt att erbjuda. Det är i princip en kopia av Svenska Dagbladet. Den stora skillnaden är att SvD har mångdubbelt fler duktiga arbetare och en budget samt läsarkrets som hundratals om inte tusentals gånger större.

Vad tänkte man att Bulletin skulle erbjuda som redan inte fanns på nyhetsmarknaden? Många stora namn verkar i alla fall ha trott på den. Ivar Arpi med en bekväm tillsvidareanställning och rikskänd lämnade sitt säkra jobb för en liten nystartad skittidning som nu ser ut att gå under strax på grund av konflikter. Den hade gått under snabbt ändå, men konflikterna snabbar upp förfallet.

Finns det ens någon i Sverige som läser Bulletin? Jag gissar på några tusen personer, inte mer.

Det, som inte finns på marknaden, är en seriös tidning där jag som läsare slipper en skuldbeläggande predikan t.ex. tårdrypande artiklar på temat hur oerhört förfördelad, som den nya befolkningen är.
Citera
2021-03-13, 12:58
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
.
Nu är Bulltin en sämre kopia av Svenska Dagbladet. Att ha en ambitionen att bli New York Times är hybris efter så kort tid där de inte ens har med alla nyheter. De skulle inte klara av en halv dag på en tidning i U.S.A. De kan ju börja med att här i Sverige göra det intressant att läsa tidningen där de tolererar att kollegor har en annan åsikt. Det bråkas om en traditionell redaktion på en tidning som hade som mål att bli något nytt. Vill de lyckas är det bara att få fram en massa läsvärda artiklar så klarar nog läsarna av att sålla och dra sina egna slutsatser.
Man ska ju ha tur om man lyckas med något nytt som följer ett gammalt formulär till punkt och pricka. Folket på Bulletin gör väl som de brukar, som de kan, och då blir resultatet detsamma. För att utfallet skulle bli ett annat krävs andra personer inblandade. Någon doldis. Ett riktigt fynd.
Citera
2021-03-13, 13:02
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clamance
Nja, beror väl på vad man just inom Bulletin kommit överens om. Frågan är väl hur organisationen på Bulletin funkat, inte hur organisationer generellt fungerar. Det verkar som att det är just här striden uppstått.

Säger Tino så i klippet, att han är del av redaktionen för att han slängt in lite pengar? Det kan inte finnas annat som gjort/gör att han åberopat/åberopar att han tillhört/tillhör redaktionen?

Ivar och gänget verkar luta sig tillbaka på samma saker som du säger och Tino verkar åberopa det unika organisatoriska på Bulletin. Tycker det är lite väl förenklat att tycka att Tino är den ende idioten.

Ljudfilen får jag också en känsla av är planerad att få det att framstå som om Tino är labil samtidigt som man själva mest provocerar genom att tiga. Tjyst organiserat?

Jag är inte så insatt som ni som skrivit mycket i tråden, men jag tycker också att Tino känns lite mobbad när jag lyssnar på klippet.

Eller rättare sagt, jag vet inte hur Tino är som chef, men jag ömmar ändå lite för honom när jag hör honom i klippet.
Jag tycker Ivar är taskig som hotar med att slänga ut honom ur mötesrummet.
Men som sagt, jag har ju ingen aning om hur det ska gå till med sådana där ägarskap.

Någon sa ju här i tråden att det dessutom inte alls är ovanligt att det blir sådär heta bråk på tidningsredaktioner.

Verkar i så fall inte vara en rolig arbetsplats att jobba på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in